2025-02-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det kan de visst, jag anlitade någon Malmö turk som fixade ny bilnyckel till en bil som helt saknade nycklar.
De kör sju mil, fixade nyckeln på en halvtimme, kostade 1500 spänn.
De hade nyckelämne, en mobil nyckelslip och en laptop med sig.
Bilen var dessutom låst så de fick först dyrka upp låset.

Gammal/äldre bil då ? Med vanlig nyckel och integrerad immo men inte fjärr ?

/Dick
Citera
2025-02-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Tycker du det är stöldsäkert när dom kan stå utanför ett hus och läsa av kodningen av nyckeln som ligger inne huset och sedan kan dom ta bilen🤔

På en del nyare, bättre bilar så kan man inte det. Eftersom nyckeln slutar kommunicera med bilen då den legat still en stund då den har en rörelsesensor. Det finns då ingen kommunikation att läsa av.
Värt att notera är också att man inte kan lagra koden utan man behöver göra allt i realtid.

/Dick
Citera
2025-02-18, 09:10
Medlem
zoombos avatar
Jag kan tycka att om man helt har supit bort samtliga nycklar till en bil så ska det vara både svårt och kostsamt att fixa ny(a). En bil ska helt enkelt vara svår att sno utan nycklar. Om man däremot har en fungerande reservnyckel och har tappat bort den första så ska det inte vara så märkvärdigt att programmera en ny - även om en märkesverkstad gör det. Gjorde det själv på min förra bil, kostade 1500,- på märkesverkstaden.
Ja, programvaran kostar (som används till nästan allt för bilen vid felsökning etc) och man får även betala årsvis för licensen men just detta att programmera in en nyckel till om man har en fungerande går ändå relativt snabbt så jag tycker att 1500-2000,- vore skäligt.
Citera
2025-02-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Såg nått youtube klipp om nån som gjorde det själv billigt jämfört med scampriset verkstaden ville ha.

De som.gör det billigt klonar väl bara den kvarvarande nyckeln?

Då finns ju dels den borttappade nyckeln kvar i systemet och dels om man tappar bort en nyckel till så kan man inte ta bort den för då slutar även klonen att fungera?
Citera
2025-02-25, 23:11
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Köper man en programmerare på ali express så kodar man ihop bil och en ny nyckel på några minuter. inte ens 5 minuter. 4000 för 4-5 minuter är hutlöst själva nyckeln och chippet får man för 30-50kr oprogrammerat. Att skära till en nyckel kan en vanlig låssmed göra.

Det är ganska lätt att bricka immo systemet om man inte vet hur man använder programmeraren. Dom flesta programmerare på aliexpress stödjer inte bilar äldre än 2006. Jag har själv en ganska avancerad nyckelprogrammerare och diagnostablet. Jag köper universala fjärrkontroller och programmerar endast smartnycklar. Jag har inte börjat med flipkeys. Jag tar 790kr för att programmera en ny fjärrkontroll till bilen. Jag lämnar ingen garanti på jobbet eftersom jag jobbar med nyckelprogrammering svart.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in