Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Är mobilen nyare än 3 år kan du reklamera den enligt konsumentköplagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr-Piiip
nix inga fabrikationsfel
Också tveksam till att detta skulle vara ett ursprungligt fel i konsumentköplagens mening. En mobiltelefon är beroende av mobilnätet för att fungera som avsett, och det har aldrig varit så att alla mobiltelefoner fungerar för alla mobilnät. Produkter kan ha begränsningar i vad de klarar utan att det räknas som fel. Om man utlovat funktionen A, ska funktionen A finnas och fungera. Om man varken utlovat eller implementerat funktionen B är det inte ett fel att den inte finns, även om den senare kan bli nödvändig på ett eller annat sätt. Jag tror tyvärr inte konsumentköplagens 3 år fungerar som en period för garanterad framtidssäkerhet, även om det vore bra ur ett konsumentperspektiv.
Jag säger inte att det är utsiktslöst att försöka reklamera enligt konsumentköplagen, men det kan nog kräva ett visst mått av välvilja från säljaren. Om säljaren sätter sig på tvären och hänvisar köparen till ARN eller domstol, skulle jag säga att det finns tillräckligt med tolkningsutrymme för att utgången inte ska vara given. Inte helt omöjligt att vinna framgång, men heller inte säkert. Det kan mycket väl bero på omständigheterna i det specifika fallet om det väger över åt det ena eller andra hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Har du köpt den av en operatör i samband med att du tecknade ett abonnemang så tror jag definitivt du kan hävda reklamationsrätt.
Det kan jag också tänka mig, i alla fall om det rör sig om en operatör som telefonen slutar fungera hos.