2025-02-11, 08:57
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Man får ju meddelanden från Avanza hela tiden om räntesäkningarna.
Citera
2025-02-11, 08:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Budskapet "Se över era räntor" är ju egentligen helt okej, men med rubriksättningen (varning, versaler och utropstecken) tappade du publiken.
Citera
2025-02-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Där håller jag med. Avanza har aldrig legat i topp på sparkonton.
Deras fondkonton däremot är mycket populära tillsammans med Nordnet
Vad menar du? Fondkonton?
Citera
2025-02-11, 09:06
Medlem
Ja, och det är precis därför de nya kapitalkravsberäkningarna införts, då det inlånade kapitalet inte anses lika illikvidt som direktinlånat utan snabbare kan flöda ut och således sänka inlånarens kapitaltäckning för plötsligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man skapar ett sparkonto hos Avanza+, så gör man det för att snabbt kunna flytta pengarna till sin ISK eller AF. Någon annan anledning finns inte.

När pengarna sedan är där, kan man väldigt snabbt flytta över pengarna till någon annan av deras samarbetspartner om som nu, Resurs sänker sin ränta drastiskt.

Men alltså, man har inte ett sparkonto hos Avanza om man inte tänkt köpa värdepapper. Det vore som att skaffa ett kreditkort på HiFi-Huset om man är hörselskadad.
Citera
2025-02-11, 09:07
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du? Fondkonton?

deras plattform för fonder och aktier
Citera
2025-02-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
deras plattform för fonder och aktier
Vad det har med tråden att göra förstår jag inte.

Sparkonto (hos exempelvis Avanza) är ju en sak. Att du kan köpa aktier och fonder där är en helt annan sak. Sedan så samarbetar de lite, på så sätt att det går snabbare att flytta pengar från ett sparkonto hos Avanza till ett ISK hos Avanza, än om man ska flytta från sin lönebank.

TS har ett sparkonto hos Avanza, eller rättare sagt hos en av deras samarbetsparters, och därifrån kan pengarna snabbt flyttas till hens ISK eller AF. Nackdelen är att räntan där sällan är lika hög som på andra sparkonton.

Avanza och Nordnets "plattform för fonder eller aktier" har ingenting med tråden att göra.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-11 kl. 09:17.
Citera
2025-02-11, 09:10
Medlem
Räntan är ju rörlig, vill du ha fast ränta får du låsa pengarna.
Citera
2025-02-11, 09:27
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Har sedan en tid tillbaka haft ett buffertsparande på avanza jämte mitt fondsparande. Vi renoverar kåken och jag behöver lättillgängliga pengar.
När jag öppnade kontot (resurs bank) hade det bra ränta. När jag tittade nu hade de sänkt til 1%!!!
Jag ser också att avsnzas egna konto endast har 1,75%. Jag har på fem minuter skapat konto i annan bank och tömt kontot.

Då säger ni att det är mitt ansvar att ha koll på detta. Givetvis är det så men har jag missat det kan andra också göra det.

Så min varning är motiverad.

På gränsen till bondfångeri att gå från bra ränta till usel på ca ett år.

Tack för varningen, ska kolla runt lite själv. Kör samma upplägg som du
Citera
2025-02-11, 09:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker din varning är lite orättvis. Går man in på Avanza är det här den information man får (i skrivande stund). Dvs att man kan öppna ett på 2.05 procent. Sen klickar man sig vidare ser man att det finns varianter, dels egna på 1.75 och dels andra. Du har lyckats hitta deras sämsta, och är arg. Du nämner att du antog. "Assumtion is the mother of all fuckups".
Citera
2025-02-11, 09:57
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Att varna med stor text känns helt missvisande.
Det är lättare att kasta skit på banken än att inse att man själv har ett ansvar, man kan ju tycka att man borde vara mer mån om att ha koll på vad som händer på banken/börsen när det är ens egna pengar det handlar om.
Jag kanske är sjuk i huvudet men själv är jag inne och kollar typ Avanza flera gånger i veckan, inte för att jag kan påverka fonder eller ränta osv utan mer för att ha koll på vad som händer.
Citera
2025-02-11, 10:07
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Tack!
Och jag ger dig rätt i att jag får skylla mig själv. Ingen har gjort något olagligt. Det är mitt ansvar att ha koll på räntan.
Men som jag skrev i ts. Har jag missat detta har fler gjort det.

Ändå är det Avanza du varnar om. Du vill inte istället varna om att inte läsa meddelanden man tar emot om att räntan förändrats?
Citera
2025-02-11, 10:08
Medlem
Citat:
Och vad tillförde detta till mitt inlägg?

Att avanza inte scammar något, utan det är du som har dålig koll..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in