2025-02-23, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Tänk att ha och göra med en massa skitungar och deras idioter till föräldrar dag ut och dag in. Förstår inte hur man kan ha det yrket utan att börja hata människor (ännu mer).

Kom ihåg detta är inte exempelvis gym, dvs. läraryrket är inte gymmet där du är extrem osocial och kan bete dig udda i form av glo, spela paranoid eller så fort någon kommer så vänder du till vänster och höger för att ha ögonkontakt, inklusive gå efter misantropi.

I läraryrket så är man sig själv och man är en trygg ledare i from av att man lära ut vettiga saker och är bra att skapa relationer. Någorlunda social med andra ord, återigen inte som gymmet.
Citera
2025-02-23, 20:44
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Detta stämmer inte. Lärarna arbetar en arbetsvecka sedan eleverna slutat och en arbetsvecka innan eleverna börjar.
Man jobbar t o m torsdag i midsommarveckan och börjar igen runt den 10 aug. Datumen kan se lite olika ut beroende på län och kommun.
Så inte är det nära 3 månaders sommarledighet inte.
Har ni inte 45-timmarsveckor dessutom? Ni arbetar in lovtid?
Citera
2025-02-23, 20:46
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Kom ihåg detta är inte exempelvis gym, dvs. läraryrket är inte gymmet där du är extrem osocial och kan bete dig udda i form av glo, spela paranoid eller så fort någon kommer så vänder du till vänster och höger för att ha ögonkontakt, inklusive gå efter misantropi.

I läraryrket så är man sig själv och man är en trygg ledare i from av att man lära ut vettiga saker och är bra att skapa relationer. Någorlunda social med andra ord, återigen inte som gymmet.

Ja nu gillar jag inte gymmet heller, så det kanske är därför.

Man kan säkert ha bra möten i skolan, men för min del hade all energi dränerats av de dåliga.
Citera
2025-02-23, 20:47
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Googlade lite på medellön när det gäller lärare, och det var verkligen ingen munter läsning. 2023 års siffror Grundskola 39K Gymnasium 41K. https://www.scb.se/lonestatistik/larare/ Verkligen inget man hoppar högt av.
De jag känner som arbetar som lärare och jag vet vad de tjänar ligger mellan 45 och 55 allihopa, alla i grundskolan. Men Stockholm har säkert högre löner.
Citera
2025-02-23, 20:50
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Ja nu gillar jag inte gymmet heller, så det kanske är därför.

Man kan säkert ha bra möten i skolan, men för min del hade all energi dränerats av de dåliga.

Du är inte ensam om detta när det gäller negativ vibes och negativ energi när det gäller Swedenistan. En av världens absolut bästa länder lever vi i men FOLK beter sig som skit mot varandra och hatar varandra.
Har alltid undrar varför man gör så mot varandra?
Detta påverkar också skolan i form av bemötande och hur eleverna formas. Detta resulterar i att chanserna ökar att en Richard Andersson växer fram
Senast redigerad av svensson1970 2025-02-23 kl. 20:52.
Citera
2025-02-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Om du går fram till 28.00 i denna klipp från Bonusfamiljen skulle det sammanfatta tråden?
https://www.svtplay.se/video/jGZkbWG...ljen/2-vax-upp

Nej, det sammanfattar inte tråden.

Eleven skulle i detta fall också få ett skadestånd på ca 14 000 kr. Det framgick inte i klippet.

Dessutom skulle läraren får sin lärarlegitimation indragen och avstängd från tjänsten och 5 år av studier helt förgäves. Men man vill förmodligen inte jobba inom svenska skolan mer ändå efter detta.

Jag har förstått att han i klippet hade slagit (?) en elev? Men jag vill belysa att detta händer vid all fysisk beröring av en elev, även om du försvarar dig själv mot en elev som håller på att misshandla dig, genom att hålla fast denne, eller om du fysiskt vidrör en elev för att stoppa denne från att misshandla en annan elev eller lärare.

Problemet för dig är att BEO (Barn och Elev-ombudsmannen som dömmer dig och som finns för att skydda eleverna) anser ofta att det inte var proportionerligt. Du kunde ha hållit fast eleven med EN arm istället för TVÅ, eller pratat med eleven, eller du höll greppet "lite för hårt" medan eleven försökte slå dig i ansiktet med knytnäven eller försökte ta fram kniven. Därmed blir du av med tjänsten och din lärarlegitimation.

Du blir också föremål för utredning om du inte stoppar en elev från att misshandla någon annan pga att du brustit i ditt tillsynsansvar, som alla lärare har.

Det är alltså en tidsfråga tills du blir av med tjänsten och 5 års studier rinner ned i slasken. Många lärare är nervösa efter de tvingats vidröra en elev i en incident på skolan.

Här här en av många aktuella händelser:
https://www.vilarare.se/nyheter/vald...sjalv-sparken/
Senast redigerad av Flizter 2025-02-23 kl. 20:56.
Citera
2025-02-23, 20:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Bra exempel på barns inflytande i dagens skola, jag hade _aldrig_ kommit på tanken att arbeta som lärare i grundskolan. Som det här: https://www.aftonbladet.se/sportblad...-elev-pa-skola
- det hade aldrig inträffat under min egen grundskoleperiod, och då syftar jag inte på Stefan Holm utan ungen och ungens morsa.

Det Stefan Holm råkade ut för säger en hel del om situationen i skolan. Och vi har ju på senare tid läst om liknande händelser där elever t o m slår och sparkar på lärare.

Man får visa ut elever ur klassrummet. Men det är ju tandlöst eftersom eleven helt sonika kan vägra att lämna salen.
Man får typ ”fösa ut” en elev ur salen. Men det är inte att rekommendera, menar jag. Förälderns telefonsamtal till rektorn, kommer som ett brev på posten.
Du kan egentligen inte göra någonting. Vägrar eleven att hörsamma dina tillsägelser så kan du inte göra något just då. Du kan möjligtvis, till klassens stora glädje, avsluta lektionen och sedan kontakta rektor och berätta vad som hänt. Sedan kommer rektor att vidta åtgärder.

Ledordet i skolan är ”lågaffektivt bemötande”. Och det är väl bra. Att själv bli ”topp tunnor rasande” är att förlora, och förlusten är stor. Har eleverna en gång lärt sig att det går att göra dig förbannad, då kommer de (inte alla naturligtvis) att utnyttja det mot dig och provocera dig, så fort de får möjlighet.
Citera
2025-02-23, 20:53
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Har ni inte 45-timmarsveckor dessutom? Ni arbetar in lovtid?

Ja så är det och det förklarade jag i ett av mina tidigare inlägg.
Citera
2025-02-23, 20:56
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Du är inte ensam om detta när det gäller negativ vibes och negativ energi när det gäller Swedenistan. En av världens absolut bästa länder lever vi i men FOLK beter sig som skit mot varandra och hatar varandra.
Har alltid undrar varför man gör så mot varandra?
Detta påverkar också skolan i form av bemötande och hur eleverna formas. Detta resulterar i att chanserna ökar att en Richard Andersson växer fram

Kanske off topic, men en tanke är att dåligt beteende väldigt sällan får några konsekvenser. Folk kan bete sig riktigt illa, till och med riktigt kriminellt och knappt något händer. Då blir man till slut rätt matt på folk. Går att se även i skolvärlden.
Citera
2025-02-23, 20:59
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför skulle en civilingenjör i teknisk fysik överhuvudtaget arbeta som lärare i vanliga kommunala grund- eller gymnasieskolor?
Det är ju ett enormt slöseri på kompetens.
(Men säkert bra för eleverna, om läraren har de medfödda pedagogiska egenskaperna också.)

Efter examen 2005 har jag aldrig haft en fast anställning, som ens ingenjör.
Har aldrig upplevt någon kompetensbrist.

Har kontaktat hundratals företag sedan 2005
och ingen har sagt de behövt mig.

Kompetensbrist ?

Nu veteran från det militära.
M.Sc. MagI
-------
Citera
2025-02-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Tror det har med arbetsron. Lär inte vara så mycket skrik på komvux.

Komvux är nästan värre, inte mycket skrik men extremt mycket jobbigare människor. Massa halvkriminella dropouts som ska ordna upp sina liv, 30plusare som inte kan lära sig att räkna, 7-barnsmammor som förväntar sig en gräddfil för att "dom snälla på socialen" lovat det.
Citera
2025-02-23, 21:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Efter examen 2005 har jag aldrig haft en fast anställning, som ens ingenjör.
Har aldrig upplevt någon kompetensbrist.

Har kontaktat hundratals företag sedan 2005
och ingen har sagt de behövt mig.

Kompetensbrist ?

Nu veteran från det militära.
M.Sc. MagI
-------

Skumt! Du kanske skulle ha stannat på högskolan och forskat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in