2025-12-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Telenor funkar fortfarande med 3-G i Stockholmsområdet. Fick precis sms med paketavisering.

Vet inte om Postnord fortfarande skickar brev om aviseringen inte funkar och paket inte hämtas efter några dagar. Det måste de väl göra. Jag väntar på 2 paket till med numret som snart inte funkar längre. Små paket brukar läggas bredvid dörren om de inte går in i brevinkastet.
Telenor stänger lite pö om pö, sista masten stängs ner 9 december.
Citera
2025-12-03, 14:15
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Telenor stänger lite pö om pö, sista masten stängs ner 9 december.

De kunde ha informerat om det. Nu kan man inte lita på att telefonen fortfarande funkar om man behöver den.
Citera
2025-12-03, 14:16
Medlem
Jag tycker fortfarande att det är skrämmande hur dåligt skött det här är. Jag har känt mig trygg med min 4g med volte ända fram till slutet av förra veckan när avisering kom. Hur PTS som ska sköta civilförsvaret bl a kan ha missat detta är helt ofattbart. Känns jäkligt tryggt (ironi)... Någon skrev på ett annat forum (sweclockers?) att de övervägde att EU anmäla och jag hoppas att de gör det. PTS ska ställas till svars, tycker jag. Den här informationen skulle ha getts i god tid innan. Jag sitter inte med någon konstig mobil utan den är köpt av Comviq men för över 3 år sedan så kan inte åberopa konsumentköplagen. Nu löser sig min situation genom byte till Halebop så jag får tid att i lugn och ro byta. Men det är så illa skött av vad som ska vara Sveriges civilförsvar.
Citera
2025-12-03, 14:41
Medlem
Problemet är helt klart kukoperatörerna Telenor, Tele2 samt Tre. Jag har gjort omfattande tester med VoLTE kapabla telefoner och telefonerna växlar ner från LTE vid samtal. När jag använder ett SIM-kort från Telia så står det LTE under "Voice network type".

Om jag ställer in enbart LTE så går det inte att ringa med Telenor, Tele2 samt Tre. Med Telia så går det fortfarande att ringa.

Resultatet skiljer dock mellan operatörerna och telefonmodell. VoLTE kan fungera med en operatör men inte med de andra.

En jävla djungel det här när telefonen kan fungera klockrent hos till exempel operatören Tre men inte hos Telenor och Tele2.
Citera
2025-12-03, 15:03
Medlem
Raggarspinns avatar
Har man en modern mobil som iPhone 6S så är det inga problem med nedstängning av GSM-nätet.
Citera
2025-12-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
vad har du för volvo och årsmodell? Har du en nyare än 2016 (vissa modeller 2018) så är det bara en mjukvaru uppgradering som behövs. Görs vanligtvis när du servar bilen hos volvo så din kanske är uppdaterad om du redan gjort årsservicen ?

2018 är det. Sista släppet innan faceliften.
Citera
2025-12-03, 15:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
2018 är det. Sista släppet innan faceliften.
Ja då bör det gå att uppgradera så att den är fullt 4G kompatibel. Antingen prata med Volvo när du gör nästa service eller beställ en tid. Gör du det samtidigt med en service bör dom fixa det utan kostnad, gör du bara det har jag sett priser mellan 350-2000kr beroende på verkstad och på vilket humör dom är...
Senast redigerad av kimdah2002 2025-12-03 kl. 15:47.
Citera
2025-12-03, 15:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Har man en modern mobil som iPhone 6S så är det inga problem med nedstängning av GSM-nätet.
Ja iPhone 6s stöder VoLTE (iOS10 ->) och har du bara ställt in att använda 4G VoLTE så fungerar det utan problem. Kolla att det står antingen 4G eller LTE på datanät
Senast redigerad av kimdah2002 2025-12-03 kl. 15:33.
Citera
2025-12-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Ja, om den är uppdaterad och har iOS 14.5 eller senare. Problemet med övriga fabrikat verkar vara bristen på uppdateringar.
Citera
2025-12-03, 15:49
Medlem
Enligt Hallons kundtjänst har dom börjat skicka ut information till blockerade enheter och detta ska vara klart innan årsskiftet.
Citera
2025-12-03, 15:50
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja då bör det gå att uppgradera så att den är fullt 4G kompatibel. Antingen prata med Volvo när du gör nästa service eller beställ en tid. Gör du det samtidigt med en service bör dom fixa det utan kostnad, gör du bara det har jag sett priser mellan 350-2000kr beroende på verkstad och på vilket humör dom är...
Beror på modell. Många biltillverkare kommer endast uppdatera ett fåtal modeller. Volvo gör det på bilar som har stora touchskärmen, dvs kräver mjukvaruuppdatering. Övriga bilar släcks funktioner ner.
Citera
2025-12-03, 15:53
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
många bilar använder det också
(FB) 2G- och 3G-näten släcks ned – så påverkas din bil

Ja, samtidigt har vissa biltillverkare, såvitt jag vet Volkswagen och Volvo, valt att inte erbjuda någon uppgradering av modemet. Jag anser att detta är ett mycket olyckligt beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in