2025-02-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Brukar beställa delar från dem. Det görs i regel i receptionen. Tjejen där står i kostym och är ingen bilmekaniker. Allt är sedan datoriserat i dag. De begär registreringsnummer och klickar hem reservdelen på några sekunder. Beställde senast ett dussintal specifika skruvar. Kostade inte mer än en hundralapp, med all hantering. Men visst, om din autism kräver detta, så tog själva beställningsförfarandet kanske ytterligare fem minuter av deras tid.

/AI

Vad tror du receptionen kostar, IT-systemen, affärssystemet för att beställa?

Annars är utbytesnycklar en typisk högmarginal-produkt och tjänst på verkstäder utan att hymla om det. Det är proprietära system som är svår att göra vid sidan om. Är inte så mycket att göra åt mer än att gnälla och ge fan i att tappa bort bilnycklarna.

Som tur är används inte klassiska bilnycklar i samma utsträckning på nya bilar eftersom hård- och mjukvara för bilnycklar finns redan i inbyggt smartphones sedan 5år tillbaka. Det går över till en certifikatbaserad autentisering mot fordonet med UWB istället.
Citera
2025-02-15, 12:22
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du känner dig tuff genom att kasta fram totalt onödiga tillmälen….?

Min poäng är att det är extremt vanligt att folk inte förstår att det oftast utförs många saker utöver själva det faktiska ”mekandet” på verkstäderna, saker som måste göras både före och efter en mek utförts själva skruvandet. Och detta är också arbetstid etc som måste betalas på något vis, samt att många andra saker som ska betalas för att bara klara driften av en verkstad via de faktureringar etc som genererar intäkter.

Nej, det gör jag inte. Jag erkänner att det var onödigt sagt, och ber om ursäkt för detta. Men samtidigt gav dina outvecklade och, förlåt, dryga och korta svar sken av att du inte ville förstå. Nu är dock din poäng tydlig, och det är som du säger, att många inte förstår att det kan vara mycket omkring, utöver själva mekandet. Men i fallet med nycklar hos J-Bil är så inte fallet, åtminstone inte vad min bilmodell beträffar. Det är en reservdel som allt annat, och som man hämtar ut efter en ordinarie beställning på plats, men där det höga priser motiveras av parkopplingen. Den tar i sin tur enbart ett par minuter, och är inget som motsvarar ett pris om 4000 kr. Någonsin. Det skulle vara en katastrofal tidstjuv om nycklarna är skapade som så, att det skulle krävas timmar av arbete för att kunna ge kunden en ny och parkopplad nyckel, och vilket i sådana fall skulle motsvara priset. Det är inte rimligt, utifrån frågeställningen i tråden. Annat kanske det är med nya och kontaktlösa nycklar, men inte med klassiska nycklar som har ett fast blad.

/AI
Citera
2025-02-15, 12:29
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Vad tror du receptionen kostar, IT-systemen, affärssystemet för att beställa?

Annars är utbytesnycklar en typisk högmarginal-produkt och tjänst på verkstäder utan att hymla om det. Det är proprietära system som är svår att göra vid sidan om. Är inte så mycket att göra åt mer än att gnälla och ge fan i att tappa bort bilnycklarna.

Som tur är används inte klassiska bilnycklar i samma utsträckning på nya bilar eftersom hård- och mjukvara för bilnycklar finns redan i inbyggt smartphones sedan 5år tillbaka. Det går över till en certifikatbaserad autentisering mot fordonet med UWB istället.

Jag har inga invändningar mot timpriset för en mekaniker, samt rimliga påslag, för omkringliggande kostnader. En ny nyckel med fast blad för det priset är dock inte rimligt, och inte minst med tanke på tiden som det tog för dem att parkoppla den. Jag beställer ofta originaldelar från J-Bil. Senast beställde jag specifika skruvar på samma sätt som jag en gång i tiden beställde en ny nyckel. Paketet med skruvarna vägde dessutom mer, och borde därtill ha betingat ett högre fraktpris än nyckeln. Det var samma arbetsbörda för dem att ta beställningen och ge mig dessa i handen när de hade levererats, som det var för min nya nyckel. Skillnaden var enbart att de behövde 3-5 minuter i anspråk för att para nyckeln med bilen, med vilket de motiverade den större kostnaden. Inget annat skiljer dessa två exempel, och båda rör sig om reservdelar som man beställer på egen hand utan behov av felsökning m.m.

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2025-02-15 kl. 13:08. Anledning: Justering.
Citera
2025-02-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appelappe
Jag har tappat fjärrkontrolldelen till min bilnyckel. Det är av en modell som sitter fast runt själva nyckeln med någon sorts fjäder och den har nu lossnat och försvunnit.

Märkesverkstaden ska ha 4.400kr för ny fjärrkontroll och omprogrammering.

Det är en nyare VAG-bil, och tydligen måste man in i bildatorn för att programmera om för att få en ny fjärr att fungera.

Kan man få till detta billigare?

Kan andra bilverkstäder, eller låssmeder fixa med "moderna" bilnycklar?

Man kan köpa begagnade fjärrkontroller på Ebay. Går det att programmera om en sådan för att få ner priset?

Blir det billigare hos en VAG-verkstad utomlands?

Det går på försäkringen 1500 kr i självrisk.
Citera
2025-02-15, 13:16
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kan inte se att det skulle vara vare sig ocker eller hutlösa priser då nycklar är viktiga saker sett till bl a stöldsäkerhet.

Det ska helt enkelt inte vara enkelt att progga bort etc.

Bilverkstäder ska dessutom kunna ta nog betalt för att kunna betala dräglig lön att leva på för de själva och sina anställda.
Vad menar ni det borde kosta och varför…?

Köper man en programmerare på ali express så kodar man ihop bil och en ny nyckel på några minuter. inte ens 5 minuter. 4000 för 4-5 minuter är hutlöst själva nyckeln och chippet får man för 30-50kr oprogrammerat. Att skära till en nyckel kan en vanlig låssmed göra.
Citera
2025-02-15, 13:19
Medlem
Jag tappade bilnyckel.... efter dagen och andra dagar. Förtvivlad... 3000 kr!!!
Va dyrt!!

Jag chansade gå till polisen om hittegods... Jag såg den bilnyckel och darrade hand och hela kroppen. Bilnyckel låg i min hand och hoppade högt av glädje och överväldigad!!!

Jag höll ett noga öga på bilnyckel hela tiden...

GPS finns på bilnyckelsring. Man kan hitta den via mobil.

Jag råkade tvätta kläder med bilnyckel och den slutade fungera. Jag lyckade byta batteri och torka. Den fungerar idag än så länge...

Det finns Youtube om hur gör man... finns beställa fr Kina billigt... m.m.

Sverige bilfirma och verkstad ska ha flera tusenlappar.... pengkåt...
Citera
2025-02-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Köper man en programmerare på ali express så kodar man ihop bil och en ny nyckel på några minuter. inte ens 5 minuter. 4000 för 4-5 minuter är hutlöst själva nyckeln och chippet får man för 30-50kr oprogrammerat. Att skära till en nyckel kan en vanlig låssmed göra.

Fast nu är det ju inte alltid så enkelt som du tror.

Låssmeder får inte skära till vilka nycklar som helst, och får helt enkelt inte heller tag i alla nyckelämnen. Detta just pga säkerhetsskäl.

Och vet du att det du beskriver och påstår gäller alla bilar alla modeller och årgångar….? Eller kan vissa vara mer krävande och dyrare på vissa…?
Citera
2025-02-15, 13:57
Medlem
Helt o t.
Olika bilfirmor har i ett närliggande problem olika policy.
Har inte hittat radiokoden på två bilar efter att batterikabel lossats.
Den ena en Land Rover.
Den andra en hos VEHO BIL nyköpt Jeep Cherokee.

Land Rover-verkstaden gav mig och installerade radiokoden utan kostnad.

VEHO BIL ville ha drygt 1.000:- för radiokoden - om jag kom med radion demonterad.
Skulle de demontera radion önskades ett par tusen extra.
Cherokeen var relativt nyköpt - jag lossade batterikabeln i s m mont extraljus!

Så olika policy, att hjälpa kunder, har i alla fall de ovanstående bilföretagen.
Citera
2025-02-15, 14:58
Medlem
PeterNosters avatar
Kolla här:

https://bil-nycklar.se/hur-vi-kodar-bilnyckl/
https://smartkeys.se/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAk8G9BhA0EiwAOQxmfgZCdm wIWYnI7gv8_5XpuZVaFYSX2cUs8Dj1ySMn3r6wDTYs2OnQbhoC WywQAvD_BwE
Citera
2025-02-15, 15:02
Medlem
radarpars avatar
Sök online efter inofficiella OEM alternativ
Citera
2025-02-15, 15:11
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Programmerare från Ali och all key lost glöm det hur många nycklar har du programmerat?
Citera
2025-02-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jag har inga invändningar mot timpriset för en mekaniker, samt rimliga påslag, för omkringliggande kostnader. En ny nyckel med fast blad för det priset är dock inte rimligt, och inte minst med tanke på tiden som det tog för dem att parkoppla den. Jag beställer ofta originaldelar från J-Bil. Senast beställde jag specifika skruvar på samma sätt som jag en gång i tiden beställde en ny nyckel. Paketet med skruvarna vägde dessutom mer, och borde därtill ha betingat ett högre fraktpris än nyckeln. Det var samma arbetsbörda för dem att ta beställningen och ge mig dessa i handen när de hade levererats, som det var för min nya nyckel. Skillnaden var enbart att de behövde 3-5 minuter i anspråk för att para nyckeln med bilen, med vilket de motiverade den större kostnaden. Inget annat skiljer dessa två exempel, och båda rör sig om reservdelar som man beställer på egen hand utan behov av felsökning m.m.

/AI

Till verkstadens försvar så bör påpekas att laptopen dom kopplar in i bilen och framförallt mjukvaran på laptopen kostar pengar, ofta en hel del pengar faktiskt. Tillgång till tillverkarnas egna system kräver dyra certifieringar och dessutom en månadskostnad som är rätt hög.
Jag säger inte att verkstäderna inte tar bra betalt, det gör dom givetvis, men att tro att man betalar flera tusen enbart för 5 minuters arbetstid är extremt naivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in