Citat:
Ursprungligen postat av
ChristopherRobin
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.
Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.
Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?
Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.
Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar
Frågan har i stort sett redan besvarats i tråden, men i kort:
Hon har ingen rätt att kräva en obduktion. Om hon anser att du dödat hunden på ett olagligt sätt (det är lagligt att avliva sin egen hund med huvudskott*, slag mot huvudet, eller avblodning, per SJVFS 2019:8) så står det henne fritt att polisanmäla. Polisen lär dock inte göra vidta några andra åtgärder (annat än möjligen be om din syn på saken) om hon inte har någon form av bevis.
*Förutsatt att du har vapenlicens. Dessutom så får man inte skjuta inom detaljplanerat område utan tillstånd från polisen. Detaljerna är med andra ord viktiga om man använder den förklaringen, så att man inte av misstag erkänner ett annat brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChristopherRobin
En hund som har bott i ett hus kan ha fått i sig precis vad som helst. Hushållsmedel, olika gifter, myrmedel, tvättmedel osv osv. Det är vanligt att hundar äter allt dem hittar och jag anser att en obduktion kan visa på innehåll som inte alls påverkade olyckan.
Om en människa äter mycket dödligt medel men på en överlevande nivå ock sedan får en sten i huvudet kan det vara svårt att bevisa om det var stenen eller medlet som var dödsorsak, förstår du nu?
En obduktion kan mer eller mindre garanterat avgöra om dödsorsaken var stenen eller det giftiga medlet i ditt exempel, så där behöver man inte oroa sig (eller behöver oroa sig, beroende på den faktiska situationen).
Om någon (inte du, förstås, utan bara någon

) nu befinner sig i en situation där det ligger en hund begraven, lite skämtsamt sagt, så vore det nog klokt att låta kremera hunden. Att lägga ner runt 2500 kronor på att garanterat utplåna alla bevis är nog att föredra framför att riskera åtal.