Citat:
Ursprungligen postat av
Tuttan16
r det ngon mer som inte har ngot intresse/hobbys? Det r klart att det r kul att dricka l, kolla p film och ta goda saker men det r ju knappast ngon personlighet i det. Ngon som relaterar? Eller har nn tips hobbys man kan testa? Lsa bcker och g till gymmet har jag redan testat. Det r inte min grej.
Hller med att det r skillnad p hobby och intresse. Man kan vara intresserad av mnga saker - men en hobby r ngot som man 'gr in fr' blir helt upptagen av.
Sdant som griper en mnniska s hon blir en fantast. En 'nrd'.
En del gr det ocks till sitt jobb.
Hsttokiga. Och trav-galna.
En del fastnar fr ngon sport.
Eller fastnar fr ett visst fotbollslag.
Eller en viss ''stjrna' som de fljer - ofta inom ngon sport eller musik eller skdespelare..
Filmentusiaster.
Eller ngon musik som de fastnat fr och vill spela eller sjunga.
Odlare som ptar i jorden.
Hundintresse.
Finns ocks nrdar inom biologin - helt upptagna av samla insekter eller dyl. Fgelskdare.
Finns ocks flygplans-skdare. Och tgskdare. ven de som tittar p btar och skepp. Eller har egen bt, seglare. Fiskare som ker och fiskar i Norge. Finns ven de som gillar administraion - gillar att hlla p med deklarationer m.m.
Det finns de som vill lra sig ngot datorprogram. Ger sig hn i det.
Och litteratur som du skrev.
Nr folk brjar flja en viss serie p TV, s r det ju snudd p att det gr ver i hobby.
Hobbyflygplan eller miniatyrjrnvgar.
Mc-fantaster. Cykelentusiaster
Men hur kom det sig att Sverige byggde tusentals padel-hallar? Som nu str tomma? Hur gick det med dessa entusiaster - som pltsligt tappade intresset? Dr kan jag undra om det egentligen var en hobby? (Och vem betalar fr alla dessa fina hallar)?
Det finns hobbytidningar - som pltsligt blommar upp - Fr femton r sedan brukade jag titta p alla dessa datortidningar som fanns. - alltid mist tio olika tidningar. Sen minskade de och idag finns det kanske en. Men det kom andra istllet. Hst. Historia. Populr vetenskap. Motor. Heminredning. Antikviteter. Jakt. - Dr finns ngonstans fidningsfrlag som skapar hobby-tidningar som p bestllning.
Fotografering och videobloggare. Ett slag hde man talas om scrap-book. Finns det kvar? Eller var det ocks en sdan hobby som pltsligt blommade upp, och frsvann?
Hi-fi entusiaster. Hobbysnickeri. I
. En hobby r mer engagerad och bestende. Att sy. Att lra sig ett frmmande sprk. Att resa till ngot visst land.
.Jag undrar ocks om jag har ngon hobby som jag brinner fr - eller om det bara r sm tillflliga intressen?