2025-03-07, 18:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, man betalar direkt utan skojarföretaget Klarna.
Tro mig, det finns alltid ett sånt alternativ, brukar till och med visas först i listan över betalningsalternativ men du och vissa andra i tråden har tydligen lyckats missa det.

Klarna måste godkänna dig först för att släppa fram dig till det alternativet. Du får inte betala direkt utan att först fylla i dina uppgifter till Klarna och bli godkänd av dem.Om du har det minsta annorlunda fingeravtryck os/bläddrare/konstigt IP-nummer blir du nekad att betala direkt med kortet.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-03-07 kl. 18:06.
Citera
2025-03-07, 18:09
Medlem
Jag vet - du betalar alltid i tid - du är m a o en värdelös kund eftersom Klarna inte kan zuuugaaa aav dig extra vilket är Klarnas Concept - men det var hemligt förr
Citera
2025-03-07, 18:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Klarna måste godkänna dig först för att släppa fram dig till det alternativet. Du får inte betala direkt utan att först fylla i dina uppgifter till Klarna och bli godkänd av dem.Om du har det minsta annorlunda fingeravtryck os/bläddrare/konstigt IP-nummer blir du nekad att betala direkt med kortet.

Nej, nu får du sluta zippa på fredagsgroggen. Det finns alltid ett betalningsalternativ utan Klarna, de har inte ett skit med vad jag väljer för betalningsalternativ.
Ni tomtar tror tydligen att klarna har monopol på möjligheterna för folk att välja betalningsmetod.
Citera
2025-03-07, 18:17
Medlem
Efter att ha varit med en" incident" , där jag trodde jag blivit lurad när jag köpte en maskin i Tyskland för €1500 och fick redan på att Mastercard som jag betalat med inte brydde sig ett skit,i USA kan Mastercard stoppa en affär och ta tillbaka pengarna långt efter köpet, jag trodde det va samma i Sverige.

Nu köper jag alltid via klarna om butiken är utomlands eller en lite mer okänd butik i Sverige.
Citera
2025-03-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Efter att ha varit med en" incident" , där jag trodde jag blivit lurad när jag köpte en maskin i Tyskland för €1500 och fick redan på att Mastercard som jag betalat med inte brydde sig ett skit,i USA kan Mastercard stoppa en affär och ta tillbaka pengarna långt efter köpet, jag trodde det va samma i Sverige.

Nu köper jag alltid via klarna om butiken är utomlands eller en lite mer okänd butik i Sverige.

Det är samma i Sverige, förutsatt att du har betalat med ett kreditkort.
Citera
2025-03-07, 19:27
Medlem
Det Känns väl onödigt att behöva dra in klarna även om man betalar med annat KK.
Antagligen har säljsidan lagt över hela den ekonomiska biten, hull och hår?

Dock har det inte krånglat med returer osv för mig (ännu)...
Citera
2025-03-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är samma i Sverige, förutsatt att du har betalat med ett kreditkort.
Bra, du kan väl informera min Mastercard utgivaren , för det var inte den infon jag fick och dom blev t.o.m smått aggressiva när jag påstod att man som kund ändå kände en viss trygghet i att en säljare hade blivit "godkänd" att ha Mastercard som betalalternativ , det visade sig att dom gör inte ens en enkel prövning , alla som vill ha Mastercard som betalmetod får det utan någon som helst bakgrundskoll.
Senast redigerad av Sjelvklart 2025-03-07 kl. 19:38.
Citera
2025-03-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Bra, du kan väl informera min Mastercard utgivaren , för det var inte den infon jag fick och dom blev t.o.m smått aggressiva när jag påstod att man som kund ändå kände en viss trygghet i att en säljare hade blivit "godkänd" att ha Mastercard som betalalternativ , det visade sig att dom gör inte ens en enkel prövning , alla som vill ha Mastercard som betalmetod får det utan någon som helst bakgrunds koll.

Vilken issuer hade du då?
Citera
2025-03-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vilken issuer hade du då?
Komplett Bank nu mera Morrow bank,men då var det komplett.
Citera
2025-03-08, 11:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Jag vill börja med att säga att jag har en fast och stabil inkomst. Betalar mina räkningar i god tid. Inga inkassokrav, inga betalningsanmärkningar, inget övertrasserat bankkonto. Så jag har inte en strulig och misskött ekonomi.

Jag prenumererar på en dagstidning. Avgiften dras automatiskt via Klarna. Det har fungerat perfekt. Men igår fick jag ett meddelande från tidningen om att betalningen misslyckats. Så jag kontaktade Klarna. Fick då veta att mitt konto har blockerats. Varför det skett har inte kundtjänsten inte någon info om. Men personen skulle kontakta någon annan del av företaget för att se om det gick att häva blockeringen.

Jag kollade efteråt på Klarnas sida och även i appen. Det står inget där om att mitt konto är blockat eller varför. Har inte heller fått mail eller sms om det. Jag har inte och kan alltså inte få någon slags info om varför det hänt.

Efter att ha läst det här på deras hemsida kan jag fortfarande inte förstå varför jag har blivit blockad:
Så här fungerar den automatiska bedömningen av godkännande

* För varje orderförsök, utöver din betalningshistorik hos Klarna, 
information från kreditupplysningsföretag
används för att kontrollera din kredithistorik, t.ex. om du betalat andra krediter i tid eller om du har för mycket utestående skulder någon annanstans.
* Varje köpförsök genererar en ny automatisk granskning som baseras på tillgängliga beslutsuppgifter från kreditupplysningsföretag i realtid, så ett avslag betyder inte att framtida köp alltid kommer att nekas.

Ett nekat köp påverkar inte din kreditvärdighet.

Våra kundservicemedarbetare har ingen ytterligare information om det automatiska skälet till avslag, baserat på kreditupplysningsföretagets beslutsdata, och kan inte ändra eller påverka beslutet.

https://www.klarna.com/se/kundservic...klarna-langre/

Jag tycker inte att det finns något i min ekonomi som skvallrar om stora problem. Har inte haft några problem med betalningar. Och har inga övriga skulder förutom lån/avbetalningar som jag skött prickfritt.

MIN EKONOMI:

I korta drag har jag alltså en stabil fast inkomst. Sköter räkningar. Betalar i god tid. Övertrasserar inte. Inga betalningsanmärkningar. Inga inkassokrav. Kontot användes senast i början av februari för en stående tidningsprenumeration utan problem. Inget har hänt i min ekonomi sen dess. Inga skulder har tillkommit.

Jag förstår därför inte alls varför de plötsligt flaggar mig som en kreditrisk. Har de en bugg i systemet? Har AI fått frispel. Eller vad kan det hela bero på?

Någon annan som varit med om detta utan någon vettig förklaring? Jag kan som sagt var inte fråga Klarna, för deras kundtjänst får inte uppge varför mitt konto är blockat och info går ju inte att hitta någon annanstans under min kontoinformation.

Jag överlever så klart utan ett Klarna-konto, men det stör mig att jag blir blockad utan en konkret förklaring och att jag inte kan få reda på varför det skett.

Väldigt märkligt och Klarna bryr skulle väl snarare se dig som en bättre kund om du hade en mindre välskött ekonomi för de tjänar ju mer pengar på slarvpellar. Glöm inte att uppdatera här om du får svar av Klarna angående vad som skett.
Citera
2025-03-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
När du väljer Klarna så blir det ett dyrare pris än om du betalar direkt, ofattbart att folk är så korkade att de inte förstår det.
Jag använder Klarna så gott som alltid när jag beställer via nätet. Så länge jag betalar i tid blir det inte dyrare än om jag exempelvis swishar, snarare billigare eftersom jag får en räntefri kredit på upp till 30 dagar. Sedan har man fördelen att man kan pausa en betalning om produkten inte dyker upp, något jag använt mig av ett par gånger.

Men det hjälper knappast ts spärrade konto. Har redan svarat att jag tror kortet var spärrat för det köp hen försökte göra.
Citera
2025-06-10, 00:52
Medlem
Reflexdjurs avatar
Jag har ju helt glömt bort att berätta hur det gick med Klarna.

Jag startade tråden mitt natten. Samma dag, men på kvällen, fick jag svar av kundtjänst:
Vi har granskat ditt ärende och justerat säkerhetsfiltren därefter. Vänligen notera att trots att vi har hävt avstängningen, kommer alla framtida beställningar fortfarande att genomgå Klarnas standardkontroller för kredit och säkerhet för att avgöra vilka betalningsalternativ som kommer att erbjudas vid den tidpunkten.
Jag förstår fortfarande inte varför deras säkerhetsfilter var inställt så galet på mig. Inget hade hänt med min ekonomi innan jag blev blockad. Har fast inkomst. Missköter inte räkningar, tar inget på avbetalning hos dem etc.

Men jag fick tillbaka mitt konto efter att jag klagat och det är det viktigaste. Världen är full av människor som behandlats fel, klagat och inget har skett. Men i mitt fall slutade allt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in