2025-12-01, 10:46
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja detta är rätt illa, kan förstå telefoner som är 5 år gamla eller mer men om man köpte bara för några månader sen en telefon i svenska butiker eller online så är det katastrof med så kort varsel.

Just motorolas telefoner verkar vara ett stort frågetecken om man kollar i tråden på swedroid.
Minns du hur det ser ut för XIAOMI REDMI NOTE 13 5G?
Citera
2025-12-01, 10:52
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ingen vettig människa köper en 3G telefon när 3g nätet är bortkopplat...
De som vill ha en billig mobil och inte vill lägga ner några större slantar på den. Däremot förstår jag ärligt talat inte varför 4G telefoner skulle sluta fungera??? I synnerhet om det beror just på problemet med 112. FÖRUTSATT - att det inte är så att ALL 112 trafik just ENBART går över 2G nätet. Men så kan det ju inte vara. Varför skulle inte 112 samtal kunna gå över 4G/5G nätet?
Citera
2025-12-01, 11:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
De som vill ha en billig mobil och inte vill lägga ner några större slantar på den. Däremot förstår jag ärligt talat inte varför 4G telefoner skulle sluta fungera??? I synnerhet om det beror just på problemet med 112. FÖRUTSATT - att det inte är så att ALL 112 trafik just ENBART går över 2G nätet. Men så kan det ju inte vara. Varför skulle inte 112 samtal kunna gå över 4G/5G nätet?
Som jag sa tidigare handla inte mobil från någon random utländsk webshop du vet inte vilka frekvensband den använder och om den fungerar i Sverige.

Nej det är inte så att 112 trafik bara går över 2G nätet. Normalt sett om du har en 4G telefon så går 112 trafiken över 4G-VoLTE-emergency (inte att förväxla med 4G-VoLTE) finns det ingen uppkoppling till 4G där man befinner sig används 2G. Nu när Tre/Telenor/tele2 lägger ner sina 2G nät försvinner 112 möjligheten för de telefoner som inte stödjer 4G-VoLTE-emergency och dom blockeras då. Skulle tro att det är ytterst få som drabbas då alla 4G mobiler sålda i Sverige efter 2018 skall ha stöd för 4G-VoLTE-emergency.

Telia/Halebop/Fello har 2G till 2027 därför fungerar dessa mobiler i Telias nät till dess.
Citera
2025-12-01, 11:09
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Minns du hur det ser ut för XIAOMI REDMI NOTE 13 5G?

Den borde vara ok eller har du fått sms från operatören ?
Citera
2025-12-01, 11:10
Medlem
mp5sds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som jag sa tidigare handla inte mobil från någon random utländsk webshop du vet inte vilka frekvensband den använder och om den fungerar i Sverige.

Nej det är inte så att 112 trafik bara går över 2G nätet. Normalt sett om du har en 4G telefon så går 112 trafiken över 4G-VoLTE-emergency (inte att förväxla med 4G-VoLTE) finns det ingen uppkoppling till 4G där man befinner sig används 2G. Nu när Tre/Telenor/tele2 lägger ner sina 2G nät försvinner 112 möjligheten för de telefoner som inte stödjer 4G-VoLTE-emergency och dom blockeras då. Skulle tro att det är ytterst få som drabbas då alla 4G mobiler sålda i Sverige efter 2018 skall ha stöd för 4G-VoLTE-emergency.

Telia/Halebop/Fello har 2G till 2027 därför fungerar dessa mobiler i Telias nät till dess.

Min Sony Xperia 1 mk2 som är köpt 2021 (av Comviq) slutar fungera den 2 februari men det är kanske "ytterst få" som har en sådan?
Senast redigerad av mp5sd 2025-12-01 kl. 11:11. Anledning: förtydligande
Citera
2025-12-01, 11:10
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
De som vill ha en billig mobil och inte vill lägga ner några större slantar på den.
Man får vad man betalar för. Om jag bara vill ha en billig bil och inte lägga ner några större slantar på den så ska jag inte bli förvånad om den plötsligt bara stannar under färd på motorvägen. Vill man inte spendera vad fungerande saker kostar får man nöja sig med att telefonen är död när man behöver ringa 112.
Citera
2025-12-01, 11:16
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
problemet är att när man blir äldre så har man vant sig vid en mobil och kanske känner sig osäker med att köpa något nytt

även små ändringar kan skapa problem

nästan så man bävar för att bli gammal,

Fast ändringar är inget som du kommer undan, även om du har samma mobil. Både Android och iPhone har ständiga uppdateringar.
För inte så länge sedan fick min Samsung helt nya menyer i samband med en Android -uppdatering.
Citera
2025-12-01, 11:28
Medlem
mp5sds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
När Australien nyligen gjorde samma sak fanns bla de här på listan över blockade enheter:
Sony Xperia 1 II, III, IV, V, VI
OnePlus 6T, 6, 7, 12R, Nord 4
Xiaomi Redmi Note 8 - 13
Asus ROG Phone 2 - 8
Plus ett 70-tal Samsungmodeller.

Nu är ju denna lista för Australien men det är ju inte direkt några billiga eller gamla lurar vi pratar om. Kanske ser det lite bättre ut i Sverige??
Citera
2025-12-01, 11:33
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Den borde vara ok eller har du fått sms från operatören ?
Jag köpte den från CDON för en dryg vecka sedan. Dvs några dagar INNAN nyheten från PTS kom. Telefonen kom i mitten av förra veckan men jag har bara hämtat ut den. Har inte ens packat upp den ännu. Har mailat CDON för att höra med dom om de har någon info om just denna smartphone tillör en av de mobiler som kommer att bli "bannad". Det är ju bättre att om jag är tvungen att skicka den i retur att den är ouppackad.

Jag är i vart fall skitsur för detta med PTS om det strul de ställt till med för många telefonägare.
Citera
2025-12-01, 11:39
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mp5sd
Nu är ju denna lista för Australien men det är ju inte direkt några billiga eller gamla lurar vi pratar om. Kanske ser det lite bättre ut i Sverige??
Fan... där ju min XIAOMI REDMI NOTE 13 med som jag köpte i förra veckan!

Ursprungligen postat av Nypan-sr
När Australien nyligen gjorde samma sak fanns bla de här på listan över blockade enheter:
Sony Xperia 1 II, III, IV, V, VI
OnePlus 6T, 6, 7, 12R, Nord 4
Xiaomi Redmi Note 8 - 13
Asus ROG Phone 2 - 8
Plus ett 70-tal Samsungmodeller.
Senast redigerad av BlondBimbo 2025-12-01 kl. 11:42.
Citera
2025-12-01, 11:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mp5sd
Min Sony Xperia 1 mk2 som är köpt 2021 (av Comviq) slutar fungera den 2 februari men det är kanske "ytterst få" som har en sådan?
Har du aktiverat VoLTE om inte det hjälper byt operatör till Halebop eller Fello dom har säkert både bättre täckning och är billigare...
Senast redigerad av kimdah2002 2025-12-01 kl. 11:50.
Citera
2025-12-01, 11:49
Medlem
Varför finns ingen fullständig lista över vilka mobiler som inte fungerar och kommer spärras i februari, trots att de har 4G VoLTE?

Ingen har heller lyckats förklara varför de ej kommer fungera:
Beror det på radiodelen i hårdvaran?
Mjukvaran i mobilen?
Sim-kortet?
Abonnemangsformen?
Operatörens hårdvara?
Operatörens mjukvaror?
SOS 112 system?
Varför är det extra krångligt i Sverige?
Varför beror det på om man köpt den i Sverige eller utomlands?
Kommer utländska besökares telefoner sluta fungera också?
Varför måste Telenor, Tele2 och Tre vara så hetsiga med att stänga ner 3G/2G nu när Telia väntar tills 2027?

En del av det borde kunna lösas genom uppdateringar av firmware och mjukvaror hos klienten eller server/operatörssidans system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in