• 1
  • 2
2025-03-07, 01:57
Medlem
Reflexdjurs avatar
Jag vill börja med att säga att jag har en fast och stabil inkomst. Betalar mina räkningar i god tid. Inga inkassokrav, inga betalningsanmärkningar, inget övertrasserat bankkonto. Så jag har inte en strulig och misskött ekonomi.

Jag prenumererar på en dagstidning. Avgiften dras automatiskt via Klarna. Det har fungerat perfekt. Men igår fick jag ett meddelande från tidningen om att betalningen misslyckats. Så jag kontaktade Klarna. Fick då veta att mitt konto har blockerats. Varför det skett har inte kundtjänsten inte någon info om. Men personen skulle kontakta någon annan del av företaget för att se om det gick att häva blockeringen.

Jag kollade efteråt på Klarnas sida och även i appen. Det står inget där om att mitt konto är blockat eller varför. Har inte heller fått mail eller sms om det. Jag har inte och kan alltså inte få någon slags info om varför det hänt.

Efter att ha läst det här på deras hemsida kan jag fortfarande inte förstå varför jag har blivit blockad:
Så här fungerar den automatiska bedömningen av godkännande

* För varje orderförsök, utöver din betalningshistorik hos Klarna, 
information från kreditupplysningsföretag
används för att kontrollera din kredithistorik, t.ex. om du betalat andra krediter i tid eller om du har för mycket utestående skulder någon annanstans.
* Varje köpförsök genererar en ny automatisk granskning som baseras på tillgängliga beslutsuppgifter från kreditupplysningsföretag i realtid, så ett avslag betyder inte att framtida köp alltid kommer att nekas.

Ett nekat köp påverkar inte din kreditvärdighet.

Våra kundservicemedarbetare har ingen ytterligare information om det automatiska skälet till avslag, baserat på kreditupplysningsföretagets beslutsdata, och kan inte ändra eller påverka beslutet.

https://www.klarna.com/se/kundservic...klarna-langre/

Jag tycker inte att det finns något i min ekonomi som skvallrar om stora problem. Har inte haft några problem med betalningar. Och har inga övriga skulder förutom lån/avbetalningar som jag skött prickfritt.

MIN EKONOMI:

I korta drag har jag alltså en stabil fast inkomst. Sköter räkningar. Betalar i god tid. Övertrasserar inte. Inga betalningsanmärkningar. Inga inkassokrav. Kontot användes senast i början av februari för en stående tidningsprenumeration utan problem. Inget har hänt i min ekonomi sen dess. Inga skulder har tillkommit.

Jag förstår därför inte alls varför de plötsligt flaggar mig som en kreditrisk. Har de en bugg i systemet? Har AI fått frispel. Eller vad kan det hela bero på?

Någon annan som varit med om detta utan någon vettig förklaring? Jag kan som sagt var inte fråga Klarna, för deras kundtjänst får inte uppge varför mitt konto är blockat och info går ju inte att hitta någon annanstans under min kontoinformation.

Jag överlever så klart utan ett Klarna-konto, men det stör mig att jag blir blockad utan en konkret förklaring och att jag inte kan få reda på varför det skett.
Citera
2025-03-07, 02:11
Medlem
TordesPungs avatar
Hur ska en flashbackare kunna ge dig svar?

Du måste givetvis prata med Klarna, ingen annan kan ge dig svar.
Citera
2025-03-07, 02:21
Medlem
Det kan finnas flera anledningar till det och omöjligt att gissa sig till.
Citera
2025-03-07, 02:29
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Hur ska en flashbackare kunna ge dig svar?

Du måste givetvis prata med Klarna, ingen annan kan ge dig svar.

Jag var nog otydlig i min trådstart. Försökte vara så tydlig så möjligt om varför jag inte kan få info från Klarna, men jag misslyckades tydligen. Så jag tar det igen:

Jag kan alltså inte få reda på varför mitt konto har blockerats. Kundtjänsten har aldrig den infon och de slussar en inte heller vidare. Infon om blockeringen skickas inte heller ut i mail eller sms-meddelanden. Den står inte heller under mitt konto. Så jag har inget sätt att få reda på varför.

Om jag via kundtjänsten, hemsidan, appen, mail eller sms kunnat få reda på varför mitt blockerats, hade jag inte frågat på Flashback om ifall andra varit med om liknade och har någon förklaring.

Jag tänkte nämligen att någon annan här kunde sitta på info. Kanske någon som jobbat eller jobbat på Klarna och vet hur de tänker i ett fall som mitt. Jag menar inte att de ska veta vad som hänt med just mitt konto, men varför någon med stabil ekonomi kan bli blockad.
Senast redigerad av Reflexdjur 2025-03-07 kl. 02:38.
Citera
2025-03-07, 02:37
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det kan finnas flera anledningar till det och omöjligt att gissa sig till.

Det står i min trådstart ett citat från deras hemsida om de två orsakerna till att man blir blockerad. Men jag uppfyller inte någon av de två orsakerna. Inte på något vis. Så jag har svårt att se varför just jag blivit blockad.

Om jag uppfyllt någon av orsakerna, om så bara lite, hade jag förstått. Men jag gör ju inte det. Det är ju det som är så märkligt. Inget i min ekonomi har förändrats.

Är de kända för att ha ett buggigt system som falsklarmar? Det sköts ju inte av människor, utan är automatiskt.
Citera
2025-03-07, 03:45
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Ja, det låter lurigt. Vad jag vet så är Klarna måna om sina kunder.
De vill helst inte förlora kunder genom att bete sig.

De kanske har något nytt AI system som gjort en felbedömning?
Citera
2025-03-07, 04:54
Medlem
Jungman-Janssons avatar
En bekant blev inte blockerad men möjlighet till vissa betalningsformer togs bort för denne och kundtjänsten svarade någonting i stil med "ingen vet varför sånt här händer, det är systemet självt som bestämmer, vi kan inte påverka eller ändra något." så det verkar som att dem har satt någon 'smart' AI på positionen att hantera kundkonton och den slumpmässigt bestämmer sig för att ändra saker.
Citera
2025-03-07, 04:57
Avstängd
Varför använder man Klarna till någonting över huvudtaget?
Förstår ni inte att det bara blir dyrare med såna skittjänster?
Citera
2025-03-07, 05:18
Medlem
Använde nyligen Klarna för betalning om 30 dagar (några tusen)utan någon extrakostnad. Fast jag också kunde betala direkt.För mig är sånt smidigt och bra. Får bättre kontroll och styrning över min ekonomi då jag kan skjuta på lite. Naturligtvis förstår jag att det finns de som kör på det, sen inte klarar av betala och tvingas ändra till betalning på några månader med räntekostnad istället. Det är där de gör pengarna. Antagligen får företaget betala en liten slant för att erbjuda Klarna.
Citera
2025-03-07, 05:50
Medlem
Ändra betalningssätt hos din dagstidning, inget krav att förmedlingen ska gå via Klarna. Be om en faktura, till exempel.
Citera
2025-03-07, 05:52
Medlem
Kan man undvika Klarna så bör man göra det! Dessa ormar har orsakat mig ca 5 lögnaktiga extrakostnader de sista 2 åren. Skippa Klarna verkar dessutom helt omöjligt. Har varit i kontakt med ett flertal handlare som inte har nåt alternativ.

En tråd hur man slipper Klarna borde startas!
Citera
2025-03-07, 06:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av afrofobiker56
Kan man undvika Klarna så bör man göra det! Dessa ormar har orsakat mig ca 5 lögnaktiga extrakostnader de sista 2 åren. Skippa Klarna verkar dessutom helt omöjligt. Har varit i kontakt med ett flertal handlare som inte har nåt alternativ.

En tråd hur man slipper Klarna borde startas!

Alla handlare erbjuder alternativ till Klarna, att betala själv är ett av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in