2025-02-11, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Har sedan en tid tillbaka haft ett buffertsparande på avanza jämte mitt fondsparande. Vi renoverar kåken och jag behöver lättillgängliga pengar.
När jag öppnade kontot (resurs bank) hade det bra ränta. När jag tittade nu hade de sänkt til 1%!!!
Jag ser också att avsnzas egna konto endast har 1,75%. Jag har på fem minuter skapat konto i annan bank och tömt kontot.

Då säger ni att det är mitt ansvar att ha koll på detta. Givetvis är det så men har jag missat det kan andra också göra det.

Så min varning är motiverad.

På gränsen till bondfångeri att gå från bra ränta till usel på ca ett år.

Varning? Är du dum i huvudet?

Har du inte koll på att styrräntan har sänkts flertalet gånger?
Citera
2025-02-11, 08:04
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Det har jag säkert fått men jag har antagit att räntan fortfarande varit acceptabel och att de sänkt i nivå med andra.
Detta beteende påminner ju mer om ett oseriöst elbolag som lockar kunder med tillfälliga erbjudanden än en seriös bank.

Vill man hela tiden ha den bästa räntan får man var på alerten, det svänger fort.
Det är ju typ samma beteende hos alla banker, inget speciellt för Avanza.
Har konto hos SBAB också och där är det samma sänkningar även om dom ligger lite över Avanza fortfarande.
Citera
2025-02-11, 08:07
Medlem
Quid pro quos avatar
Avanzas huvuduppgift har aldrig varit att tillhandahålla sparkonton utan att vara en handelsapplikation för aktier och fonder.
Jag kollar lite hastigt på konton som de administrerar och Santander verkar fn erbjuda 2,40%.
Det finns kanske bättre villkor för buffertsparande men detta skall väl inte vara din enda anledning att ha Avanza.
Om du nu inte gillar dem vad vill du i stället propagera för? Inte Nordnet i alla fall, de erbjuder knappast bättre villkor.

EDIT,
Jag kollade på mitt Avanza sparkonto och de tycks erbjuda 1,75% ränta.
Så här skriver de:
Hej,

Från och med idag, onsdagen den 5 februari, sänker Avanza räntan på Sparkonto Avanza från 2,00% till 1,75%.
Räntan ändras på grund av det allmänna ränteläget.

Med vänliga hälsningar

Avanza
Senast redigerad av Quid pro quo 2025-02-11 kl. 08:14.
Citera
2025-02-11, 08:19
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Jag får PM varje fång räntan sänks hos avanza. Du kan också räkna med riksbankens sänkningar är en påminnelse om att den inlåningsränta snart kommer följa efter.

Jag har i princip inga kontanter på sparkonto utan det lilla jag har finns i index
Citera
2025-02-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Jag får PM varje fång räntan sänks hos avanza. Du kan också räkna med riksbankens sänkningar är en påminnelse om att den inlåningsränta snart kommer följa efter.

Jag har i princip inga kontanter på sparkonto utan det lilla jag har finns i index
Index vadå? Index för vad?
Citera
2025-02-11, 08:34
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Och vad tillförde detta till mitt inlägg?

Mam får tänka långt och komplext för att besvara denna frågan. För de som kan ekonomi tillför den inte så mycket. Det känner nämligen redan till att ränteläget anpassas allteftersom. Och att man i en konjunktur med nedgången räntor, inte kan räkna med att ha samma ränta på obundna investeringar.

För de med lite sämre koll kanske de lär sig att följa upp bättre. Kolla och se över hur de ska investera.

För de som inte borde hålla på med investeringar överhuvudtaget, så som TS, där ett besök på banken där en förvaltare kan hjälpa till vore att föredra, inte så mycket. Det verkar nämligen vara så att de inte tar in relevant information inför investeringar och placeringar, vilket gör att all information kan anses bortkastad.
Citera
2025-02-11, 08:43
Medlem
Korrekt.
https://www.realtid.se/bank-fintech/...a-paverkas-du/

Inlåning via förmedlare som Avanza blir problematisk/ointressant pga nya sätt att beräkna risk så utlånarna sänker helt enkelt så mycket att kunderna snabbt slutar använda tjänsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Öppnar du ett sparkonto direkt hos Resurs ligger räntan på närmare 3% för motsvarande konto. Möjligt att de vill avveckla samarbetet med Avanza?
Citera
2025-02-11, 08:49
Medlem
Citat:
Har sedan en tid tillbaka haft ett buffertsparande på avanza jämte mitt fondsparande. Vi renoverar kåken och jag behöver lättillgängliga pengar.
När jag öppnade kontot (resurs bank) hade det bra ränta. När jag tittade nu hade de sänkt til 1%!!!
Jag ser också att avsnzas egna konto endast har 1,75%. Jag har på fem minuter skapat konto i annan bank och tömt kontot.

Då säger ni att det är mitt ansvar att ha koll på detta. Givetvis är det så men har jag missat det kan andra också göra det.

Ingen motiverad varning.

Du får meddelande innan varje ränteändring träder i kraft. Om du inte levt under en sten senaste året så vet du dessutom att de korta marknadsräntorna sänkts kontinuerligt.
Citera
2025-02-11, 08:50
Medlem
Citat:
Och vad tillförde detta till mitt inlägg?

Att din varning var obefogad då detta är normalt förekommande bankverksamhet.

Avazas räntenivåer är och har varit på mellannivå, de var inte bäst när du öppnade kontot heller.
Citera
2025-02-11, 08:52
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Noterade samma sak nyligen, såg dock att vid varje sänkning har man fått ett nytt meddelande i appen om detta. Så jag hade flera stycken liggande. Tvivlar på att någon kan "lova" samma ränta när styrräntan kontinuerligt ändras så oavsett bank hade du säkerligen upplevt något liknande.
Citera
2025-02-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Korrekt.
https://www.realtid.se/bank-fintech/...a-paverkas-du/

Inlåning via förmedlare som Avanza blir problematisk/ointressant pga nya sätt att beräkna risk så utlånarna sänker helt enkelt så mycket att kunderna snabbt slutar använda tjänsten.
Om man skapar ett sparkonto hos Avanza+, så gör man det för att snabbt kunna flytta pengarna till sin ISK eller AF. Någon annan anledning finns inte.

När pengarna sedan är där, kan man väldigt snabbt flytta över pengarna till någon annan av deras samarbetspartner om som nu, Resurs sänker sin ränta drastiskt.

Men alltså, man har inte ett sparkonto hos Avanza om man inte tänkt köpa värdepapper. Det vore som att skaffa ett kreditkort på HiFi-Huset om man är hörselskadad.
Citera
2025-02-11, 08:57
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Avanzas sparkonto har för övrigt aldrig legat i topp vad gäller ränta. Deras sparkonton med samarbetspartners ligger normalt alltid högre.

Där håller jag med. Avanza har aldrig legat i topp på sparkonton.
Deras fondkonton däremot är mycket populära tillsammans med Nordnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in