Citat:
Ursprungligen postat av
Tuttan16
Nu har jag tänkt i några minuter och insett att mitt problem är att jag tror att hobbyerna ska komma till mig. Nu som har hobbys, kom de naturligt eller behövde nu tvinga fram lite entusiasm?
Jag har alltid haft hobbies/intressen, och för mig har det nog varit så att de kommit till mig, ofta av en slump... och att det ena intresset sedan lett vidare till nästa. Har hittat inspiration på olika ställen, ofta har det börjat med fiction av något slag. Jag tror att man kan ha en medfödd benägenhet för att bli väldigt intresserad av något, och att det är lite av en slump vad det sedan blir. Om du aldrig har upplevt detta, så kanske du inte har det i dig?
T.ex. hade jag i många år ett medeltidsintresse, som jag inte minns exakt hur det började, men jag har alltid varit intresserad av historia. Då gick jag mycket på medeltidsfestivaler, och där kom jag i kontakt med olika aspekter som jag sedan ägnade mig åt i perioder, t.ex. balladdans, mungiga, bågskytte och att sy medeltidsklänningar. Jag läste även både faktaböcker och romaner om tidsperioden och dess kända personer, jag gick på museer, deltog i workshops om olika medeltida hantverk (t.ex. att karda ull och spinna på slända), jag åkte och tittade på historiska platser (slott, städer, slagfält...).
Mitt livslånga intresse för att lära mig och förbättra mig i det tyska språket, började med en Wagneropera på TV när jag var 11. Sedan dess har jag läst många tyska författare, sett många tyska filmer, varit i tysktalande länder många gånger och även gått språkkurser och arbetat där. Sedan några år är jag även professionell översättare från tyska till svenska.
Just nu är jag inne i något som nästan är ett febrigt intresse för det Ottomanska riket. Det började med en turkisk TV-serie som utspelas vid det Ottomanska hovet på 15-1600-talet, och har hittills lett till att jag pluggar turkiska sedan sex månader tillbaka, har bokat en resa till Istanbul i vår, har läst på massor och sett fler turkiska TV-serier och filmer och även faktaprogram.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tuttan16
Jag tänkte att det förmodligen skulle finnas unika exempel på hobbys här. Men ja, det är det som är mitt problem, jag tycker typ inte om att göra så mycket. Har testat massa olika sporter och så. Ingen föll jag för. Det är inte så att jag är deprimerad heller och tycker att allt är tråkigt, jag funderar på om jag kanske bara är en ointresserad människa (hoppas inte dock, därför söker jag idéer på Flashback). Jag älskade att leka låtsaslekar som barn (vad unikt) och det är nog den enda hobbyn jag haft. Jag tror att det skulle kunna vara en hobby idag också, men har svårt att hitta plattformar med likasinnade. Kanske ska bli en sån lajvare i för sig
Teater kanske skulle passa dig? Då får man låtsas av hjärtats lust, och blir man tillräckligt duktig kan man få göra det intför publik också! Finns kurser på studieförbunden, till att börja med. Jag tänker att detta även skulle kunna leda vidare till något annat, t.ex. musikteater, sång, röstvård och diktion, att läsa dramor, maskering, kostymer, scenmålning, teoretisk teatervetenskap.