2025-03-03, 05:58
Medlem
Hur blir man sån? Obegåvad? Lyckas inte utveckla några färdigheter inför något?

Finns det något du är duktig på eller är du värdelös?

Känns som att begåvade människor utvecklar intressen enkelt, förmodligen eftersom de snabbt blir bra på vad de tar för sig.
2025-03-03, 06:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttan16
Nu har jag tänkt i några minuter och insett att mitt problem är att jag tror att hobbyerna ska komma till mig. Nu som har hobbys, kom de naturligt eller behövde nu tvinga fram lite entusiasm?

Jag har alltid haft hobbies/intressen, och för mig har det nog varit så att de kommit till mig, ofta av en slump... och att det ena intresset sedan lett vidare till nästa. Har hittat inspiration på olika ställen, ofta har det börjat med fiction av något slag. Jag tror att man kan ha en medfödd benägenhet för att bli väldigt intresserad av något, och att det är lite av en slump vad det sedan blir. Om du aldrig har upplevt detta, så kanske du inte har det i dig?

T.ex. hade jag i många år ett medeltidsintresse, som jag inte minns exakt hur det började, men jag har alltid varit intresserad av historia. Då gick jag mycket på medeltidsfestivaler, och där kom jag i kontakt med olika aspekter som jag sedan ägnade mig åt i perioder, t.ex. balladdans, mungiga, bågskytte och att sy medeltidsklänningar. Jag läste även både faktaböcker och romaner om tidsperioden och dess kända personer, jag gick på museer, deltog i workshops om olika medeltida hantverk (t.ex. att karda ull och spinna på slända), jag åkte och tittade på historiska platser (slott, städer, slagfält...).

Mitt livslånga intresse för att lära mig och förbättra mig i det tyska språket, började med en Wagneropera på TV när jag var 11. Sedan dess har jag läst många tyska författare, sett många tyska filmer, varit i tysktalande länder många gånger och även gått språkkurser och arbetat där. Sedan några år är jag även professionell översättare från tyska till svenska.

Just nu är jag inne i något som nästan är ett febrigt intresse för det Ottomanska riket. Det började med en turkisk TV-serie som utspelas vid det Ottomanska hovet på 15-1600-talet, och har hittills lett till att jag pluggar turkiska sedan sex månader tillbaka, har bokat en resa till Istanbul i vår, har läst på massor och sett fler turkiska TV-serier och filmer och även faktaprogram.

Citat:
Jag tänkte att det förmodligen skulle finnas unika exempel på hobbys här. Men ja, det är det som är mitt problem, jag tycker typ inte om att göra så mycket. Har testat massa olika sporter och så. Ingen föll jag för. Det är inte så att jag är deprimerad heller och tycker att allt är tråkigt, jag funderar på om jag kanske bara är en ointresserad människa (hoppas inte dock, därför söker jag idéer på Flashback). Jag älskade att leka låtsaslekar som barn (vad unikt) och det är nog den enda hobbyn jag haft. Jag tror att det skulle kunna vara en hobby idag också, men har svårt att hitta plattformar med likasinnade. Kanske ska bli en sån lajvare i för sig

Teater kanske skulle passa dig? Då får man låtsas av hjärtats lust, och blir man tillräckligt duktig kan man få göra det intför publik också! Finns kurser på studieförbunden, till att börja med. Jag tänker att detta även skulle kunna leda vidare till något annat, t.ex. musikteater, sång, röstvård och diktion, att läsa dramor, maskering, kostymer, scenmålning, teoretisk teatervetenskap.
Senast redigerad av Merwinna 2025-03-03 kl. 06:39.
2025-03-03, 08:30
Medlem
Svensklistans avatar
Jag var kanske inte superallvarlig i trådens start men jag tänkte på en grej.
Alla mina hobbies har kommit från grejer som jag tycker ser kul att göra.

Har du nånsin tittat på TV/Reels/YouTube och tänkt "Det där hade jag velat prova"? - Gör det!

Vill du ha en ensamhobby eller någonting man gör i grupp?
2025-03-03, 08:30
Medlem
Prova något handarbete, typ bygga miniatyrhus eller något, träsnideri, ganska billigt och lätt att komma igång med och du kan dricka öl samtidigt.
2025-03-03, 09:04
Medlem
Jga känner flera människor som håller på med en massa olika saker men har inget jag skulle kalla för en hobby.
En hobby för mig är en sak man främst gör för nöjes skull, infe för man behöver. I den mån man har något praktiskt nytta av en hobby är det sekundärt. En hobby kan du sluta med det när som helst om man inte vill länge.

Dessa människor är ofta händiga och väldigt praktiska och pragmatiskt inriktade.
Man skruvar med bilar för den behöver fixas. Man fixar och bygger och renoverar saker i huset för det behöver göras. Man gör skogsarbete och hugger ved för huset behöver värmas osv Om man tycker om hugga ved är det ju bra för det gör det lättare motivera sig, men någon hobby skulle jag inte kalla det.
2025-03-03, 09:57
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Alla gillar musik. Lär dig spela något instrument.

Men ja, det råder tyvärr ingen brist på platta personligheter i dagens samhälle. Det är väl lättare att bara fortsätta scrolla skiten ur TikTok än att faktiskt lära sig något. Men vilken nytta, och vilket nöje, har man haft utav det när det är dags att stämpla ut?

Släng luren i sjön så ska du se att du snart hittat något vettigare att fördriva tiden med.
2025-03-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Hur blir man sån? Obegåvad? Lyckas inte utveckla några färdigheter inför något?

Finns det något du är duktig på eller är du värdelös?

Känns som att begåvade människor utvecklar intressen enkelt, förmodligen eftersom de snabbt blir bra på vad de tar för sig.
Bra fråga, faktisk precis det jag undrade. Jag tror att alla människor (generellt) är bra på något. Det tråkiga är ju om man är bra på något onödigt. Jag fruktar att jag kanske är specialbegåvad i typ så "ålning" eller "kull" vilket inte kommer gynna mig på något sätt. Sen tycker jag att det är jättetråkigt om lågbegåvade människor som jag inte ska få ha en hobby bara för att de inte är bra på något.
2025-03-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har alltid haft hobbies/intressen, och för mig har det nog varit så att de kommit till mig, ofta av en slump... och att det ena intresset sedan lett vidare till nästa. Har hittat inspiration på olika ställen, ofta har det börjat med fiction av något slag. Jag tror att man kan ha en medfödd benägenhet för att bli väldigt intresserad av något, och att det är lite av en slump vad det sedan blir. Om du aldrig har upplevt detta, så kanske du inte har det i dig?

T.ex. hade jag i många år ett medeltidsintresse, som jag inte minns exakt hur det började, men jag har alltid varit intresserad av historia. Då gick jag mycket på medeltidsfestivaler, och där kom jag i kontakt med olika aspekter som jag sedan ägnade mig åt i perioder, t.ex. balladdans, mungiga, bågskytte och att sy medeltidsklänningar. Jag läste även både faktaböcker och romaner om tidsperioden och dess kända personer, jag gick på museer, deltog i workshops om olika medeltida hantverk (t.ex. att karda ull och spinna på slända), jag åkte och tittade på historiska platser (slott, städer, slagfält...).

Mitt livslånga intresse för att lära mig och förbättra mig i det tyska språket, började med en Wagneropera på TV när jag var 11. Sedan dess har jag läst många tyska författare, sett många tyska filmer, varit i tysktalande länder många gånger och även gått språkkurser och arbetat där. Sedan några år är jag även professionell översättare från tyska till svenska.

Just nu är jag inne i något som nästan är ett febrigt intresse för det Ottomanska riket. Det började med en turkisk TV-serie som utspelas vid det Ottomanska hovet på 15-1600-talet, och har hittills lett till att jag pluggar turkiska sedan sex månader tillbaka, har bokat en resa till Istanbul i vår, har läst på massor och sett fler turkiska TV-serier och filmer och även faktaprogram.

Teater kanske skulle passa dig? Då får man låtsas av hjärtats lust, och blir man tillräckligt duktig kan man få göra det intför publik också! Finns kurser på studieförbunden, till att börja med. Jag tänker att detta även skulle kunna leda vidare till något annat, t.ex. musikteater, sång, röstvård och diktion, att läsa dramor, maskering, kostymer, scenmålning, teoretisk teatervetenskap.
Tack för ett bra svar! Där fick jag verkligen tips på hobbys jag aldrig tänkt funnits. Jag tror att jag ska söka mig till någon studentförening med teater-aktiga teman och testa!
2025-03-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Glassprovning via zoom?
Med vem?
2025-03-03, 10:35
Medlem
silverrings avatar
Citat:
Nu har jag tänkt i några minuter och insett att mitt problem är att jag tror att hobbyerna ska komma till mig. Nu som har hobbys, kom de naturligt eller behövde nu tvinga fram lite entusiasm?

De hobbys jag har är för att bryta dåliga mönster typ. Kände att jag fastnade i doom-scroll på diverse sociala medier så började virka för att händerna skulle bli upptagna. Allt hantverk som man använder händerna till funkar ju men reaktionen blev:
> lära mig virka
> tröttna på enkla saker som halsdukar
> börja experimentera med mönster och göra mer komplexa mönster

Sen datorspel, främst strategi och puzzel och annat där man måste tänka. Jag hade hjärndimma till vardags och ville stimulera hjärnan på något sätt. Jag började lära mig laga god mat för jag mådde dåligt av hel och halvfabrikat. Jag har växter för att grannarna inte ska kunna se in och göra mitt hem mysigare. Jag spelar brädspel och dnd för att träffa mina vänner på ett annat sätt än vanligt. Jag läser fantasy och andra spännande böcker för att fly verkligheten osv

Hobbys kommer inte naturligt. Antingen har man redan ett brinnande intresse för något, eller så är det en reaktion på något annat. Börja nysta i vad du redan gillar eller bryr dig om. Hittar inget? Ok vad älskade du att göra som barn? Vad i ditt liv gillar du inte? Vad kan du göra för att motarbeta eller byta det du inte gillar? Vad vill du få ut av en hobby? När du kollar på tv eller film får du någonsin en "Ah det där ser kul ut"?
2025-03-03, 10:36
Medlem
Citat:
Är det någon mer som inte har något intresse/hobbys?
När jag var ung så fanns inget Internet, det fanns ett par linjära tv-kanaler, och såklart böcker.

Man var nästan tvungen att ha någon hobby, eller i alla fall något att syssla med när inte den där halvtimmen med Dallas gick på tv.

Jag har dock aldrig haft något som man kan kalla hobby som jag ägnat mig helhjärtat åt, mer lite olika som att plocka svamp, ideell i föreningsliv, spela backgammon, fotografera med mera.

Gick också några kvällskurser med lite olika inriktning, bland annat matlagning.

Allt ovan kan man fortfarande ägna sig åt. Kanske kvällskurser kan vara något för att få igång ett intresse för någon kommande hobby?
2025-03-03, 11:06
Medlem
Det är vanligt att kvinnor inte har några intressen förutom sig själva, att kolla sig i spegeln är eran hobby

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in