2025-03-05, 11:17
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nej jag gissar inte, utan baserar mina påståenden på en grundläggande utbildning inom bl.a handelsrätt och processrätt, samt en beprövad erfarenhet inom området. Det spelar ingen roll om det gäller en nyttjanderätt till en fastighet, en bil eller en hund. Talesrätten är densamma. Skillnaden är att vid fastighet tillämpas 10:10 RB, medan vid lös egendom tillämpas antingen 10:1 eller 10:8 RB för domsagan.

Du får gärna förklara varför du tycker det är relevant huruvida det föreligger ett näringsidkarförhållande gentemot en konsument. Vilken rättsverkan menar du att ett sådant förhållande har?

Här har du SKK:s standardavtal: https://www.trepeskennel.se/onewebmedia/Kopeavtal_m_avelsratt_J9_ss_hemsida_st%C3%A4mpel.p df
Eftersom det är ett standardavtal för en hel bransch så får det vägledning för att förstå branschpraxis.

Intressant, skall titta vidare. Tack för underlag.
Citera
2025-03-05, 11:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det är lite som att en del försöker skriva option på återköp av bilar eller dylikt. Det håller vad jag vet aldrig utan man får som privatperson sälja sitt lösöre till vem man vill.
Nu har jag inte någon erfarenhet av just ett sådant avtal, så den här gången blir det lite av en gissning. Men skulle en person avyttra egendomen så medföljer optionsrätten till den nya ägaren. Säljaren måste informera köparen om att det finns en optionsrätt i samband med försäljning.

Sedan huruvida ett sådant villkor är giltigt, baserat på när och hur optionsrätten inträder, samt om optionsrätten medför att man som rättighetsinnehavare har sakrättsligt skydd (vilket man inte nödvändigtvis har), är en helt annan fråga.

Att det finns ett rättsförhållande medför att talan inte kan komma att avvisas, om man framställer sådant yrkande.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-05 kl. 11:36.
Citera
2025-03-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.

Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar
SKK kan genom Jordbruksverket kräva en obduktion vilket sker om de misstänker smittorisk.
Länsstyrelsen kan kräva obduktion av många orsaker
Polis kan kräva det av utredningsskäl.
Det är tre instanser jag på rak arm kommer på.
Vad gäller tidigare ägare så kan den inte kräva utan att anmäla till berörd myndighet att de misstänker något som gör att man måste obducera.
Grejen är denna:
Hund eller andra husdjur räknas som en vara. Du kan skriva ett köpekontrakt med 100 punkter på saker som säljaren kräver av dig men så fort du betalat kan ingen hindra dig att göra korv av hunden för eget bruk.
Citera
2025-03-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur kom ni i konflikt efter köpet? Var det något speciellt avtal typ att säljaren behöll avelsrätten eller liknande?

Jag ville returnera hunden då jag inte var nöjd. Hon vägrade och efter en del hårda samtal ville hon ha tillbaka hunden utan att ge mig pengarna i retur. Min vän försökte medla och nå kompromiss men problemet blev värre och nu vill hon sannolikt straffa mig.
Citera
2025-03-05, 12:57
Medlem
Citat:
Jag ville returnera hunden då jag inte var nöjd. Hon vägrade och efter en del hårda samtal ville hon ha tillbaka hunden utan att ge mig pengarna i retur. Min vän försökte medla och nå kompromiss men problemet blev värre och nu vill hon sannolikt straffa mig.

Så hur såg köpeavtalet ut?
Är du privatperson eller företag?
Är säljaren privatperson eller företag?
Varför ville du häva köpet?
Varför dog hunden?
Hur fick hon veta att hunden dog?

Du är ganska fåordig med detaljerna...
Citera
2025-03-05, 12:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Varför avlivades hunden? Var den sjuk? Eller ville du inte ha den - och valde att avliva den istället för att returnera den till ägaren utan att få pengarna tillbaka?

På vilket sätt var du inte nöjd?
Citera
2025-03-05, 13:25
Medlem
Citat:

Tre frågor har jag till dig TS - hoppas du kan svara ärligt:

(1)Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

(2)Hunden dog ju på ett naturligt sätt men (3)vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

1. Vad gör att du bedömer att det var en olycka, för du är väl "ägaren till hunden"?

2. Hur menar du att hunden dog, hur gammal blev den och hur länge hade du den i din ägo?

3. Vad menar du egentligen med att "vad som helst kan ju komma fram på en obduktion"? Ge gärna nåt exempel på nåt fall där "vad som helst" kommit fram vid en obduktion gällande djur eller människa.

Stort tack på förhand.
Citera
2025-03-05, 14:01
Avslutad
Om du inte vill att hunden obduceras så är det väl bara att kremera den.
Citera
2025-03-05, 15:04
Medlem
Lillreds avatar
Citat:

Varför får jag känslan att Ts själv har avlivat hunden på ett sätt som inte är förenligt med sund djurvård och som skulle kunna upptäckas vid en ev. obduktion.
Citera
2025-03-05, 15:07
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Om du inte vill att hunden obduceras så är det väl bara att kremera den.

Typ "bara" 4000 spänn senare för kremera en normalstor hund.
Enbart avlivningen kostar närmare 2000kr så det finns nog en hel del ekonomiska incitament i den här historien.
Citera
2025-03-05, 15:17
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Varför får jag känslan att Ts själv har avlivat hunden på ett sätt som inte är förenligt med sund djurvård och som skulle kunna upptäckas vid en ev. obduktion.
Man måste vara psykopat om man avlivar sitt eget djur, och dessutom på fel sätt.

Jag vet ett par stycken som har tagit ut hunden i skogen och skjutit den med gevär när den blivit gammal, lyten eller blind. Fullt lagligt så länge skottet är direkt dödande (och förutsatt att man har vapenlicens såklart).
Citera
2025-03-05, 15:35
Medlem
Citat:
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.

Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar

Hur dog hunden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in