2025-02-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har kodat in en nyckel på verkstaden. Det tog mindre än 15 minuter från det att jag kom dit tills att jag satt i bilen på väg därifrån.
De kommer med en laptop som de pluggar in i ODB2-jacket. Startar sin programvara o klickar lite på ikoner för program.
Vad är det som skall kosta 4400 kr?
Är det en hjärnkirurg med 10 års utbildning och 35 års yrkeserfarenhet som genomför nyckelinkodningen och det tar två timmar?
Nej det är en fattig lodare som gått gymnasiet som kommer ut med en laptop. Han gör det fortare än du hinner gå o ta en kaffe.

Det är ockerpriser man tar.

Så det du vittnar om gäller för alla bilar, alla modeller, alla nycklar…?

Du begriper tydligen inte heller att alla kostnader en bilproducent, en bilverkstad etc har, måste man kunna ta igen på de varor och tjänster man haft från ax till limpa, och sen vidare. Alltså behöver man ta in pengar nog för att t ex täcka R&D och sen all ev utrustning hårdvara utbildning etc etc, för att kunna överleva betala löner drift och ha en vinst.

Dessutom är den normala grundregeln att det som säljs eller utförs i mindre volymer behöver betalas med ett högre pris än de med hög volym.

Klagar du/eller folk lika mycket när de går kafé? Där ligger påslaget på kaffe på ca 3000%
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-02-15 kl. 09:00.
Citera
2025-02-15, 09:00
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Vad säger försäkringsbolaget?
Jag fick ge en tusenlapp/nyckeln och var mycket nöjd med det.
Priset, inte verkstaden. J-bil kan dra åt helvete.. but that's beside the point

Har varit med om samma sak med J-Bil. Ockerpriser. Det tog dem fem minuter att para nyckeln med bilen, som dessutom hade 15 år på nacken. Jag var med vid tillfället. Nyckeln med transpondern gick för dem på knappt en tusenlapp.

/AI
Citera
2025-02-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Har varit med om samma sak med J-Bil. Ockerpriser. Det tog dem fem minuter att para nyckeln med bilen, som dessutom hade 15 år på nacken. Jag var med vid tillfället. Nyckeln med transpondern gick för dem på knappt en tusenlapp.

/AI

Och du menar att precis allt tog endas 5 minuter…? Det låter optimistiskt
Citera
2025-02-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har kodat in en nyckel på verkstaden. Det tog mindre än 15 minuter från det att jag kom dit tills att jag satt i bilen på väg därifrån.
De kommer med en laptop som de pluggar in i ODB2-jacket. Startar sin programvara o klickar lite på ikoner för program.
Vad är det som skall kosta 4400 kr?
Är det en hjärnkirurg med 10 års utbildning och 35 års yrkeserfarenhet som genomför nyckelinkodningen och det tar två timmar?
Nej det är en fattig lodare som gått gymnasiet som kommer ut med en laptop. Han gör det fortare än du hinner gå o ta en kaffe.

Det är ockerpriser man tar.

Det är skillnad på att presentera en ny nyckel för bilen när man redan har en som funkar.

Alltså om du tappat nyckel 1 och kör med nyckel 2 är det lätt att presentera den nya nyckeln 3 för bilen och deleta nyckel 1 så att den blir oanvändbar om någon stulit den.

Det är ett av syftena med imobilisersystemet.

Saknas alla nycklar är det dock mycket svårare då datorn är släckt och stängd då man öppnar öppnar den med bilens nyckel.
Nyckeln är lösenordet för att komma in i dator/styrdon.

Jämför med att öppna din dator eller telefon utan lösenord. Det går men det är inte lätt.

Därför är det EXTREMT viktigt att man alltid har minst 2 nycklar till sin bil.
Tappar man en beställer man en kopia direkt!

Har man en Toyota kan det kosta över 10.000 om man slarvat bort alla nycklar.
Citera
2025-02-15, 09:11
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och du menar att precis allt tog endas 5 minuter…? Det låter optimistiskt

Ja, fem minuter—om ens det. Jag kom dit efter att ha fått ett SMS om att min nya huvudnyckel hade kommit. En mekaniker kom ut och startade om bilen efter en ritual med den nya nyckeln, och sedan åkte jag hem. Bifogar instruktionerna nedan. För detta betalade jag 4000 kr.

Citat:
1. Switch off the ignition.
2. Wait one minute without pressing the buttons of any remote control.
3. Insert a key in the steering lock, turn it to ignition positive (ING+).
4. Within ten seconds press the locking button for 10 seconds.
5. Switch off the ignition and take out the key.

/AI
Citera
2025-02-15, 09:13
Medlem
Citat:
Ja, fem minuter—om ens det. Jag kom dit efter att ha fått ett SMS om att min nya huvudnyckel hade kommit. En mekaniker kom ut och startade om bilen efter en ritual med den nya nyckeln, och sedan åkte jag hem. Bifogar instruktionerna nedan. För detta betalade jag 4000 kr.

/AI

Ok, då ingick ju uppenbarligen inte precis allt i dessa 5 minuter….
Citera
2025-02-15, 09:17
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ok, då ingick ju uppenbarligen inte precis allt i dessa 5 minuter….

Vad är allt i förekommande fall?

/AI
Citera
2025-02-15, 09:20
Medlem
Citat:
Vad är allt i förekommande fall?

/AI

Du kontaktade väl dem för att beställa nyckel…?
Nån hantering av ärendet måste väl ha skett innan och efter mekanikern kom ut….?
Citera
2025-02-15, 09:31
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Du kontaktade väl dem för att beställa nyckel…?
Nån hantering av ärendet måste väl ha skett innan och efter mekanikern kom ut….?

Brukar beställa delar från dem. Det görs i regel i receptionen. Tjejen där står i kostym och är ingen bilmekaniker. Allt är sedan datoriserat i dag. De begär registreringsnummer och klickar hem reservdelen på några sekunder. Beställde senast ett dussintal specifika skruvar. Kostade inte mer än en hundralapp, med all hantering. Men visst, om din autism kräver detta, så tog själva beställningsförfarandet kanske ytterligare fem minuter av deras tid.

/AI
Citera
2025-02-15, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appelappe
Jag har tappat fjärrkontrolldelen till min bilnyckel. Det är av en modell som sitter fast runt själva nyckeln med någon sorts fjäder och den har nu lossnat och försvunnit.

Märkesverkstaden ska ha 4.400kr för ny fjärrkontroll och omprogrammering.

Det är en nyare VAG-bil, och tydligen måste man in i bildatorn för att programmera om för att få en ny fjärr att fungera.

Kan man få till detta billigare?

Kan andra bilverkstäder, eller låssmeder fixa med "moderna" bilnycklar?

Man kan köpa begagnade fjärrkontroller på Ebay. Går det att programmera om en sådan för att få ner priset?

Blir det billigare hos en VAG-verkstad utomlands?
Vi tappade nyckeln till vår s60 under en semester.
5000 kr kostade en ny, färdigprogrammerad, hos Bilia.
Beroende på var du bor vet jag att det finns lite skumma firmor, bla i Malmö vid Jägersro. Finns säkert i sthlm också. Där ingår dock risken
Ordnade nya nycklar till arbetsbil där under flera år.
Skulle inte vara möjligt egentligen sade fabriken i Tyskland.
Senast redigerad av Makramento 2025-02-15 kl. 09:54.
Citera
2025-02-15, 11:43
Medlem
Citat:
Brukar beställa delar från dem. Det görs i regel i receptionen. Tjejen där står i kostym och är ingen bilmekaniker. Allt är sedan datoriserat i dag. De begär registreringsnummer och klickar hem reservdelen på några sekunder. Beställde senast ett dussintal specifika skruvar. Kostade inte mer än en hundralapp, med all hantering. Men visst, om din autism kräver detta, så tog själva beställningsförfarandet kanske ytterligare fem minuter av deras tid.

/AI

Så du känner dig tuff genom att kasta fram totalt onödiga tillmälen….?

Min poäng är att det är extremt vanligt att folk inte förstår att det oftast utförs många saker utöver själva det faktiska ”mekandet” på verkstäderna, saker som måste göras både före och efter en mek utförts själva skruvandet. Och detta är också arbetstid etc som måste betalas på något vis, samt att många andra saker som ska betalas för att bara klara driften av en verkstad via de faktureringar etc som genererar intäkter.
Citera
2025-02-15, 11:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Jag kan inte se att det skulle vara vare sig ocker eller hutlösa priser då nycklar är viktiga saker sett till bl a stöldsäkerhet.

Det ska helt enkelt inte vara enkelt att progga bort etc.

Bilverkstäder ska dessutom kunna ta nog betalt för att kunna betala dräglig lön att leva på för de själva och sina anställda.
Vad menar ni det borde kosta och varför…?
Fast det priset har fördubblat på bara några år. Jag var själv inne på VAG för ca 5 år sen för att få en ny nyckel plus att de kodade om alla mina gamla nycklar och betalade då 2300.
Vilket jag tyckte var okej, men när de fördubblar den kostnaden, då får jag hålla med om att det är lite väl.

Dessutom är saken såhär: det spelar ingen roll hur rättvisa kostnader verkstaden tar ut för att täcka sina egna: har folk inte råd så har de inte.
Alla har en smärtgräns och jag gissar att rätt många redan har märkt av den och i vissa fall redan kommit över den och då spelar det ingen roll om verkstaden så sätter upp plakat och ärligt berättar exakt hur mycket allting kostar dem...för alla andra har högre kostnader med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in