2025-12-22, 12:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
nix inga fabrikationsfel
Skulle tro att konsumentombudsmannen tycker annorlunda.
Har du köpt den av en operatör i samband med att du tecknade ett abonnemang så tror jag definitivt du kan hävda reklamationsrätt.
Har du köpt den tex från Doro bör du kunna kontakta dom för instruktioner ev går dett att uppgradera mobilen eller få den utbytt till en som fungerar.
Har du köpt den från en webbutik utanför Sverige (eller som dropshippar tex CDON) så är det förståss omöjligt att reklamera.
Citera
2025-12-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är mobilen nyare än 3 år kan du reklamera den enligt konsumentköplagen.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
nix inga fabrikationsfel
Också tveksam till att detta skulle vara ett ursprungligt fel i konsumentköplagens mening. En mobiltelefon är beroende av mobilnätet för att fungera som avsett, och det har aldrig varit så att alla mobiltelefoner fungerar för alla mobilnät. Produkter kan ha begränsningar i vad de klarar utan att det räknas som fel. Om man utlovat funktionen A, ska funktionen A finnas och fungera. Om man varken utlovat eller implementerat funktionen B är det inte ett fel att den inte finns, även om den senare kan bli nödvändig på ett eller annat sätt. Jag tror tyvärr inte konsumentköplagens 3 år fungerar som en period för garanterad framtidssäkerhet, även om det vore bra ur ett konsumentperspektiv.

Jag säger inte att det är utsiktslöst att försöka reklamera enligt konsumentköplagen, men det kan nog kräva ett visst mått av välvilja från säljaren. Om säljaren sätter sig på tvären och hänvisar köparen till ARN eller domstol, skulle jag säga att det finns tillräckligt med tolkningsutrymme för att utgången inte ska vara given. Inte helt omöjligt att vinna framgång, men heller inte säkert. Det kan mycket väl bero på omständigheterna i det specifika fallet om det väger över åt det ena eller andra hållet.

Citat:
Har du köpt den av en operatör i samband med att du tecknade ett abonnemang så tror jag definitivt du kan hävda reklamationsrätt.
Det kan jag också tänka mig, i alla fall om det rör sig om en operatör som telefonen slutar fungera hos.
Senast redigerad av vgebler 2025-12-22 kl. 15:34.
Citera
2025-12-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Också tveksam till att detta skulle vara ett ursprungligt fel i konsumentköplagens mening. En mobiltelefon är beroende av mobilnätet för att fungera som avsett, och det har aldrig varit så att alla mobiltelefoner fungerar för alla mobilnät. Produkter kan ha begränsningar i vad de klarar utan att det räknas som fel. Om man utlovat funktionen A, ska funktionen A finnas och fungera. Om man varken utlovat eller implementerat funktionen B är det inte ett fel att den inte finns, även om den senare kan bli nödvändig på ett eller annat sätt. Jag tror tyvärr inte konsumentköplagens 3 år fungerar som en period för garanterad framtidssäkerhet, även om det vore bra ur ett konsumentperspektiv.

Jag säger inte att det är utsiktslöst att försöka reklamera enligt konsumentköplagen, men det kan nog kräva ett visst mått av välvilja från säljaren. Om säljaren sätter sig på tvären och hänvisar köparen till ARN eller domstol, skulle jag säga att det finns tillräckligt med tolkningsutrymme för att utgången inte ska vara given. Inte helt omöjligt att vinna framgång, men heller inte säkert. Det kan mycket väl bero på omständigheterna i det specifika fallet om det väger över åt det ena eller andra hållet.

Det kan jag också tänka mig, i alla fall om det rör sig om en operatör som telefonen slutar fungera hos.
Undra hur ARN ställer sig
Citera
2025-12-23, 14:32
Medlem
Någon här med Hallon som fått meddelande från dom att deras mobil kommer bli blockerad pga det här gällande nödsamtal?

Och man vill testa om en mobil man köpt klarar nödsamtal eller inte, hur länge tar det då ens i så fall innan man får SMS från operatören att den kommer blockeras från det att man sätter i SIM-kortet?
Citera
2025-12-23, 21:18
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Någon här med Hallon som fått meddelande från dom att deras mobil kommer bli blockerad pga det här gällande nödsamtal?

Och man vill testa om en mobil man köpt klarar nödsamtal eller inte, hur länge tar det då ens i så fall innan man får SMS från operatören att den kommer blockeras från det att man sätter i SIM-kortet?

Jag har inte Hallon men har också funderat på om alla blockerade får en varning i tid. Skickas det sms så fort någon försöker koppla upp sig eller ringa ett samtal med en bannad mobil? Någon här skrev att han inte fick en varning förrän han försökte ladda sitt kontantkort.
Citera
2025-12-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man kan inte ha allt på samma frekvens 🤣

2.4 Ghz och 5Ghz har kanaler o widespectrummodulering men räckvidden är så kort på den frekvensen så massa saker kan sammsas där då kanalen kanåteranvänvändas i bakom.nästa buske
Du har nog rätt, det går bbara inomhus, ute måsta man be om Tors hjälp.
Citera
2025-12-24, 17:03
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kategat
Du har nog rätt, det går bbara inomhus, ute måsta man be om Tors hjälp.

Lite skillnad på effekt mot mobiler men dom höga frekvenserna dämpas hårt av skog,byggnader o även regn.

Därför vill man ha låga låga frekvenser 700/800 är bra band men 900 är fortfarande lätt o bygga med.

Bandena 1800 o uppåt är typ ljusaktiga o bygga med
Citera
2025-12-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Lite skillnad på effekt mot mobiler men dom höga frekvenserna dämpas hårt av skog,byggnader o även regn.

Därför vill man ha låga låga frekvenser 700/800 är bra band men 900 är fortfarande lätt o bygga med.

Bandena 1800 o uppåt är typ ljusaktiga o bygga med
Det har fortfarande inget med protokoollet att göra. Det är liksom hela deras ursäkt.
Citera
2025-12-26, 11:28
Medlem
Xqizs avatar
Citat:

Detta fick jag via mail 30 oktober. Jag hade då en Xiaomi Redmi note 8.

"Du behöver byta ut din enhet

Nedstängningen av Sveriges 3G-nät har påbörjats och den 1 december 2025 kommer det att vara helt avstängt. Det här gäller alla mobiloperatörer och innebär att mobiler, surfplattor och routrar som bara har stöd för 3G samt även 4G-enheter som saknar stöd för VoLTE snart inte längre kommer fungera.

Vad innebär det för mig som kund?
Vi hör av oss till dig eftersom vi tror att du använder en enhet som bara fungerar med 3G alternativt en 4G-enhet utan stöd för VoLTE. För att undvika problem är det viktigt att du byter ut din enhet så snart som möjligt.

Avvecklingen sker stegvis fram till december. Det innebär att du kan påverkas innan det officiella slutdatumet i december."

Jag kunde endast ring upp ett samtal eller ta emot ett samtal, sen var jag tvungen att starta om telefonen.
Citera
2025-12-26, 13:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xqiz

Jag kunde endast ring upp ett samtal eller ta emot ett samtal, sen var jag tvungen att starta om telefonen.
Har du testat att aktivera VoLTE med *#*#86583#*#*
Citera
2025-12-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xqiz

"Du behöver byta ut din enhet

Nedstängningen av Sveriges 3G-nät har påbörjats och den 1 december 2025 kommer det att vara helt avstängt. Det här gäller alla mobiloperatörer och innebär att mobiler, surfplattor och routrar som bara har stöd för 3G samt även 4G-enheter som saknar stöd för VoLTE snart inte längre kommer fungera.

Vad innebär det för mig som kund?
Vi hör av oss till dig eftersom vi tror att du använder en enhet som bara fungerar med 3G alternativt en 4G-enhet utan stöd för VoLTE. För att undvika problem är det viktigt att du byter ut din enhet så snart som möjligt.

Avvecklingen sker stegvis fram till december. Det innebär att du kan påverkas innan det officiella slutdatumet i december."

Citat:
Har du testat att aktivera VoLTE med *#*#86583#*#*

Jo, det där fick jag också. Men jag kunde aktivera VoLTE.

Men där framgår ju inget om det här med blockering av enhet som ej kan ringa nödsamtal. Så ska dom inte skicka ett mejl eller SMS ytterligare då som berättar att mobilen ej stödjer nödsamtal över VoLTE/4G och kommer blockeras, om det är på det viset?
Citera
2025-12-26, 16:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jo, det där fick jag också. Men jag kunde aktivera VoLTE.

Men där framgår ju inget om det här med blockering av enhet som ej kan ringa nödsamtal. Så ska dom inte skicka ett mejl eller SMS ytterligare då som berättar att mobilen ej stödjer nödsamtal över VoLTE/4G och kommer blockeras, om det är på det viset?
den funkar tom februari nästa år då byter du till telia/fello/halebop så har du till slutet på 2027 på dig att köpa en ny mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in