2025-05-17, 21:46
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda

Nu har jag iofs inte läst studierna men då lär man garanterat vara över 0,05 efter en flaska vin. Studien talar ju för max ca 0,3 efter en flaska vin.

Nu har jag inte läst studien du hänvisar till i detalj men du motsäger ju dig själv här med den andra tabellen du har hänvisat till där deltagarna max nådde en ökning på runt 0,08 i PEth på en flaska vin.

Det man måste tänka på om man mäter PEth under en pågående berusning är att det fortsätter bildas fram tills analysen av provet. Så så länge provet inte analyserades direkt efter provtagningen så blir det missvisande. Framgår det i studien hur de gjorde avseende detta?

Edit: Kollade båda studierna, proverna samlades in och sparades max 24 h innan de frös ner inför analys. Det skulle motsvara en riktig praktfylla då det motsvarar att ligga runt ett promille upp till ett dygn, låter ju helt rimligt med att nå 0,3 på den tiden!
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-17 kl. 22:12.
2025-05-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Hur kan det vara möjligt att få en läkare att intyga att hon inte har ett beroende då hon lyckats med konststycket att få 5 prover över 0,3 trots att hennes körkort är i fara? Kan det vara att läkaren inte har vetat om alla 5 proven utan bara det första? Det beror ju på när intyget utfärdades.

Det är nog hur man väljer att definiera det. Om man i hennes fall väljer att dricka vidare trots att man vet att jobbet står på spel så skulle man utifrån det uppnå två kriterier för substansbrukssyndrom och sätta en sådan diagnos. Men helt ärligt så känns det ganska hårt att sätta den diagnosen enbart på ett par förhöjda värden.
2025-05-18, 09:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nu har jag inte läst studien du hänvisar till i detalj men du motsäger ju dig själv här med den andra tabellen du har hänvisat till där deltagarna max nådde en ökning på runt 0,08 i PEth på en flaska vin.

Det man måste tänka på om man mäter PEth under en pågående berusning är att det fortsätter bildas fram tills analysen av provet. Så så länge provet inte analyserades direkt efter provtagningen så blir det missvisande. Framgår det i studien hur de gjorde avseende detta?

Edit: Kollade båda studierna, proverna samlades in och sparades max 24 h innan de frös ner inför analys. Det skulle motsvara en riktig praktfylla då det motsvarar att ligga runt ett promille upp till ett dygn, låter ju helt rimligt med att nå 0,3 på den tiden!

Jag motsäger inte mig själv. Man ser ju olika data i olika studier och vi vet ju väldigt lite om vilka studiedeltagarna är när det gäller individuella variationer av PEth-bildande, halveringstider, ålder, kön, vikt, hälsostatus eller deras normala konsumtion. Kanske klarnar vissa bitar om man har tillgång till de "fulla" studierna.

Deltagare 3 i studien hade ibland en större ökning än 0,08. Den personens dagliga ökningar såg ut så här inkl 7 dygns halveringstid.
0,085
0,110
0,038
0,104

Observera att ökningen endast skedde 4 dagar vilket indikerar att personen inte drack samtliga dagar. Dag 3 hade också en markant mindre ökning jämfört med övriga dagar vilket tyder på att full dos inte dracks den dagen.

Angående provtagning skriver Läkartidningen följande
"Risk för PEth-bildning efter provtagning. Ett blodprov från en alkoholpåverkad person innehåller sannolikt alltid PEth, eftersom bildningen startar kort efter varje alkoholintag [22]. Om provet inte hanteras enligt anvisningen kan PEth-bildningen fortsätta från etanolen i provröret och orsaka ett falskt högt resultat. Om provet hanteras enligt anvisningen och inte lagras längre tid än ett par dygn vid rumstemperatur, men inte heller fryses vid –20°C eftersom PLD är aktivt vid låg temperatur, är risken minimal att ett positivt PEth-prov skulle vara kliniskt missvisande på grund av bildning i provröret [16]. Blodprov för PEth-mätning bör dock tas när patienten är nykter, vilket vid misstanke kan kontrolleras genom ett utandningsprov. Provtagning av kapillärblod på filterpapper som behandlats med en PLD-hämmare eliminerar risken för fortsatt PEth-bildning [18]."

Felaktigt förhöjda mätvärden pga efterbildning av PEth borde också kunna upptäckas om man tittar på halveringstiden jämfört med ursprungsvärdet av PEth. Samtidigt så hade det även bildats PEth i studiedeltagaren fram till denne var nykter. Så, det blir nog svårt att räkna ut ett exakt rätt värde beroende på olika omständigheter i just det fallet.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-18 kl. 10:04.
2025-05-18, 10:03
Medlem
Citat:
Jag motsäger inte mig själv. Man ser ju olika data i olika studier och vi vet ju väldigt lite om vilka studiedeltagarna är när det gäller individuella variationer av PEth-bildande, halveringstider, ålder, kön, vikt, hälsostatus eller deras normala konsumtion. Kanske klarnar vissa bitar om man har tillgång till de "fulla" studierna.

Deltagare 3 i studien hade ibland en större ökning än 0,08. Den personens dagliga ökningar såg ut så här inkl 7 dygns halveringstid.
0,085
0,110
0,038
0,104

Observera att ökningen endast skedde 4 dagar vilket indikerar att personen inte drack samtliga dagar. Dag 3 hade också en markant mindre ökning jämfört med övriga dagar vilket tyder på att full dos inte dracks den dagen.

Angående provtagning skriver Läkartidningen följande
"Risk för PEth-bildning efter provtagning. Ett blodprov från en alkoholpåverkad person innehåller sannolikt alltid PEth, eftersom bildningen startar kort efter varje alkoholintag [22]. Om provet inte hanteras enligt anvisningen kan PEth-bildningen fortsätta från etanolen i provröret och orsaka ett falskt högt resultat. Om provet hanteras enligt anvisningen och inte lagras längre tid än ett par dygn vid rumstemperatur, men inte heller fryses vid –20°C eftersom PLD är aktivt vid låg temperatur, är risken minimal att ett positivt PEth-prov skulle vara kliniskt missvisande på grund av bildning i provröret [16]. Blodprov för PEth-mätning bör dock tas när patienten är nykter, vilket vid misstanke kan kontrolleras genom ett utandningsprov. Provtagning av kapillärblod på filterpapper som behandlats med en PLD-hämmare eliminerar risken för fortsatt PEth-bildning [18]."

Möjligt att du har rätt. Men låter ändå som att det är en ganska stor skillnad att gå från 0,1 till 0,3 gällande bildning bara på individuell variation.

Hinner inte kolla upp detta mer tyvärr men ska kika igenom datan i mån av tid framöver, framförallt för att bygga mig en egen uppfattning.

Men att de som satt beslutsgränserna skulle ha misstolkat datan som finns tillgänglig så till den milda grad att man kan nå PEth på 0,3 på en flaska vin låter otroligt osannolikt och skulle isåfall visa på en helt ofattbar inkompetens i sammanhanget!

För övrigt stämmer referensvärdena mycket väl överens med det som vi förväntar oss att se rent kliniskt. Så jag har inget tvivel om att det är okej referensvärden satta även om det självklart kommer att finnas en individuell variation över gränsvärdet som har satts.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-18 kl. 10:07.
2025-05-18, 10:12
Avslutad
Citat:
Möjligt att du har rätt. Men låter ändå som att det är en ganska stor skillnad att gå från 0,1 till 0,3 gällande bildning bara på individuell variation.

Hinner inte kolla upp detta mer tyvärr men ska kika igenom datan i mån av tid framöver, framförallt för att bygga mig en egen uppfattning.

Men att de som satt beslutsgränserna skulle ha misstolkat datan som finns tillgänglig så till den milda grad att man kan nå PEth på 0,3 på en flaska vin låter otroligt osannolikt och skulle isåfall visa på en helt ofattbar inkompetens i sammanhanget!

Det beror på hur man tänker. Ponera att deltagare 3 är en man på 90 kg som vanligtvis dricker mer än måttligt (vi har tidigare sett att "högkonsumenter" ofta används i studier). Jämför då med en nätt liten tjej på typ 60 kg som vanligtvis inte dricker alkohol så ofta och sen dricker samma mängd som mannen ovan. Är det då orimligt att tjejen får 3 ggr högre mätvärde än mannen i fråga? Jag tror inte det.

Ja, det är lite det jag är inne på i tråden (FB) Är PEth-gränsvärdet på 0,3 μmol/l för lågt satt pga en felberäkning 2013? . Jag tror någon har gjort minst ett extremt allvarligt fel i arbetet med "Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth. Anders Helander, Therese Hanson (Läkartidningen 38/2013)"
2025-05-18, 10:16
Avslutad
Citat:
För övrigt stämmer referensvärdena mycket väl överens med det som vi förväntar oss att se rent kliniskt. Så jag har inget tvivel om att det är okej referensvärden satta även om det självklart kommer att finnas en individuell variation över gränsvärdet som har satts.

Jag drar inte samma slutsats som du.

Du skulle kunna kolla lite på denna studie för att reflektera lite ytterligare
"Dose-Response Characteristics of the Alcohol Biomarker Phosphatidylethanol (PEth)-A Study of Outpatients in Treatment for Reduced Drinking"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31529064/

Citat
"At start, the self-reported past 2-week alcohol intake ranged 0-1260 (median 330) g ethanol, the PEth 16:0/18:1 concentration ranged 0.05-1.20 (median 0.23) μmol/L, and the CDT value ranged 0.7-13.0% (median 1.5%). At the final sampling after 5-20 (median 12) weeks, neither reported alcohol intake nor PEth and CDT levels differed significantly from the starting values. The PEth concentration showed best association with past 2-week drinking, followed by for intake in the next last week. The changes in PEth concentration vs past 2-week alcohol intake between two successive tests revealed that an increased ethanol intake by ~ 20 g/day elevated the PEth concentration by on average ~ 0.10 μmol/L, and vice versa for decreased drinking."

Ett ökat dagligt intag om ca 1,5 standardglas gav i snitt en ökning av PEth på ~ 0.10 μmol/l. Tänk då på att det handlar om studiedeltagare som har en litet högre intag än måttliga personer.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-18 kl. 10:21.
2025-05-18, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Hur kan det vara möjligt att få en läkare att intyga att hon inte har ett beroende då hon lyckats med konststycket att få 5 prover över 0,3 trots att hennes körkort är i fara? Kan det vara att läkaren inte har vetat om alla 5 proven utan bara det första? Det beror ju på när intyget utfärdades.
Det är inget konstigt. Den läkaren baserar ju sin analys på Linns egna uppgifter som uppenbarligen är falska. Sen är det stor skillnad på att vara beroende av alkohol och att vara olämplig att köra bil.
2025-05-18, 10:46
Avslutad
Här finns ytterligare ett väldigt starkt bevis för att något gick riktigt snett i arbetet med "Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth. Anders Helander, Therese Hanson (Läkartidningen 38/2013)". Samt även att Transportstyrelsen är ute och cyklar i spenaten när de skriver att det behövs ett regelbundet intag av 28-42 glas vin för att nå ≥0.30 μmol/l PEth.

(FB) Är PEth-gränsvärdet på 0,3 μmol/l för lågt satt pga en felberäkning 2013?
2025-05-18, 10:59
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är inget konstigt. Den läkaren baserar ju sin analys på Linns egna uppgifter som uppenbarligen är falska. Sen är det stor skillnad på att vara beroende av alkohol och att vara olämplig att köra bil.

Låter rimligt. Håller man sig i inte till sanningen om sitt alkoholintag och mätvärdena upprepat säger något annat kan man inte anses uppfylla lagkraven för körkort. Inte ens i snyftreportagen i media kunde hon hålla sig till sanningen om antalet prover över 0,3. "Dricker bara en gång i månaden" etc.
2025-05-18, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970

Vad har du och andra för bevis för att Linn är beroende? Vad har du för bevis för att hon ljuger? Är det enbart PEth-värdena ni har som bevis eller är det också något annat?
2025-05-18, 11:13
Avslutad
Finns det någon statistik i Sverige som jämför dödsfall i trafiken pga rattfylleri och dödsfall orsakat av narkotikaanvändning i trafiken?

Jag frågar pga när jag såg den svenska polisdokun som handlade om polisjakter så visade sig att de flesta av vansinneskörningarna utfördes av amfetaminpåtända pundare, nerrökta hashtomtar, kolatorskar och annat klientel. Även lite rattfyllon.

Frågan är intressant då narkotikabruk blir mer och mer accepterat och alkoholanvändnigen car blivet allt mer "cringe" bland befolkningen särskilt hos de lite yngre i populationen.
När jag är på promenad med grannens hund brukar jag se grupper i grönområden i min förort stå och bolma på jointar och stanken av hashröken känns på 100 meter.

Frågor till er som vet:
-Har vårdcentraler samma arsenal av tester på narkotikamarkörer som finns för alkoholmarkörer?

-Tas det narkotikatester på folk regelmässigt utan att informera pat då patienter som söker hjälp för diabetes typ2, högt blodtryck, eller vid andra provtagningar vid somatiska symptom. Ungefär som PEth.

-Är det svårare att ta fram tester för långtidsmarkörer vid narkotikabruk (bortsett från hash då)?

-Om det tas narkotikatester när folk söker vård för sjukdom eller för receptförnyelse, rapporteras det också till transportstyrelsen utan testobjektets vetskap?

-Jag upprepar första frågan då jag anser den viktig: vilket är ratiot på olyckor orsakade av alkohol/narkotika?

Tacksam för synpunker.
2025-05-18, 11:22
Medlem
Citat:
Här finns ytterligare ett väldigt starkt bevis för att något gick riktigt snett i arbetet med "Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth. Anders Helander, Therese Hanson (Läkartidningen 38/2013)". Samt även att Transportstyrelsen är ute och cyklar i spenaten när de skriver att det behövs ett regelbundet intag av 28-42 glas vin för att nå ≥0.30 μmol/l PEth.

(FB) Är PEth-gränsvärdet på 0,3 μmol/l för lågt satt pga en felberäkning 2013?
Genom att jag själv är rädd för ge blodprov, läser på lite.

Men om man tar sverige, vi gjorde liknande vid pandemin, vi kom på överdödlighet var orsaken till sveriges höga dödstal, dvs ett hopkok av statistik vi var ensamma om i världen. Det samma med el, bara montera ner kärnkraft vi har överskott, bara ett ta efter, sorry vi har underskott o behöver bygga ut elsystemet. Mena en del gick uppenbart ut och ljög ang siffror o hur man räknar.

Här går man ut med 28-42 glas vin eller lite mer än en platta öl per vecka, det handlar om enorma mängder öl/vin på en vecka.
Har lite svårt o tro Linn ens klarar av att dra ner ens i närheten av dessa volymer, inte ens jag själv skulle klara av att dra i mig en platta öl i veckan.

Undrar lite hur man kommit fram till dessa stora mängder, eller handlar det om samma sak som överdödligheten, man räknar lite som man vill för att få det o låta "vettigt" o skäligt till att dra kortet, när sanningen handlar om mycket lägre intag av alkohol.
Senast redigerad av hjorten16 2025-05-18 kl. 11:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in