• 1
  • 2
2025-02-11, 07:34
Medlem
Har sedan en tid tillbaka haft ett buffertsparande på avanza jämte mitt fondsparande. Vi renoverar kåken och jag behöver lättillgängliga pengar.
När jag öppnade kontot (resurs bank) hade det bra ränta. När jag tittade nu hade de sänkt til 1%!!!
Jag ser också att avsnzas egna konto endast har 1,75%. Jag har på fem minuter skapat konto i annan bank och tömt kontot.

Då säger ni att det är mitt ansvar att ha koll på detta. Givetvis är det så men har jag missat det kan andra också göra det.

Så min varning är motiverad.

På gränsen till bondfångeri att gå från bra ränta till usel på ca ett år.
Citera
2025-02-11, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Har sedan en tid tillbaka haft ett buffertsparande på avanza jämte mitt fondsparande. Vi renoverar kåken och jag behöver lättillgängliga pengar.
När jag öppnade kontot (resurs bank) hade det bra ränta. När jag tittade nu hade de sänkt til 1%!!!
Jag ser också att avsnzas egna konto endast har 1,75%. Jag har på fem minuter skapat konto i annan bank och tömt kontot.

Då säger ni att det är mitt ansvar att ha koll på detta. Givetvis är det så men har jag missat det kan andra också göra det.

Alla banker har sänkt sina räntor. Du har med all säkerhet fått aviseringar från Avanza om räntesänkningar.

Avanzas sparkonto har för övrigt aldrig legat i topp vad gäller ränta. Deras sparkonton med samarbetspartners ligger normalt alltid högre.
Citera
2025-02-11, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Alla banker har sänkt sina räntor. Du har med all säkerhet fått aviseringar från Avanza om räntesänkningar.

Avanzas sparkonto har för övrigt aldrig legat i topp vad gäller ränta. Deras sparkonton med samarbetspartners ligger normalt alltid högre.

Och vad tillförde detta till mitt inlägg?
Citera
2025-02-11, 07:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Tror inte du har koll på hur det funkar.
Gnäll gärna på låg ränta och hitta en bank med bättre. Men alla banker sänker sin inlåningsränta när riksbanken sänker styrräntan.
Citera
2025-02-11, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tror inte du har koll på hur det funkar.
Gnäll gärna på låg ränta och hitta en bank med bättre. Men alla banker sänker sin inlåningsränta när riksbanken sänker styrräntan.

Va?
Ja, alla banker sänker men alla sänker inte till 1%. Vill inte göra reklam men den jag bytte till har 3% och det är en JÄVLA skillnad.
Varför har avanza ens samarbete med en bank med så kass ränta? Jo, de får givetvis betalt för det.
Citera
2025-02-11, 07:45
Medlem
Citat:
Och vad tillförde detta till mitt inlägg?
Jag förklarade varför du i dag får lägre ränta än för ett år sedan. Jag förklarade att du har blivit aviserad om räntesänkning. Jag förklarade att alla banker sänkt räntan på sina sparkonton. Jag förklarade att Avanza aldrig har legat i topp vad gäller räntan.

Varför du från början skaffade ett sparkonto där, om inte tanken varit att investera i värdepapper och vill ha möjlighet till snabb överföring, har jag faktiskt inte en aning om.
Citera
2025-02-11, 07:51
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Har du inte fått mail om räntesänkningarna, varje gång Avanza sänkt räntan har dom skickat mail om det.
Citera
2025-02-11, 07:52
Medlem
Citat:
Det du förklarade visste jag redan om.
Kan faktiskt ge dig rätt om att det i dag är en sjukt dålig ränta på Avanzas Sparkonto+ Resurs. Men det är knappast Avanzas fel. Räntan sätts av Resurs.
Citera
2025-02-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Har du inte fått mail om räntesänkningarna, varje gång Avanza sänkt räntan har dom skickat mail om det.

Det har jag säkert fått men jag har antagit att räntan fortfarande varit acceptabel och att de sänkt i nivå med andra.
Detta beteende påminner ju mer om ett oseriöst elbolag som lockar kunder med tillfälliga erbjudanden än en seriös bank.
Citera
2025-02-11, 07:57
Medlem
Citat:
Det har jag säkert fått men jag har antagit att räntan fortfarande varit acceptabel och att de sänkt i nivå med andra.
Detta beteende påminner ju mer om ett oseriöst elbolag som lockar kunder med tillfälliga erbjudanden än en seriös bank.
Öppnar du ett sparkonto direkt hos Resurs ligger räntan på närmare 3% för motsvarande konto. Möjligt att de vill avveckla samarbetet med Avanza?
Citera
2025-02-11, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan faktiskt ge dig rätt om att det i dag är en sjukt dålig ränta på Avanzas Sparkonto+ Resurs. Men det är knappast Avanzas fel. Räntan sätts av Resurs.

Tack!
Och jag ger dig rätt i att jag får skylla mig själv. Ingen har gjort något olagligt. Det är mitt ansvar att ha koll på räntan.
Men som jag skrev i ts. Har jag missat detta har fler gjort det.
Citera
2025-02-11, 07:59
Medlem
Citat:
Tack!
Och jag ger dig rätt i att jag får skylla mig själv. Ingen har gjort något olagligt. Det är mitt ansvar att ha koll på räntan.
Men som jag skrev i ts. Har jag missat detta har fler gjort det.
Men skrik inte på Avanza. Det är Resurs som sänkt din ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in