2025-03-30, 14:06
  #1009
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Om jag förstått allting rätt så har nu Transportstyrelsen i praktiken infört en ny lag (PEth-lagen).

Detta då utan att informera svenska folket om den nya lagens villkor och vad som därmed gäller och vad som kan ske om man råkar ut för den.

Kan detta vara lagligt?

1: Att (smyg) införa en ny lag utan information till folket i landet?

2: Att införa en ny lag med vad som tycks vara på undermåliga och internationellt ej vedertagna vetenskapliga grunder.

Nu är inte jag vemsomhelst utan jag är yrkesverksam inom tung trafik sedan lång tid tillbaka och jag har aldrig hört talas om PEth innan den här tråden så jag är faktiskt en aning chockad.
Det här handlar inte om någon ny lag. Det är någon eller några personer på Transportstyrelsen som har hittat på detta och läkare som vill missbruka sin maktposition hänger villigt på. Det är både en rättslig och en medicinsk skandal.
2025-03-30, 14:54
  #1010
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här handlar inte om någon ny lag. Det är någon eller några personer på Transportstyrelsen som har hittat på detta och läkare som vill missbruka sin maktposition hänger villigt på. Det är både en rättslig och en medicinsk skandal.
Fredrik Reinfeldts regering ändrade regelverket 2013 så att läkare kan göra en utredningsanmälan/sannolikhetsanmälan till Transportstyrelsen. Därefter räckte det med minsta misstanke, utan att vården bedömt patienten som olämplig. Ända sedan dess har körkortsåterkallelserna ökat stadigt!

Transportstyrelsen jublade när PEth dök upp och håller nu workshops för läkare. Avsikten med PEth skulle vara att ge ett fingervisning om alkoholkonsumtion som underlag till samtal med patienten. Nu används det istället för att återkalla körkort och sen kasta ut patienten till dyra privatkliniker där de får betala multum för prover och intyg.

Transportstyrelsen borde fråntas makten att sätta diagnoser. Deras konsultläkare har inte ens rätt kompetens ifråga men sätter missbruksdiagnoser efter två förhöjda blodprover..

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/08/Manga-fler-sjuka-borde-fa-indraget-korkort/
__________________
Senast redigerad av Ollonfisk 2025-03-30 kl. 14:59.
2025-03-30, 18:22
  #1011
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Fredrik Reinfeldts regering ändrade regelverket 2013 så att läkare kan göra en utredningsanmälan/sannolikhetsanmälan till Transportstyrelsen. Därefter räckte det med minsta misstanke, utan att vården bedömt patienten som olämplig. Ända sedan dess har körkortsåterkallelserna ökat stadigt!

Transportstyrelsen jublade när PEth dök upp och håller nu workshops för läkare. Avsikten med PEth skulle vara att ge ett fingervisning om alkoholkonsumtion som underlag till samtal med patienten. Nu används det istället för att återkalla körkort och sen kasta ut patienten till dyra privatkliniker där de får betala multum för prover och intyg.

Transportstyrelsen borde fråntas makten att sätta diagnoser. Deras konsultläkare har inte ens rätt kompetens ifråga men sätter missbruksdiagnoser efter två förhöjda blodprover..

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/08/Manga-fler-sjuka-borde-fa-indraget-korkort/
Det där var bara en marginell justering av text i körkortslagen 2012. Vad körkortslagen (1998:488) säger är följande (10 kap. 5 §):
Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta körkortshavaren. Anmälan behöver inte göras om det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon.

Om en läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, ska läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488/#K10P5

Att ett PEth-värde över 0,3 skulle innebära att en person ”av medicinska skäl är olämplig att ha körkort” saknar förstås helt medicinsk och vetenskaplig grund.
2025-03-31, 19:39
  #1012
Medlem
Rimners avatar
Tolkningen av PEth är väldigt intressant för den vanlige Svensson.

Betänk följande scenario:
semestervecka över midsommar med en 30-40-50-60årsfest fredagen efter. Tisdagen som följer trampade du på en rostig spik när du hjälpte grannen med staketet och for till vårdcentralen med standardprovtagning som följd.
Strike one.

I december spenderar du dina surt förvärvade övertidspengar och försöker höja d-vitaminnivåerna med en thailandsresa för den otacksamma hustrun + tonåringen men blir biten av en mygga dag 3 och det blir bara rödare och mer svullet på armen hela tiden hela tiden. Du är inte så sugen på att få aids så du väntar med att söka vård tills du är hemma.
Strike two.

Klappat och klart enligt siffrorna, återkommande förhöjt provvärde!
Dessutom ett blodtryck på den högre sidan när du hade en spik i foten?
Ajajaj då, det är ytterligare en indikation...
2025-04-01, 08:49
  #1013
Medlem
Sökte läkarvård där prover skulle tas. Sa till den grekiske läkaren med håriga knogar att jag ville se exakt vilka prover som skulle tas och givetvis var b-peth ett av dem, i ett ärende där det är helt orelevant. Sa att tack, men nej tack, jag avstår hellre från vård jag behöver än att lämna det och gick.

Har druckit en gång i år så är inte orolig över vad det skulle visa. Är mest nyfiken nu om detta anmäldes och transportstyrelsen ringer upp och kräver att jag lämnar. Spännande väntan! Var inget brådskande ärende så tar en chansning for science.
2025-04-01, 09:48
  #1014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentimide
Sökte läkarvård där prover skulle tas. Sa till den grekiske läkaren med håriga knogar att jag ville se exakt vilka prover som skulle tas och givetvis var b-peth ett av dem, i ett ärende där det är helt orelevant. Sa att tack, men nej tack, jag avstår hellre från vård jag behöver än att lämna det och gick.

Har druckit en gång i år så är inte orolig över vad det skulle visa. Är mest nyfiken nu om detta anmäldes och transportstyrelsen ringer upp och kräver att jag lämnar. Spännande väntan! Var inget brådskande ärende så tar en chansning for science.

Tack, ska tänka på det jag också om jag behöver ta prover någon gång. D.v.s. att kräva att få se exakt vilka saker de tar prov för så att jag kan avstå.
2025-04-08, 15:56
  #1015
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Jag ska ta peth prov imorgon (av någon outgrundlig anledning så insisterar läkaren på det, suck). Är lite orolig trots att min alkoholkonsumtion varit låg den senaste månaden. Hur många glas i veckan behöver man dricka för att de ska ta kortet (om jag skulle höfta så gissar jag att de senaste 30 dagarna så har jag snittat på 4 glas i veckan)
__________________
Senast redigerad av mickenyqvist123 2025-04-08 kl. 16:06.
2025-04-09, 07:36
  #1016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag ska ta peth prov imorgon (av någon outgrundlig anledning så insisterar läkaren på det, suck). Är lite orolig trots att min alkoholkonsumtion varit låg den senaste månaden. Hur många glas i veckan behöver man dricka för att de ska ta kortet (om jag skulle höfta så gissar jag att de senaste 30 dagarna så har jag snittat på 4 glas i veckan)

Du borde vägra och säga att du hellre avstår från vård. Jag tror att det är vad som krävs för att få till en ändring på det här, att folk helt enkelt vägrar.
2025-04-09, 07:59
  #1017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
(om jag skulle höfta så gissar jag att de senaste 30 dagarna så har jag snittat på 4 glas i veckan)


Citat:
Ursprungligen postat av Dentimide
Du borde vägra och säga att du hellre avstår från vård. Jag tror att det är vad som krävs för att få till en ändring på det här, att folk helt enkelt vägrar.

Fast fegar M.N. ur i detta läge och vägrar provet påbörjas ju en utredningsprocess där han troligen blir av med körkortet, om det är värt att motstå av princip bör han således själv avgöra.
Fyra glas vin bör hamna under gränsen - inget är dock säkert förstås... och undantag om det är rejäla vinglas på typ en halvliter per glas, detta var populärt på AW för ett tag sen, så man oskyldigt kunde säga att man "tog ett par glas vin efter jobbet". Då hamnar du troligen över...
2025-04-09, 09:05
  #1018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Fast fegar M.N. ur i detta läge och vägrar provet påbörjas ju en utredningsprocess där han troligen blir av med körkortet, om det är värt att motstå av princip bör han således själv avgöra.
Fyra glas vin bör hamna under gränsen - inget är dock säkert förstås... och undantag om det är rejäla vinglas på typ en halvliter per glas, detta var populärt på AW för ett tag sen, så man oskyldigt kunde säga att man "tog ett par glas vin efter jobbet". Då hamnar du troligen över...

Men kan de på riktigt påbörja en utrednings process av den anledningen? Vore sjukt.
2025-04-09, 09:26
  #1019
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Fast fegar M.N. ur i detta läge och vägrar provet påbörjas ju en utredningsprocess där han troligen blir av med körkortet, om det är värt att motstå av princip bör han således själv avgöra.
Fyra glas vin bör hamna under gränsen - inget är dock säkert förstås... och undantag om det är rejäla vinglas på typ en halvliter per glas, detta var populärt på AW för ett tag sen, så man oskyldigt kunde säga att man "tog ett par glas vin efter jobbet". Då hamnar du troligen över...

Därför tycker jag att det är smart att ta proverna idag.

Han ville att jag skulle ta dem redan för en månad sedan men jag drog taktiskt ut på tiden och passade på att skära ner på enheterna, och nu en månad senare borde det se bra ut. Sen så är jag också intresserad av övriga blodvärden då jag har problem med hälsan i övrigt.
2025-04-09, 10:44
  #1020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men kan de på riktigt påbörja en utrednings process av den anledningen? Vore sjukt.

Jo, om du läser några sidor tidigare i tråden så är praxis numera att vägran/undvikan att ta pETH när detta kommer upp på tapeten, anmäls till transportstyrelsen, vilka då förutsätter att det är för att testet hade varit positivt och så drar de in kortet. Jämför med blåsprov på vägarna, du kan vägra, men då förutsätts det att det var positivt och du döms därefter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in