2025-03-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z007
SKK kan genom Jordbruksverket kräva en obduktion vilket sker om de misstänker smittorisk.
Länsstyrelsen kan kräva obduktion av många orsaker
Polis kan kräva det av utredningsskäl.
Det är tre instanser jag på rak arm kommer på.
Vad gäller tidigare ägare så kan den inte kräva utan att anmäla till berörd myndighet att de misstänker något som gör att man måste obducera.
Grejen är denna:
Hund eller andra husdjur räknas som en vara. Du kan skriva ett köpekontrakt med 100 punkter på saker som säljaren kräver av dig men så fort du betalat kan ingen hindra dig att göra korv av hunden för eget bruk.

Tack! Det här är precis det jag vill läsa. Jag hävdar att det är min egendom och kommer till avslut med tä (tidigare ägarinnan). Att hunden dödades och jag såg absolut olyckan och nu är obduktion mitt beslut och därmed ej aktuell. Tä har sålt hunden och därmed är hon inte inblandad!
Citera
2025-03-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så hur såg köpeavtalet ut?
Är du privatperson eller företag?
Är säljaren privatperson eller företag?
Varför ville du häva köpet?
Varför dog hunden?
Hur fick hon veta att hunden dog?

Du är ganska fåordig med detaljerna...

Köpeavtalet var muntligt men lika bindande. Finns även sparad konversation på Messenger som alltid signeras med Bank ID.

Jag och tä (tidigare ägarinna) är privatpersoner men hon har tidigare varit näringsidkare sa hon men hon ville ej ha företag mer pga skatt.

Jag ville returnera hunden för den var inte den färg jag ville ha, den ”tappade” färg och blev mer brun och smutsig.

Den dog i en olycka och tä fick reda på det för hon krävde att få tillbaka den utan att ge mig pengar i retur och då svarade jag henne att det var omöjligt för hunden var nu redan död.

Hoppas jag är tydlig med mina svar.
Citera
2025-03-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
1. Vad gör att du bedömer att det var en olycka, för du är väl "ägaren till hunden"?

2. Hur menar du att hunden dog, hur gammal blev den och hur länge hade du den i din ägo?

3. Vad menar du egentligen med att "vad som helst kan ju komma fram på en obduktion"? Ge gärna nåt exempel på nåt fall där "vad som helst" kommit fram vid en obduktion gällande djur eller människa.

Stort tack på förhand.

En hund som har bott i ett hus kan ha fått i sig precis vad som helst. Hushållsmedel, olika gifter, myrmedel, tvättmedel osv osv. Det är vanligt att hundar äter allt dem hittar och jag anser att en obduktion kan visa på innehåll som inte alls påverkade olyckan.

Om en människa äter mycket dödligt medel men på en överlevande nivå ock sedan får en sten i huvudet kan det vara svårt att bevisa om det var stenen eller medlet som var dödsorsak, förstår du nu?
Citera
2025-03-05, 16:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Köpeavtalet var muntligt men lika bindande. Finns även sparad konversation på Messenger som alltid signeras med Bank ID.

Jag och tä (tidigare ägarinna) är privatpersoner men hon har tidigare varit näringsidkare sa hon men hon ville ej ha företag mer pga skatt.

Jag ville returnera hunden för den var inte den färg jag ville ha, den ”tappade” färg och blev mer brun och smutsig.

Den dog i en olycka och tä fick reda på det för hon krävde att få tillbaka den utan att ge mig pengar i retur och då svarade jag henne att det var omöjligt för hunden var nu redan död.

Hoppas jag är tydlig med mina svar.
Fel färg?

Citat:
En hund som har bott i ett hus kan ha fått i sig precis vad som helst. Hushållsmedel, olika gifter, myrmedel, tvättmedel osv osv. Det är vanligt att hundar äter allt dem hittar och jag anser att en obduktion kan visa på innehåll som inte alls påverkade olyckan.

Om en människa äter mycket dödligt medel men på en överlevande nivå ock sedan får en sten i huvudet kan det vara svårt att bevisa om det var stenen eller medlet som var dödsorsak, förstår du nu?

Vad var det för olycka?
Citera
2025-03-05, 18:39
Medlem
grasens avatar
Ligger en hund begraven här. Berätta gärna hur hunden dog på ett naturligt sätt.
Citera
2025-03-05, 18:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.

Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar
Frågan har i stort sett redan besvarats i tråden, men i kort:
Hon har ingen rätt att kräva en obduktion. Om hon anser att du dödat hunden på ett olagligt sätt (det är lagligt att avliva sin egen hund med huvudskott*, slag mot huvudet, eller avblodning, per SJVFS 2019:8) så står det henne fritt att polisanmäla. Polisen lär dock inte göra vidta några andra åtgärder (annat än möjligen be om din syn på saken) om hon inte har någon form av bevis.

*Förutsatt att du har vapenlicens. Dessutom så får man inte skjuta inom detaljplanerat område utan tillstånd från polisen. Detaljerna är med andra ord viktiga om man använder den förklaringen, så att man inte av misstag erkänner ett annat brott.

Citat:

En obduktion kan mer eller mindre garanterat avgöra om dödsorsaken var stenen eller det giftiga medlet i ditt exempel, så där behöver man inte oroa sig (eller behöver oroa sig, beroende på den faktiska situationen).

Om någon (inte du, förstås, utan bara någon ) nu befinner sig i en situation där det ligger en hund begraven, lite skämtsamt sagt, så vore det nog klokt att låta kremera hunden. Att lägga ner runt 2500 kronor på att garanterat utplåna alla bevis är nog att föredra framför att riskera åtal.
Citera
2025-03-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grasen
Ligger en hund begraven här. Berätta gärna hur hunden dog på ett naturligt sätt.

Jag hittade den nedanför en ramp utanför mitt hem (en sluttning på 2 m = ramp) Den hade sannolikt haft seborré innan jag köpte den och denna hade förvärrats och gjorde den skakig och gav fuktfläckar och hade svårt att gå stadigt. Den hade vart ute på natten och ramlat ner för rampen och låg där på morgonen när jag vaknade.
Citera
2025-03-05, 20:27
Avslutad
Citat:
Jag hittade den nedanför en ramp utanför mitt hem (en sluttning på 2 m = ramp) Den hade sannolikt haft seborré innan jag köpte den och denna hade förvärrats och gjorde den skakig och gav fuktfläckar och hade svårt att gå stadigt. Den hade vart ute på natten och ramlat ner för rampen och låg där på morgonen när jag vaknade.

Förstår att hon är förbannad ... Till att börja med fel färg, päls hos hundar förändras. Sen om hunden var skakig och hade svårt att gå varför i hela helvete tog du den inte till veterinär?!? Sen släppa ut den själv om natten utan tillsyn... Var är din omsorg om hunden?!

Skaffa för guds skull inte någon ny
Citera
2025-03-05, 20:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag tror inte en obduktion är ditt största problem om jag ska vara ärlig. Tror du ska oroa dig mer för länsstyrelsen. Har du några andra djur?
Citera
2025-03-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag tror inte en obduktion är ditt största problem om jag ska vara ärlig. Tror du ska oroa dig mer för länsstyrelsen. Har du några andra djur?

Varför skulle jag oroa mig för länsstyrelsen? Jag trodde vi hade kommit fram till att JAG ÄR I MIN RÄTT att själv förfara över egen egendom! Och min bedömning av dödsfallet är punkt på diskussionen mellan mig och tä.

Jag har inga fler djur än.
Citera
2025-03-06, 15:22
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Varför skulle jag oroa mig för länsstyrelsen? Jag trodde vi hade kommit fram till att JAG ÄR I MIN RÄTT att själv förfara över egen egendom! Och min bedömning av dödsfallet är punkt på diskussionen mellan mig och tä.

Jag har inga fler djur än.
Jag ställer mig lika ifrågasättande som tidigare skribent, (FB) Kan annan part kräva hund obduktion
Därav, om det finns en anmälan till LS, så kommer de inleda en utredning. De är för övrigt skyldiga att utreda alla anmälningar som inkommer.

Nu är det inte den direkta orsaken till hundens död som jag är ifrågasättande till, utan de omständigheter som ledde fram till dennes död. Jag tror Länsstyrelsen skulle ha väldigt mycket synpunkter på det utifrån hur djurskyddslagen är utformad.
Citera
2025-03-06, 22:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det är dags att stänga den här tråden, det här har ju fullkomligt spårat ur.

Eftersöker moderator som kan ta bort den här tråden från Flashback
Spårat ur vet jag inte.

Djur ska skyddas mot onödigt lidande och sjukdom, 2 kap 1 § Djurskyddslagen.
Djur ska ges tillräcklig tillsyn, 2 kap 4 § Djurskyddslagen

Du kan läsa mer ingående i föreskrifterna här: https://lagen.nu/sjvfs/2019:18
Kod:
1 § Djurägaren och djurhållaren har ansvaret för djurens välbefinnande.
2 § Personer som handhar djur ska ha tillräckliga kunskaper och färdigheter samt varatillräckligt många för att dessa föreskrifter ska kunna följas.
3 § Djur ska normalt ses till minst en gång dagligen. Nyfödda, sjuka eller skadade djursamt djur som beter sig onormalt ska ses till oftare. Detsamma gäller för högdräktiga djur,särskilt vid tiden kring förlossningen.
4 § Djur ska hållas på ett sådant sätt att tillsynen över dem kan ske utan svårigheter.

Försöker inte moralisera kring det hela. Utan säger bara att det finns synpunkter på de omständigheter som ledde fram till hundens död, vilket kan utgöra skäl för Länsstyrelsen att inleda en utredning om djurförbud. Antagligen kommer det ske en skriftväxling där man begär ditt yttrande över inkomna uppgifter, och därefter fattar man beslut.

I det yttersta kan du åtalas för djurplågeri. Men det ser jag som högst osannolikt. Men åläggas djurförbud är inte omöjligt utefter vad som framkommit här - beroende på vilken handläggare du får - och vad som framkommer i skriftväxlingen. Folk har fått djurförbud för mindre.

Du har alltid rätt att överpröva Länsstyrelsens beslut till Förvaltningsrätten.

Återkom gärna och meddela oss hur det går.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-06 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in