2025-03-07, 08:30
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Jag vill börja med att säga att jag har en fast och stabil inkomst. Betalar mina räkningar i god tid. Inga inkassokrav, inga betalningsanmärkningar, inget övertrasserat bankkonto. Så jag har inte en strulig och misskött ekonomi.

Jag prenumererar på en dagstidning. Avgiften dras automatiskt via Klarna. Det har fungerat perfekt. Men igår fick jag ett meddelande från tidningen om att betalningen misslyckats. Så jag kontaktade Klarna. Fick då veta att mitt konto har blockerats. Varför det skett har inte kundtjänsten inte någon info om. Men personen skulle kontakta någon annan del av företaget för att se om det gick att häva blockeringen.

Jag kollade efteråt på Klarnas sida och även i appen. Det står inget där om att mitt konto är blockat eller varför. Har inte heller fått mail eller sms om det. Jag har inte och kan alltså inte få någon slags info om varför det hänt.

Efter att ha läst det här på deras hemsida kan jag fortfarande inte förstå varför jag har blivit blockad:
Så här fungerar den automatiska bedömningen av godkännande

* För varje orderförsök, utöver din betalningshistorik hos Klarna, 
information från kreditupplysningsföretag
används för att kontrollera din kredithistorik, t.ex. om du betalat andra krediter i tid eller om du har för mycket utestående skulder någon annanstans.
* Varje köpförsök genererar en ny automatisk granskning som baseras på tillgängliga beslutsuppgifter från kreditupplysningsföretag i realtid, så ett avslag betyder inte att framtida köp alltid kommer att nekas.

Ett nekat köp påverkar inte din kreditvärdighet.

Våra kundservicemedarbetare har ingen ytterligare information om det automatiska skälet till avslag, baserat på kreditupplysningsföretagets beslutsdata, och kan inte ändra eller påverka beslutet.

https://www.klarna.com/se/kundservic...klarna-langre/

Jag tycker inte att det finns något i min ekonomi som skvallrar om stora problem. Har inte haft några problem med betalningar. Och har inga övriga skulder förutom lån/avbetalningar som jag skött prickfritt.

MIN EKONOMI:

I korta drag har jag alltså en stabil fast inkomst. Sköter räkningar. Betalar i god tid. Övertrasserar inte. Inga betalningsanmärkningar. Inga inkassokrav. Kontot användes senast i början av februari för en stående tidningsprenumeration utan problem. Inget har hänt i min ekonomi sen dess. Inga skulder har tillkommit.

Jag förstår därför inte alls varför de plötsligt flaggar mig som en kreditrisk. Har de en bugg i systemet? Har AI fått frispel. Eller vad kan det hela bero på?

Någon annan som varit med om detta utan någon vettig förklaring? Jag kan som sagt var inte fråga Klarna, för deras kundtjänst får inte uppge varför mitt konto är blockat och info går ju inte att hitta någon annanstans under min kontoinformation.

Jag överlever så klart utan ett Klarna-konto, men det stör mig att jag blir blockad utan en konkret förklaring och att jag inte kan få reda på varför det skett.

Det är mest troligen kortet som är kopplat till prenutionen och kontot som har gått ut i giltighetstid, vanligt sketet certifikat fel helt enkelt.
Citera
2025-03-07, 09:14
Medlem
Citat:
Jag kollade efteråt på Klarnas sida och även i appen. Det står inget där om att mitt konto är blockat eller varför. Har inte heller fått mail eller sms om det. Jag har inte och kan alltså inte få någon slags info om varför det hänt.
Som någon innan skrev, har du kollat kortet? Kanske du har fått ett nytt kort och tidningen har det gamla kortets uppgifter?

En variant är att Klarna satt nya regler för kort och du måste gå in och ändra, som att internetköp ska vara okej, att köp från andra länder ska vara okej.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-07 kl. 09:16.
Citera
2025-03-07, 11:58
Medlem
Citat:
Jag vill börja med att säga att jag har en fast och stabil inkomst. Betalar mina räkningar i god tid. Inga inkassokrav, inga betalningsanmärkningar, inget övertrasserat bankkonto. Så jag har inte en strulig och misskött ekonomi.

Jag prenumererar på en dagstidning. Avgiften dras automatiskt via Klarna. Det har fungerat perfekt. Men igår fick jag ett meddelande från tidningen om att betalningen misslyckats. Så jag kontaktade Klarna. Fick då veta att mitt konto har blockerats. Varför det skett har inte kundtjänsten inte någon info om. Men personen skulle kontakta någon annan del av företaget för att se om det gick att häva blockeringen.

Efter att ha läst det här på deras hemsida kan jag fortfarande inte förstå varför jag har blivit blockad:
Så här fungerar den automatiska bedömningen av godkännande

* För varje orderförsök, utöver din betalningshistorik hos Klarna, 
information från kreditupplysningsföretag
används för att kontrollera din kredithistorik, t.ex. om du betalat andra krediter i tid eller om du har för mycket utestående skulder någon annanstans.
* Varje köpförsök genererar en ny automatisk granskning som baseras på tillgängliga beslutsuppgifter från kreditupplysningsföretag i realtid, så ett avslag betyder inte att framtida köp alltid kommer att nekas.

Ett nekat köp påverkar inte din kreditvärdighet.

Våra kundservicemedarbetare har ingen ytterligare information om det automatiska skälet till avslag, baserat på kreditupplysningsföretagets beslutsdata, och kan inte ändra eller påverka beslutet.

https://www.klarna.com/se/kundservic...klarna-langre/

Jag tycker inte att det finns något i min ekonomi som skvallrar om stora problem. Har inte haft några problem med betalningar. Och har inga övriga skulder förutom lån/avbetalningar som jag skött prickfritt.

MIN EKONOMI:

I korta drag har jag alltså en stabil fast inkomst. Sköter räkningar. Betalar i god tid. Övertrasserar inte. Inga betalningsanmärkningar. Inga inkassokrav. Kontot användes senast i början av februari för en stående tidningsprenumeration utan problem. Inget har hänt i min ekonomi sen dess. Inga skulder har tillkommit.

Jag förstår därför inte alls varför de plötsligt flaggar mig som en kreditrisk. Har de en bugg i systemet? Har AI fått frispel. Eller vad kan det hela bero på?

Någon annan som varit med om detta utan någon vettig förklaring? Jag kan som sagt var inte fråga Klarna, för deras kundtjänst får inte uppge varför mitt konto är blockat och info går ju inte att hitta någon annanstans under min kontoinformation.

Jag överlever så klart utan ett Klarna-konto, men det stör mig att jag blir blockad utan en konkret förklaring och att jag inte kan få reda på varför det skett.

Får jag bara fråga varför du använder Klarna till såna småköp?

Jag använder Klarna betydligt mer än sig och för mycket mer pengar av den anledningen att jag inte vill betala för saker jag ännu inte fått när jag beställer varor på nätet.
Vill man göra en retur eller är missnöjd med något kan man bara pausa fakturan tills det är löst.
Citera
2025-03-07, 12:01
Citat:
Ursprungligen postat av Anany
Samma sak hände min mamma som tidigare använt Klarna utan problem. Hon har aldrig haft en betalningsanmärkning och skött fakturabetalningar till Klarna snabbt. Det hade gått en tid ca 6-12 månader sedan hon använde Klarna senast, om det eventuellt kunde bero på det?

Värdelöst att man bara får generiska AI-svar. Klarna måste skärpa till sig med bättre kundtjänst annars förlorar de snabbt kunder om de här problemen sprider sig. Det är rimligt att förvänta sig en mänsklig kontakt med ett svar med anledning till att det inte fungerar och att de försöker lösa det.

https://www.breakit.se/artikel/38505...-kommer-krympa
Stopp för nyanställningar på Klarna – ska ersättas med AI: ”Kommer krympa”

iofs från dec 2023, De kanske tänkt om lite sen dess haha
Citera
2025-03-07, 12:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anany
...

Värdelöst att man bara får generiska AI-svar. Klarna måste skärpa till sig med bättre kundtjänst annars förlorar de snabbt kunder om de här problemen sprider sig. Det är rimligt att förvänta sig en mänsklig kontakt med ett svar med anledning till att det inte fungerar och att de försöker lösa det.

Att ett skojarföretag som Klarna ens har kunder talar volymer om hur korkade människor är.
Citera
2025-03-07, 12:40
Medlem
Var det tomt på kontot eller varför drogs inte pengarna? Betalade du direkt du fått veta att det inte drogs? Känns som att det beror på den fakturan som förföll, du lär inte vara blockerad för all framtid
Citera
2025-03-07, 13:17
Medlem
Jävla gnäll på Klarna. Klarna erbjuder alltså ett gratis kort med 30 dagar betalfrist på allt du handlar, dessutom utan valutaomvandlingskostnad på utlandsköp som dom flesta andra banker tar. Ganska bra deal enligt mig. Det enda du behöver göra är att betala i tid.

Dom här nästan godtyckliga blockeringarna på konton som i ditt fall är frustrerande. Jag själv fick t.ex. inte ens öppna ett konto på Lunar utan att veta varför. 0.2% kreditrisk och fläckfritt förflutet har jag men fick inte ens öppna ett konto till att föra över mina pengar till.

Bara bita ihop och ordna fler banker och konton, verkar bara bli vanligare med allt hårdare penningtvättregler.
Citera
2025-03-07, 13:19
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Varför använder man Klarna till någonting över huvudtaget?
Förstår ni inte att det bara blir dyrare med såna skittjänster?
Det blir dyrare om man tar det på avbetalning, men inte om man betalar inom 30 dagar. Menar du att det blir en extra kostnad för butiken som de lägger på alla kunder? De behöver ju någon lösning för onlinebetalning och jag antar att inget alternativ är gratis.
Citera
2025-03-07, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Det blir dyrare om man tar det på avbetalning, men inte om man betalar inom 30 dagar. Menar du att det blir en extra kostnad för butiken som de lägger på alla kunder? De behöver ju någon lösning för onlinebetalning och jag antar att inget alternativ är gratis.

Man betalar naturligtvis direkt, vad är det för fel på er klarna-knarkare?
Citera
2025-03-07, 17:23
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Man betalar naturligtvis direkt, vad är det för fel på er klarna-knarkare?
Ja, så brukar jag göra. Jag betalar direkt, via Klarna. Oklart vad det är du hakat upp dig på.
Citera
2025-03-07, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, så brukar jag göra. Jag betalar direkt, via Klarna. Oklart vad det är du hakat upp dig på.

Nej, man betalar direkt utan skojarföretaget Klarna.
Tro mig, det finns alltid ett sånt alternativ, brukar till och med visas först i listan över betalningsalternativ men du och vissa andra i tråden har tydligen lyckats missa det.
Citera
2025-03-07, 17:59
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Nej, man betalar direkt utan skojarföretaget Klarna.
Tro mig, det finns alltid ett sånt alternativ, brukar till och med visas först i listan över betalningsalternativ men du och vissa andra i tråden har tydligen lyckats missa det.
Finns alternativet att betala via Klarna så väljer jag det. Det känns smidigast helt enkelt och det har aldrig varit några problem för min del. Betalar inte ens med deras kort utan med mitt OKQ8 Visa. Portalen verkar enkel hur som helst och jag lägger inga värderingar i det mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in