2025-12-03, 13:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Precis. Dessutom stämmer det inte att operatörerna informerar vilka 4G-mobiler som inte funkar. Några har ju fått svar att bara vanliga märken listas.
Det är ju operatörerna som blockerar om dom finns på deras lista över mobiler som inte stödjer 4G-VoLte så funkar dom som vanligt (fast roamar 112 till Telias 2G nät).
Citera
2025-12-03, 13:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
En Sony Xperia från december 2018.
Förvisso gammal, men väldigt väl fungerande. Så det känns oerhört fel att kasta bort den och jag trivs väldigt bra med den.
Byt till Telia/Halebop/Fello och använd den två år till.
Citera
2025-12-03, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
En Sony Xperia från december 2018.
Förvisso gammal, men väldigt väl fungerande. Så det känns oerhört fel att kasta bort den och jag trivs väldigt bra med den.

Från 2018 är inte jätteintressant med sluttillverkning slutsälj som ny
Min 4G kom 2015 o den är premium med dubbla sim*

Men deet känns jättebra för krääämmaarnaa - ju dyrare mobil man är van vid desto större hopp
om 20-30,000 kr mobil efter skrotning

Konsumtionsamhället äääälskaar skrotning o kapitalförstöring

*dubbla sim var nåt som satsades hårt på i Asien - företags + privat på samma -
de flesta tillverkare ink Ericsson o Nokia hade men de hölls undan från Europamarknaden
Rika Ankdammsfolket skulle så klart köpa två mobiler o den som hade företags skulle
så klart tvingas köpa en egen - Såådaan Ääär Kapitalismen
Citera
2025-12-03, 13:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
PTS är luriga. Hade de direkt stängt av telefonin för alla som måste använda Telia för 112 hade de solklart brutit mot alla proportionalitetsprinciper, straffet måste motsvara brottet i någon mån.

Nu går de via operatörerna istället för att åstadkomma samma sak, och ingen av de som drabbas i slutändan har någon möjlighet att överklaga och få rättelse och ersättning för skadan.

En människas död är en tragedi, en miljon är statistik, som Stalin sa. PTS har fattat galoppen.

Också värt att notera att redan första dagen som 2g/3g försvinner sätter överheten ner foten och visar att de kan med en knapptryckning stänga telefonin för vem som helst. Bra, då vet vi, meddelandet har gått fram.

DX:ing har en strålande framtid.

Jag skulle dock inte ta helt för givet att PTS skulle klara en prövning i europadomstolen. Att med kort varsel utan rättslig prövning stänga av telefonin för så många är inte självklart att de kan skylla på operatörerna.
Citera
2025-12-03, 13:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jag är MINUS intresserad av mobilt bankid där de flesta bankidbedrägerierna sker
Enklast är väl annars att inte svara eller lägga på när bedragarna ringer?
Måste vara väldigt omständligt att klara sig utan någon form av digital identifikation, allt från sjukvård till deklarationen och bankärenden kräver ju det.
Citera
2025-12-03, 13:26
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Tror inte att man kommer att vara tvungen att lösa det.
Men att det säkert kommer att komma någon form av ombyggnation till vissa bilar för dom som så önskar. Men bilen i sig fungerar ju helt okej att köra med utan uppkoppling.

Jo, så länge inte bilen försöker söka efter en uppkoppling som inte finns, och batteriet drar ur.
Citera
2025-12-03, 13:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Måste vara väldigt omständligt att klara sig utan någon form av digital identifikation, allt från sjukvård till deklarationen och bankärenden kräver ju det.
Oliktänkande har alltid diskriminerats. Jag har förstått att du tycker det är bra.
Citera
2025-12-03, 13:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
PTS är luriga. Hade de direkt stängt av telefonin för alla som måste använda Telia för 112 hade de solklart brutit mot alla proportionalitetsprinciper, straffet måste motsvara brottet i någon mån.

Nu går de via operatörerna istället för att åstadkomma samma sak, och ingen av de som drabbas i slutändan har någon möjlighet att överklaga och få rättelse och ersättning för skadan.

En människas död är en tragedi, en miljon är statistik, som Stalin sa. PTS har fattat galoppen.

Också värt att notera att redan första dagen som 2g/3g försvinner sätter överheten ner foten och visar att de kan med en knapptryckning stänga telefonin för vem som helst. Bra, då vet vi, meddelandet har gått fram.

DX:ing har en strålande framtid.

Jag skulle dock inte ta helt för givet att PTS skulle klara en prövning i europadomstolen. Att med kort varsel utan rättslig prövning stänga av telefonin för så många är inte självklart att de kan skylla på operatörerna.
Vad händer när Telia stänger av sitt 2G nät har alla som berörs skaffat en ny 5G telefon till dess?

PTS har ingen aning om vilka telefoner som inte fungerar det är operatörerna som har koll på det... Felet är nog att operatörerna varit för långsamma att informera sina kunder om att just deras telefon riskerade att bli blockad när 3G lades ned. Nu finns det ju en enkel men temporär lösning på det.
Citera
2025-12-03, 13:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Oliktänkande har alltid diskriminerats. Jag har förstått att du tycker det är bra.
Är man oliktänkande får man väl hitta vägar runt de liktänkande. Man kan inte ta hänsyn till 0.1% när 99.9% tycker något är bra.
Citera
2025-12-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Så det finns inga stationära datorer längre - dom är alltså skrotade precis som vissa mobiler kommer
att bli.
Citera
2025-12-03, 13:37
Medlem
Zeta9s avatar
Telenor funkar fortfarande med 3-G i Stockholmsområdet. Fick precis sms med paketavisering.

Vet inte om Postnord fortfarande skickar brev om aviseringen inte funkar och paket inte hämtas efter några dagar. Det måste de väl göra. Jag väntar på 2 paket till med numret som snart inte funkar längre. Små paket brukar läggas bredvid dörren om de inte går in i brevinkastet.
Citera
2025-12-03, 13:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Så det finns inga stationära datorer längre - dom är alltså skrotade precis som vissa mobiler kommer
att bli.
Tyvärr måste ha mobilt bankid även på en stationär dator när du skall använda någon inloggningstjänst.

De flesta moderna mobiler klarar två simkort t.o.m iPhone
Senast redigerad av kimdah2002 2025-12-03 kl. 13:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in