2025-02-15, 16:15
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Till verkstadens försvar så bör påpekas att laptopen dom kopplar in i bilen och framförallt mjukvaran på laptopen kostar pengar, ofta en hel del pengar faktiskt. Tillgång till tillverkarnas egna system kräver dyra certifieringar och dessutom en månadskostnad som är rätt hög.
Jag säger inte att verkstäderna inte tar bra betalt, det gör dom givetvis, men att tro att man betalar flera tusen enbart för 5 minuters arbetstid är extremt naivt.

Jag pratar om mitt specifika fall. Jag bifogade instruktionerna i ett inlägg ovan, vilka han i sin tur följde till punkt och pricka, och som enbart tog fem minuter av hans tid i anspråk. I detta fall krävdes det ingen dator, som det kanske gör i dag med alla kontaktlösa specialnycklar. Hade jag vetat vad man skulle ha gjort på min bil, hade jag gjort det själv.

/AI
Citera
2025-02-15, 16:22
Medlem
Det här är väl en sak som skulle fungera bra en svensk storstad för att slippa märkesskojarna? Killen åker ut med sin preppade van/verkstad och fixar all på plats. Läste någonstans att han slipade till en ny nyckel och programmerade den för 70 pund.

https://www.youtube.com/@accessdeniedcarkeys/shorts
Citera
2025-02-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jag pratar om mitt specifika fall. Jag bifogade instruktionerna i ett inlägg ovan, vilka han i sin tur följde till punkt och pricka, och som enbart tog fem minuter av hans tid i anspråk. I detta fall krävdes det ingen dator, som det kanske gör i dag med alla kontaktlösa specialnycklar. Hade jag vetat vad man skulle ha gjort på min bil, hade jag gjort det själv.

/AI

Vilen bil pratar du om, det skiljer ju enormt i komplexitet. En äldre från VAG, ganska lätt och har man bara en nyckel kan man gifta dom själv. Ny Volvo, det tror jag inte du fixar alls utom på märkesverkstaden.

/Dick
Citera
2025-02-15, 17:40
Medlem
godboys avatar
Ja det kostar att ersätta en förlorad bilnyckel. Bilar ska ju vara svåra att stjäla, jag tror inte att någon som skriver i tråden här önskar att man ska kunna gå till valfri blatte-nyckel-kopierare och få en fungerande nyckel till sin bil som ändå kostar ett antal 100K.

Alla verkstäder som är auktoriserade får ju betala diverse licensavgifter alla möjliga programvaror de behöver för att kunna hantera bilarna och vissa reservdelar som kräver någon form av programvara. Det är ju inte gratis att utveckla en produkt, så givetvis kostar reservdelar sitt.
Citera
2025-02-15, 18:04
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Nyckelturken kan inte programmera immo och/eller fjärr gissar jag. Läs och försök förstå frågan innan du kläcker ur dig irrelevat nonsens.

/Dick

Det kan de visst, jag anlitade någon Malmö turk som fixade ny bilnyckel till en bil som helt saknade nycklar.
De kör sju mil, fixade nyckeln på en halvtimme, kostade 1500 spänn.
De hade nyckelämne, en mobil nyckelslip och en laptop med sig.
Bilen var dessutom låst så de fick först dyrka upp låset.
Citera
2025-02-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så det du vittnar om gäller för alla bilar, alla modeller, alla nycklar…?

Du begriper tydligen inte heller att alla kostnader en bilproducent, en bilverkstad etc har, måste man kunna ta igen på de varor och tjänster man haft från ax till limpa, och sen vidare. Alltså behöver man ta in pengar nog för att t ex täcka R&D och sen all ev utrustning hårdvara utbildning etc etc, för att kunna överleva betala löner drift och ha en vinst.

Dessutom är den normala grundregeln att det som säljs eller utförs i mindre volymer behöver betalas med ett högre pris än de med hög volym.

Klagar du/eller folk lika mycket när de går kafé? Där ligger påslaget på kaffe på ca 3000%

Nej, jag skrev precis om den upplevelse JAG hade när jag fick en ny nyckel till MIN bil.
Tydligen har du problem med läsförståelsen eftersom du skriver som du skriver.

Jävla trams du kommer dragandes med.
Hårdvara och utbildning är överprisade.
Man sätter ett pris o så får alla rätta sig efter det, eftersom du inte kommer in med annan programvara än det billeverantören säljer.
Därför kan man ta ockerpriser.

Ja och att åka till rymden är asdyrt, men det är totalt irrelevant, precis som ditt exempel med caféet.

Tycker att billeverantörerna skall bli skyldiga o redovisa det pris man tar ut för olika serviceärenden och även vad vinstmarginalen ligger på. Fast då har man väl påhittade omkostnader såsom att programvaran kostar en miljard kronor o annat trams.
Citera
2025-02-15, 18:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Går det inte att montera bort hela elektroniklåset och montera in ett mekaniskt? Eller be tillverkaren om källkoden?

Nu svor jag i predikstolen. En vilde i civilisationen. Den lilla flickan som sa att kejsaren var naken. En hedning i religionen.

Tänk själv.
Citera
2025-02-15, 20:28
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Köper man en programmerare på ali express så kodar man ihop bil och en ny nyckel på några minuter. inte ens 5 minuter. 4000 för 4-5 minuter är hutlöst själva nyckeln och chippet får man för 30-50kr oprogrammerat. Att skära till en nyckel kan en vanlig låssmed göra.

Fast detta är inte helt sant. Jag kollade faktiskt på just en sån programmerare på aliexpress och det verkade ju jättebra att ha tillgång till men de kostar ju nästan 10 papp. Och vill man ha ett kretskort i sin nyckel så kostar den inte 30:-, det är ju bara ett tomt skal med nyckelämne som kostar det, inte ens transpondern, som man måste ha, ingår utan man får köpa dessa löst. Och sen måste man även uppdatera programvaran titt som tätt, detta säljer man som en separat tjänst för 700:-
Har man en verkstad är detta kanske en vettig investering men vad har det egentligen med Ts ärende att göra?
Citera
2025-02-15, 20:30
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Går det inte att montera bort hela elektroniklåset och montera in ett mekaniskt? Eller be tillverkaren om källkoden?

Nu svor jag i predikstolen. En vilde i civilisationen. Den lilla flickan som sa att kejsaren var naken. En hedning i religionen.

Tänk själv.

Jag skrev detta tidigare men det går att antingen köpa en S.k "immo-off" ECU som har immobilizer-funktionen bortprogrammerad eller lämna in sin egna ECU för bortttagning av det. Det kostar som en ny nyckel ungefär. Jag har själv köpt en från en Golf som jag använde i en A3:a. Funkade hur bra som helst.
Citera
2025-02-15, 20:55
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Jag köpte en bil som är över 20år gammal och det var bara en nyckel så jag sa till säljaren att jag ville ha en ny så han skickade mig till en "vanlig verkstad" Dvs. inte en jävel som pratade svenska. Hursomhelst, lång historia kort så skulle det på den skitverkstan kosta 2800kr (men det betalade säljaren i mitt läge) för att fixa en nyckel till en 20+ år gammal bil. Så 4400kr för en nyare bil på märkesverkstad låter inte som ockerpris.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Det går på försäkringen 1500 kr i självrisk.
Då måste man ha tilläggsförsäkring vilket de flesta inte har.
Citera
2025-02-16, 00:16
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kan inte se att det skulle vara vare sig ocker eller hutlösa priser då nycklar är viktiga saker sett till bl a stöldsäkerhet.

Det ska helt enkelt inte vara enkelt att progga bort etc.

Bilverkstäder ska dessutom kunna ta nog betalt för att kunna betala dräglig lön att leva på för de själva och sina anställda.
Vad menar ni det borde kosta och varför…?

Tycker du det är stöldsäkert när dom kan stå utanför ett hus och läsa av kodningen av nyckeln som ligger inne huset och sedan kan dom ta bilen🤔
Citera
2025-02-16, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Tycker du det är stöldsäkert när dom kan stå utanför ett hus och läsa av kodningen av nyckeln som ligger inne huset och sedan kan dom ta bilen🤔

Och det menar du är så för alla bilar, alla årsmodeller etc, och alla nycklar….?

Oavsett detta så är det i alla fall mer stöldsäkert än att lämna bilen olåst och utan immobilizer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in