2025-03-03, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvarvinkel
Vi alla vet att coop har inte gått som tåget på sistone och att de kämpar för att vara relevanta.
Men vad håller deras marknadsavdelning på med?

Den reklam från Coop jag nu slås av är afrikan i slöja, betalda samarbeten i sociala medier med araber, hbtq osv. hela tiden. Inte en enda reklam med endast etniska svenskar. Total wokeism när den trenden (äntligen) börjat dala.

Är det här hur dom tänker att coop ska räddas?
Ska coops ekonomi vändas genom att fylla butikerna med kebabtekniker och skäggiga regnbågsdamer?
Jag har tröttnat och vänt coop ryggen, men har jag fel här att det blir deras fall eller är deras marknadsstrateger PR-genier?
Coop har alltid vatt woke sen woke begreppet uppkom.
Några kebabtekniker har jag däremot aldrig sett de gånger jag vatt tvungen att handla på coop, därenmot goot om regnbågsdamer, soja pojkar och greta tunbergs.
Citera
2025-03-03, 08:45
Medlem
Jag blev glad när jag såg den reklamen med tre personer. Två kvinnor, en muslim och en vit. Men mest förvånande var att mannen var vit! Detta är otroligt förvånande. I alla andra lägen är det tjej 1 vit och blind, tjej två mulatt. Kille stenneger eller blatte delux.
Citera
2025-03-03, 09:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är inte konstigt att reklam talar till det befintliga kundunderlaget. Vilka företag har endast europeer av nordisk typ i sin reklam?
Citera
2025-03-03, 09:05
Medlem
Jag gick och kollade deras YouTube-kanal och det senaste klippet är såklart en svarting och en svensk tjej som vandrar utanför butiken (med en svarting som pratar).

https://www.youtube.com/watch?v=OekbY7zq1gQ
Citera
2025-03-03, 09:09
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Sannolikt är kundunderlaget som inte börjar grina över lite mångfald större än kundunderlaget som gör det, så de kan nog leva med att några surisar på flashback gormar om bojkott.

Hur går kalkylen ihop då?
"Mångfalden" handlar inte änglamark/eko. coop har länge stoltserat med att de är bäst på störst eko-sortiment.

De kommer ha fel profil för målgruppen.
Det handlar inte om att grina utom att white flight är oundvikligt.
Citera
2025-03-03, 09:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Nej alltså... Vita handlar där också, det är bara inte helvitt. Så det är inga svenskar som har slutat handla där vad jag känner till iallafall

Coop är väl mest pensionärer som handlar på. Invandrare handlar oftast på Willys eller lidl eller i någon mer utländsk anpassad butik. Coop är också den dyraste affären med undantag för ev erbjudanden.

Jag gillade Coop bättre förr när de hade allt möjligt i butiken. I vår butik sålde de färg och annat också förut
Citera
2025-03-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Protestera med plånboken. Bojkotta alla svenskfientliga företag.
Att protestera med plånboken är det mest effektiva.
Citera
2025-03-03, 10:43
Medlem
Citat:
Vi alla vet att coop har inte gått som tåget på sistone och att de kämpar för att vara relevanta.

Den reklam från Coop jag nu slås av är afrikan i slöja, betalda samarbeten i sociala medier med araber, hbtq osv. hela tiden. Inte en enda reklam med endast etniska svenskar. Total wokeism när den trenden (äntligen) börjat dala.

Ska coops ekonomi vändas genom att fylla butikerna med kebabtekniker och skäggiga regnbågsdamer?
Jag har tröttnat och vänt coop ryggen, men har jag fel här att det blir deras fall eller är deras marknadsstrateger PR-genier?
konsumtionsförening(Konsum) som det hette från början var tidigt radikalt inriktade, medvetet fokuserades handeln direkt till kvinnor, för det var kvinnan som var hemmets ”finansminister”.
Citera
2025-03-03, 12:41
Medlem
needAlifes avatar
Har aldrig varit något större fan av Coop alls, KF har verkligen en del att jobba på. Att NU gå full woke är ju bara toppen av idioti så det kan de gott ha.
Citera
2025-03-03, 12:54
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte konstigt att reklam talar till det befintliga kundunderlaget. Vilka företag har endast europeer av nordisk typ i sin reklam?

Men deras kundunderlag är inte icke-svenskar.
Jag misstänker att de gjort en analys som visar att de inte når ut till icke-svenskar och nu försöker de med det.

Men eftersom antagligen alla som jobbar på coops kontor är marinerade i PK så är det ingen som säger att detta kommer att alienera deras existerande kundbas.

De gräver din egen grav för att deras företagskultur är verklighetsfrånvänd helt enkelt.
Citera
2025-03-03, 12:59
Medlem
Olduvais avatar
Citat:

Stora företag och myndigheter blir kontinuerligt mer woke. Allteftersom att fler woketjejer tar sig plats på huvudkontoret så accelererar det hela, tills vanliga män är en pytteliten minoritet som måste hålla sig inom åsiktskorridoren. Detta gäller alla organisationer, inte bara Coop. Lägg sen till att dagens testosteronlåga gubbkärringar (som såklart är 15 år sena) har hakat på feministtrenden nu, och gärna ser att detta sker.

Inom marknadsföring finns det nog dessutom en del pragmatisk wokehet. Kvinnor påverkas mer av reklam än män, så de är en bättre målgrupp för den. Och de råkar vara mer woke.
Citera
2025-03-03, 13:01
Avstängd
Citat:
Hur går kalkylen ihop då?
"Mångfalden" handlar inte änglamark/eko. coop har länge stoltserat med att de är bäst på störst eko-sortiment.

De kommer ha fel profil för målgruppen.
Det handlar inte om att grina utom att white flight är oundvikligt.
Antalet potentiella kunder som inte har nåt emot mångfald och som ofta gillar eko är fler än antalet potentiella kunder som har det, och dessa brukar även skita i eko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in