2025-03-07, 06:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Använde nyligen Klarna för betalning om 30 dagar (några tusen)utan någon extrakostnad. Fast jag också kunde betala direkt.För mig är sånt smidigt och bra. Får bättre kontroll och styrning över min ekonomi då jag kan skjuta på lite. Naturligtvis förstår jag att det finns de som kör på det, sen inte klarar av betala och tvingas ändra till betalning på några månader med räntekostnad istället. Det är där de gör pengarna. Antagligen får företaget betala en liten slant för att erbjuda Klarna.

När du väljer Klarna så blir det ett dyrare pris än om du betalar direkt, ofattbart att folk är så korkade att de inte förstår det.
Citera
2025-03-07, 06:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
När du väljer Klarna så blir det ett dyrare pris än om du betalar direkt, ofattbart att folk är så korkade att de inte förstår det.

Om du pratar om Klarna som "kontokort" så stämmer det.
Jag använder Klarna enbart som köpa av olika varor kopplat till ett av mina banker. Som en mellanhand. Kostar inte ett öre för mig. (Online-köp). En slags kofångare så att man inte blir lurad..
Citera
2025-03-07, 07:10
Medlem
manfalangs avatar
Kanske inte har något med klarna att göra utan din bank?
Citera
2025-03-07, 07:19
Medlem
zkumbollens avatar
Min spaning

Klarna har inte särskilt bra koll, egentligen

De började som en uppstickare, med flashig "web checkout" och förklarade hurtigt att nu skulle man göra allt på ett nytt och modernt sätt

Med fjunisar till utvecklare som inte direkt prioriterar ordning och reda, så att det händer märkliga saker förvånar mig inte

Har en bekant, som gick 14 000+ på klarna nyss, de tappade bort hens "köp XXX nu betala 4 gånger utan ränta och avgifter"
Citera
2025-03-07, 07:22
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om du pratar om Klarna som "kontokort" så stämmer det.
Jag använder Klarna enbart som köpa av olika varor kopplat till ett av mina banker. Som en mellanhand. Kostar inte ett öre för mig. (Online-köp). En slags kofångare så att man inte blir lurad..

Tänk på att när du ger medgivande till ditt konto så är klarna där och dammsuger alla dina kontotransaktioner (insättningar och uttag/köp på alla ställen) 4 gånger per dag, oavsett om du gör något via dem eller inte den dagen...

Med denna information analyserar de sedan ditt köpbeteende och inkomster och gör insikter och kanske säljer vidare, bakom din rygg

vackert?
Senast redigerad av zkumbollen 2025-03-07 kl. 07:29.
Citera
2025-03-07, 07:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
Tänk på att när du ger medgivande till ditt konto så är klarna där och dammsuger alla dina kontotransaktioner (insättningar och uttag/köp på alla ställen) 4 gånger per dag, oavsett om du gör något via dem eller inte den dagen...

Med denna information analyserar de sedan ditt köpbeteende och inkomster och gör insikter och kanske säljer vidare, bakom din rygg

vackert?

Jag har massa konton i en massa banker..
Citera
2025-03-07, 08:00
Medlem
En möjlig förklaring är att butiken/tidningen gjort någon ändring i sina system som man inte förstår får konsekvenser hos en del av deras prenumeranter.

Klarna är ett känsligt system som fungerar bra så länge alla steg är perfekt utförda, men så fort någon gör fel, antingen hos Klarna själva eller hos säljaren så vet ingen någonting, allt blir bara en shitshow.

Det har hänt mig två gånger vid returer. Jag får en vara, är inte nöjd med den, skickar tillbaka för att varan inte är det jag förväntar mig och båda gångerna tog det ca 30 dagar att få tillbaka pengarna och det var bara för att jag var på dem.

Klarna menar att jag måste prata med butiken som måste markera varan som returnerad, butiken hävdar att man har gjort det och att jag måste prata Klarna. Det blir rundgång och pengarna tycks försvinna i något svart hål.
Citera
2025-03-07, 08:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har massa konton i en massa banker..

Vad har det med saken att göra? Väljer du Klarna så blir du deras bitch.
Citera
2025-03-07, 08:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vad har det med saken att göra? Väljer du Klarna så blir du deras bitch.

Kan du förklara hur du menar?
Citera
2025-03-07, 08:14
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Hur ska en flashbackare kunna ge dig svar?

Du måste givetvis prata med Klarna, ingen annan kan ge dig svar.

Kanske fler här som har blivit blockade av Klarna
Citera
2025-03-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Jag vill börja med att säga att jag har en fast och stabil inkomst. Betalar mina räkningar i god tid. Inga inkassokrav, inga betalningsanmärkningar, inget övertrasserat bankkonto. Så jag har inte en strulig och misskött ekonomi.

Jag prenumererar på en dagstidning. Avgiften dras automatiskt via Klarna. Det har fungerat perfekt. Men igår fick jag ett meddelande från tidningen om att betalningen misslyckats. Så jag kontaktade Klarna. Fick då veta att mitt konto har blockerats. Varför det skett har inte kundtjänsten inte någon info om. Men personen skulle kontakta någon annan del av företaget för att se om det gick att häva blockeringen.

Jag kollade efteråt på Klarnas sida och även i appen. Det står inget där om att mitt konto är blockat eller varför. Har inte heller fått mail eller sms om det. Jag har inte och kan alltså inte få någon slags info om varför det hänt.

Efter att ha läst det här på deras hemsida kan jag fortfarande inte förstå varför jag har blivit blockad:
Så här fungerar den automatiska bedömningen av godkännande

* För varje orderförsök, utöver din betalningshistorik hos Klarna, 
information från kreditupplysningsföretag
används för att kontrollera din kredithistorik, t.ex. om du betalat andra krediter i tid eller om du har för mycket utestående skulder någon annanstans.
* Varje köpförsök genererar en ny automatisk granskning som baseras på tillgängliga beslutsuppgifter från kreditupplysningsföretag i realtid, så ett avslag betyder inte att framtida köp alltid kommer att nekas.

Ett nekat köp påverkar inte din kreditvärdighet.

Våra kundservicemedarbetare har ingen ytterligare information om det automatiska skälet till avslag, baserat på kreditupplysningsföretagets beslutsdata, och kan inte ändra eller påverka beslutet.

https://www.klarna.com/se/kundservic...klarna-langre/

Jag tycker inte att det finns något i min ekonomi som skvallrar om stora problem. Har inte haft några problem med betalningar. Och har inga övriga skulder förutom lån/avbetalningar som jag skött prickfritt.

MIN EKONOMI:

I korta drag har jag alltså en stabil fast inkomst. Sköter räkningar. Betalar i god tid. Övertrasserar inte. Inga betalningsanmärkningar. Inga inkassokrav. Kontot användes senast i början av februari för en stående tidningsprenumeration utan problem. Inget har hänt i min ekonomi sen dess. Inga skulder har tillkommit.

Jag förstår därför inte alls varför de plötsligt flaggar mig som en kreditrisk. Har de en bugg i systemet? Har AI fått frispel. Eller vad kan det hela bero på?

Någon annan som varit med om detta utan någon vettig förklaring? Jag kan som sagt var inte fråga Klarna, för deras kundtjänst får inte uppge varför mitt konto är blockat och info går ju inte att hitta någon annanstans under min kontoinformation.

Jag överlever så klart utan ett Klarna-konto, men det stör mig att jag blir blockad utan en konkret förklaring och att jag inte kan få reda på varför det skett.

Är omöjligt för oss vanliga att svara på varför ditt konto har blivit blockerat framför allt då inte ens klarna kan svara på det:
Men det är tyvärr sånt som händer med dagens automatiserade system: Klarna verkar inte riktigt vara beredda på den typen av händelser.
Hände mig nåt liknande med Telia för ett tag sen: Fick en hög faktura där jag av någon anledning blivit debiterad för tjänster jag inte begärt eller använt:
De hade dock förberett sig: Så svaret jag fick var att de hade nån bugg i systemet de bad om ursäkt och rättade till fakturan.
Själv försöker jag undvika Klarna så mycket som möjligt: Har bara dåliga erfarenheter och vill jag genomföra en affär med ett företag vill jag inte betala via nån mellanhand: Eller i alla fall försöka minimera antalet inblandade parter i transaktionen.
Citera
2025-03-07, 08:29
Medlem
Ananys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
En bekant blev inte blockerad men möjlighet till vissa betalningsformer togs bort för denne och kundtjänsten svarade någonting i stil med "ingen vet varför sånt här händer, det är systemet självt som bestämmer, vi kan inte påverka eller ändra något." så det verkar som att dem har satt någon 'smart' AI på positionen att hantera kundkonton och den slumpmässigt bestämmer sig för att ändra saker.

Samma sak hände min mamma som tidigare använt Klarna utan problem. Hon har aldrig haft en betalningsanmärkning och skött fakturabetalningar till Klarna snabbt. Det hade gått en tid ca 6-12 månader sedan hon använde Klarna senast, om det eventuellt kunde bero på det?

Värdelöst att man bara får generiska AI-svar. Klarna måste skärpa till sig med bättre kundtjänst annars förlorar de snabbt kunder om de här problemen sprider sig. Det är rimligt att förvänta sig en mänsklig kontakt med ett svar med anledning till att det inte fungerar och att de försöker lösa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in