• 1
  • 2
2025-03-09, 10:43
Medlem
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?
Senast redigerad av borrow 2025-03-09 kl. 10:46.
Citera
2025-03-09, 10:45
Medlem
Det är praktiskt och enkelt att kombinera svart med svart.

Men jag tycker också det blir för mycket svart och blir tråkigt i längden.
Citera
2025-03-09, 10:50
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?

Den enkla förklaringen är väl att modet växlar.
På 80-talet var det pastellfärger som gällde.
Citera
2025-03-09, 10:52
Medlem
Svarta kläder är väl det mest använda färgen inom kläder?
Svart passar till i princip allt, och kan kombineras med olika färger utan att det ser helt galet ut är min gissning.
Citera
2025-03-09, 10:58
Medlem
litenbokstavs avatar
tycker det är mer tvärtom
Citera
2025-03-09, 10:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Förmodligen har vårt trista klimat ett finger med i spelet. När man vaknar varje dag till en vit himmel och 3 plusgrader är det inte så att det spritter i kroppen och att man tänker "Idag tar jag på mig min gula skjorta och mina röda shorts!"
Citera
2025-03-09, 11:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Säker på att det är flest svenskar du ser? Jag tycker de flesta araber, i synnerhet unga, går i svarta kläder.
Citera
2025-03-09, 11:06
Medlem
Landsbygdens avatar
Tror det har mycket att göra med vad som finns på marknaden, helt enkelt. Mycket sådana där halvsportiga kläder är ofta svart. Typ outnorth och liknande. Eller så är det som är mer färg-glatt så fult designat att ingen vågar köpa det.
Dom flesta designers är ju idioter eller så kommer det från Kina och någon AI som tror sig förstå sig på vad som är snyggt.

Är väl dock nästan mer vanligt att invandrare bär svarta kläder? Standard-muslims slöja är väl svart? Ortenkillarnas jackor brukar vara svarta?

Livsfarligt nu på vinterhalvåret med folk som går klädda i helsvart, när det är mörkt ute, och utan några direkt reflexer.
Citera
2025-03-09, 11:09
Medlem
Sqrbankens avatar
Det är praktiskt och snyggt. Skär sig med nästan inget. Tror det är en myt att vi i Sverige är extra glada i svart men visst, kanske att vi är lite extra kåta på kulören (inte minst vintertid?) Tycker att den offentliga garderoben exempelvis i London, Berlin och Köpenhamn går väldigt mycket i svart också.
Citera
2025-03-09, 11:12
Medlem
Timoteuss avatar
Den som vet med sig att den egentligen inte har någon säker smak klär sig i svart för att vara på den säkra sidan.

Tex alla dessa ängsliga inflyttade till Stockholm

Vi som har god smak räds ej färg.
Citera
2025-03-09, 11:22
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Den enkla förklaringen är väl att modet växlar.
På 80-talet var det pastellfärger som gällde.
"Mode" by kommerspaltor, som H&M, dog med vänstermodets seger med Grunge, tidigt 90-tal.

HisStory: Allt sedan Sartre & kaféfilosoferna på 50-talet hade svårmodiga int'lektuella och kultureliten som alla inväntade kapitalismens sammanbrott och kommunismens slutgiltiga världsrevolution, risslat sig i dova kulörer. Beatniks tog vid (...g00gla, om okunskap om Allen GinZburg & William S. Borroughs). Svarta polotröjor slog stort. Svartrockare, gother och alla depplirare hängde på.

Ingen ville längre vara färgglad, oskuldsfullt politiskt omedveten Svenne Banan.

Barbie, (...lekdockan, inte han Claus) hade bli'tt Fenimisst och knutit näven.
Citera
2025-03-09, 11:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow

https://m.youtube.com/watch?v=oDd32K...FuIGluIGJsYWNr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in