2026-03-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det kan vara nog förvirrande med Xiaomis varumärken. Mi är premium medan Redmi är budget. POCO är numera oberoende. Det är möjligt att operatörerna vill konfigurera Mi A1 men inte alla Redmi. Din Redmi note 11 kanske fungerar i Telenors nät precis som min POCO nu gör.

Blev din POCO blockerad före du flyttade till Telenors nät ??
Citera
2026-03-10, 16:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flonned
Blev din POCO blockerad före du flyttade till Telenors nät ??
Bytte innan 2/2 så jag provade aldrig. Räcker med inte bara ett SMS, jag fick ett påminnelse-SMS. Då bestämde jag mig för att göra mig av med sista kontantkortet från Comviq.
Citera
2026-03-23, 09:01
Medlem
chairmanmjaus avatar
Jag klagade hos HMD men räknade inte med något svar. Nu fick jag faktiskt en lista med modeller som kommer uppdateras så att de blir godkända.

Det handlar alltså om HMD och Nokia-modeller. Samt att alla med barbietelefonen kan pusta ut!
Citera
2026-04-13, 14:05
Avslutad
Jävligt kul. Fick idag ett SMS från Vimla att min lur (OnePlus 6) kommer spärras den 27/4. Inte fått någon tidigare info om detta, och har varken lust eller råd att köpa ny lur för tillfället.

Vilken är den billigaste jävla begnagnadlur (smartphone, Android) man kan köpa för max en tusenlapp på Blocket eller Tradera?
Citera
2026-04-13, 15:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogsoldier
Inte fått någon tidigare info om detta, och har varken lust eller råd att köpa ny lur för tillfället.
Du kan annars flytta ditt nummer till Telia, Fello eller Halebop som stänger ner i slutet av nästa år istället.
Citera
2026-04-14, 01:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du kan annars flytta ditt nummer till Telia, Fello eller Halebop som stänger ner i slutet av nästa år istället.

Låter inte så illa. Tack. Får kika på det.
Citera
2026-04-18, 18:17
Medlem
448s avatar
Ni får tänka på att täckningen blir lite sämre för gsmspalter i frekvensbandet ligger bland LTE så det blir sämre signal/brus under avslutningen av gsm.Gäller inte generellt men på vissa ställen där man behöver spektrum
Citera
2026-04-20, 00:38
Medlem
Citat:
Jävligt kul. Fick idag ett SMS från Vimla att min lur (OnePlus 6) kommer spärras den 27/4. Inte fått någon tidigare info om detta, och har varken lust eller råd att köpa ny lur för tillfället.

Vilken är den billigaste jävla begnagnadlur (smartphone, Android) man kan köpa för max en tusenlapp på Blocket eller Tradera?
Samma här, och jag har också OnePlus 6. Kontaktade Vimla och bad om en lista med andra telefoner som också kommer blockeras. Men har inte fått svar. Det blir ju svårt att vara säker på att den nya (eller nygamla) man skaffar inte också kommer blockas?

Någon länkade till en australiensk motsvarighet https://www.optus.com.au/support/checkdevice
och OnePlus 6 är blockad där också. Svårt att få någon överblick över vilka modeller det rör sig om.
Citera
2026-04-20, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ridknubbis
Samma här, och jag har också OnePlus 6. Kontaktade Vimla och bad om en lista med andra telefoner som också kommer blockeras. Men har inte fått svar. Det blir ju svårt att vara säker på att den nya (eller nygamla) man skaffar inte också kommer blockas?

Någon länkade till en australiensk motsvarighet https://www.optus.com.au/support/checkdevice
och OnePlus 6 är blockad där också. Svårt att få någon överblick över vilka modeller det rör sig om.

Skönt att man inte är ensam i den här usla båten. Tydligen ska man kunna behålla sin tfn om man byter till en operatör som använder Telias nät, så jag kikar på Fello. Då kan man nyttja deras 2G-nät, som till skillnad från konkurrenterna inte stänger förrän i slutet av nästa år. Undrar bara hur in i helvete långsamt det kommer bli...
Citera
2026-04-20, 17:23
Medlem
Citat:
Skönt att man inte är ensam i den här usla båten. Tydligen ska man kunna behålla sin tfn om man byter till en operatör som använder Telias nät, så jag kikar på Fello. Då kan man nyttja deras 2G-nät, som till skillnad från konkurrenterna inte stänger förrän i slutet av nästa år. Undrar bara hur in i helvete långsamt det kommer bli...
Inte långsammare alls, skulle jag tro. Telias nät fortsätter tillhandahålla 2G, men erbjuder också 4G/5G precis som övriga operatörer gjorde innan nedsläckningen av 2G/3G. Om jag förstått din situation rätt fungerar din telefon OK i praktiken med din nuvarande operatör, men att den kommer att spärras ut av din operatör (kanske beroende på att nödsamtal via 4G inte fungerar korrekt). Den borde då fungera ungefär likadant med Telia, men däremot inte spärras ut eftersom det troligen är dess beteende utan tillgängligt 2G/3G-nät som är anledning till utspärrningen hos din befintliga operatör.
Citera
2026-04-20, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Inte långsammare alls, skulle jag tro. Telias nät fortsätter tillhandahålla 2G, men erbjuder också 4G/5G precis som övriga operatörer gjorde innan nedsläckningen av 2G/3G. Om jag förstått din situation rätt fungerar din telefon OK i praktiken med din nuvarande operatör, men att den kommer att spärras ut av din operatör (kanske beroende på att nödsamtal via 4G inte fungerar korrekt). Den borde då fungera ungefär likadant med Telia, men däremot inte spärras ut eftersom det troligen är dess beteende utan tillgängligt 2G/3G-nät som är anledning till utspärrningen hos din befintliga operatör.

Aha, okej! Tack som fan för svaret. Jag hade bara förstått kanske 80% av helheten, men det här klargör mer. Skönt att veta att man i så fall kan glida vidare i ett och ett halvt år till innan man behöver bry sig om att skaffa ny lur. Ett par tusen går ju oftast att hosta upp, men nu inför säsongen har jag lagt så in i helvete mycket pengar på motorcykeldelar att allt annat får vänta lite...
Citera
2026-05-04, 17:57
Avstängd
VinterMuggs avatar
Citat:

Tipsar om mobil för 2990kr

https://www.inet.se/produkt/2001608/cmf-phone-2-pro-by-nothing-gron

Android mobil från inet: https://www.inet.se/kategori/765/android?sortColumn=price&sortDirection=asc

Begagnad mobiler: https://www.refurbed.se/c/mobiltelefoner/?gad_source=1&gad_campaignid=22519231090&gbraid=0A AAAApd6hTsRhnS74Sog2WihC-E0v_ZeI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in