• 5
  • 6
2025-03-25, 00:07
Medlem
Svenskar vill gärna gå i flock. Dessutom är modet så dominerande i butikerna. Det finns inget annat att köpa än det som modet föreskriver just då. Det finns inga rutiga byxor att köpa hos Dressman eller Kappahl.
Citera
2025-04-01, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?
Man slipper fläckar på tuttarna.
Citera
2025-04-03, 08:38
Avstängd
Traveller7s avatar
För att.
Der så färglösa? Nej. Orange is the new black vet ni väl! Mode. Svart är klassiskt och drastiskt. Wow har du svarta byxor. En svart tröj! Far out man.
Tung bror.
Citera
2025-04-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Man döljer sin övervikt med mörka kläder

Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Svensken är fet idag, svart gör att folk ser mindre fet ut. Ju smalare personen desto mer färg

Svenskar hör väl knappast till de fetaste folken, jämfört med exempelvis samoaner, mexikaner eller amerikaner?

Men själva påståendet att svart skulle framkalla en illusion av smalhet är så besynnerligt att jag nästan misstänker att det är sant! Dock skulle jag gärna vilja se någon studie som styrker det, och ännu mer en fysiologisk/psykologisk förklaring till fenomenet!
Citera
2025-04-11, 17:52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?

Har också funderat på det. Första gången jag noterade var 2008, när jag satt på en spansk restaurang i en mellanstor svensk stad. Det var vinter, och i princip alla som gick förbi restaurangen hade svarta mössor, svarta täckjackor och svarta eller blå jeans. Allla människor. Alla åldrar.
Det har inte förändrats särskilt mycket sedan dess. Går du på stan i något rött eller grönt, så antas du vara någon sorts konstnärssjäl.

Såg en bild från Seinfeld mot slutet av 90-talet, och då hade alla lila, röda och blå jackor. Det hände något en bit in på 00-talet tror jag, och jag vet inte exakt vad.
Citera
2025-05-23, 16:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Den enkla förklaringen är väl att modet växlar.
På 80-talet var det pastellfärger som gällde.

Har svenskar svarta kläder för att modet växlar?

Förstod du ens frågan?
Citera
2025-05-23, 19:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Har svenskar svarta kläder för att modet växlar?

Förstod du ens frågan?

Förklara den för mig.
M v h
Citera
2025-05-24, 01:53
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Klassiskt och snyggt från topp till tå. Eller bryt av med skor som inte är det eller en jacka över som är typ blå. Men mörkare färger passar. Går en svart runt i helt svart alltså han syns inte när det är mörkt därför kan han inte bära upp det som vita kan. Kontrast.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in