Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Vad är en perfekt frukost? Ja, den sista delen (för en man som rör på sig mycket) är faktiskt ganska viktig då en perfekt frukost varierar på många faktorer. Kön etc. Men oxå så undrar jag för män, som har fysiskt hårda jobb lr gymmar lr på annat sätt rör på sig mkt, ja va deras perfekta frukost e för att ge dom en perfekt start på dan o fylla på energireserverna så att de kan orka med dagen fysiskt. Så en kontorsråtta o en knegare som jobbar 8 tunga timmar har nt samma syn på va en frukost ska innebära.

Vad är en perfekt frukost för en man som rör på sig mycket?

Detta e ngt som e en väldigt rolig frågeställning o ja antar att de skiljer sig ganska mkt bland folket. Från egen erfarenhet så prioriterar ja: smak, kalorier, protein.

Min man e hövligt stor, både på längden o på vågen o jobbar väldigt hårt. Så när ja lagar frukost t honom så fokuserar ja på att de ska va väldigt gott men oxå vara fyllt me protein o kalorier (han har berättar detta). så proteinet o kalorierna e egentligen bestämda men smaken sätter ja mkt värde på.

ngt typiskt ja brukar laga:
äggröra (5 ägg)
bacon (300g)
En skål yoghurt
En kopp svart kaffe.

nu e ja nt helt 100 på de tekniska men han jobbar väldigt, väldigt hårt o gymmar efter oxå o tydligen bränns det väldigt mkt etc.

Men ibland så tkr han de e för lite o då lagar ja mer.

va tkr ni e den bästa frukosten? kan ni ge ngt tips?

Ingen frukost alls.
Bacon ska man dessutom äta sällan då det är otroligt onyttigt.
Citera
2025-02-09, 21:05
Avstängd
3 ägg, 4 skivor bacon och ett paket mjölk.
Citera
2025-02-09, 21:50
Medlem
PappaTribes avatar
Ägg och avokado

3-4 kokta ägg
1/2 avokado

Havregrynsgröt

1 dl havregryn kokt med 2 dl mjölk och en sked jordnötssmör

Proteinshake

1 banan
1 dl bär
proteinpulver
1 dl vatten
1 matsked chiafrön

Fullkornsbröd med pålägg

2 skivor fullkornsbröd med kalkon, kyckling eller keso

Kaffe
Citera
2025-02-09, 22:11
Medlem
jugbandbluess avatar
smoothie i en sån där keps med burkar och sugrör, så kan man jogga samtidigt
Citera
2025-02-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Jag har aldrig sett en kroppsbyggare ta ägg på gröten men gör gärna det. Vi andra har kvarg på, kvarg är gott. Seså, iväg och lek nu.
.
Ägg har betydligt bättre näringsvärde än kvarg.
Sen ja jag håller med om att bacon inte är speciellt bra.

Vart står det här att jag säger att man ska ägg på gröten?

Är du helt jävla efterbliven? Behöver du en SFI kurs?
Citera
2025-02-10, 00:13
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
.
Ägg har betydligt bättre näringsvärde än kvarg.
Sen ja jag håller med om att bacon inte är speciellt bra.

Vart står det här att jag säger att man ska ägg på gröten?

Är du helt jävla efterbliven? Behöver du en SFI kurs?
Vad ska jag annars ha på gröten? Jag äter ägg och gröt med kvarg till frukost och då du säger jag inte ska äta min kvarg så får jag väl ha ägg på gröten. Din logik är korkad.
Låt oss kroppsbyggare köra vår grej så kan du, ja jag vet inte. Hopp och lek?
Citera
2025-02-10, 00:45
Medlem
Citat:
Vad ska jag annars ha på gröten? Jag äter ägg och gröt med kvarg till frukost och då du säger jag inte ska äta min kvarg så får jag väl ha ägg på gröten. Din logik är korkad.
Låt oss kroppsbyggare köra vår grej så kan du, ja jag vet inte. Hopp och lek?
Haha är du helt jävla pantad ? Bara för att du inte har kvarg på gröten så måste du ju inte ha ägg på gröten
Jobbar du på Samhall eller lever på socialbidrag?

Du kan lika gärna fortsätta äta ägg med gröt som tidigare fast med fler ägg istället.
Det betyder inte att du måste lägga dessa ägg på gröten för att ta du tar bort kvargen
Citera
2025-02-10, 02:12
Medlem
ghylds avatar
Det är ganska svårt att svara på ett seriöst sätt utan att få en helhetsbild. En perfekt frukost varierar väldigt mycket på beroende flera olika faktorer. Vi vet t.ex inte hur mycket din man gör av med i kalorier per dag eller hur stor han är etc.

Det som framkommer i trådstarten är dock att han gymmar och verkar ta det seriöst. Och jag antar att han inte bulkar/deffar?

En bra riktlinje är att han får i sig lite mer än 2g protein per kg om han tränar hårt utan att deffa/bulka. Om han deffar behöver han mer protein per kg eftersom kroppen använder musklerna som energi reserv.

Undvik ialf att lyssna på folk som säger Yoghurt eller skippa protein helt och hållet.

EDIT: Utan att ha en klar bild skulle jag byta ut de snabba kalorierna i yoghurten mot havregrynsgröt eller fullkornsbröd vilket ger en mer stabil mättnadskänsla och energifördelning och sedan köra på samma.
Senast redigerad av ghyld 2025-02-10 kl. 02:17.
Citera
2025-02-10, 02:13
Medlem
styckets avatar
Nötter ägg avokado olivolja sallad kryddor mineralsalt citronvatten och kokosolja

(drick gärna vattnet ett tag innan maten)

Detta är det absolut hälsosammaate du kan äta enkelt upplagt.
Citera
2025-02-10, 08:52
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Haha är du helt jävla pantad ? Bara för att du inte har kvarg på gröten så måste du ju inte ha ägg på gröten
Jobbar du på Samhall eller lever på socialbidrag?

Du kan lika gärna fortsätta äta ägg med gröt som tidigare fast med fler ägg istället.
Det betyder inte att du måste lägga dessa ägg på gröten för att ta du tar bort kvargen
Men ska jag lägga kvargen på äggen då eller?
Citera
2025-02-10, 08:57
Medlem
Citat:
Men ska jag lägga kvargen på äggen då eller?
Hur ska du ha det egentligen? Ska äta kvargen eller inte?
Citera
2025-02-10, 08:58
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Hur ska du ha det egentligen? Ska äta kvargen eller inte?
Jag ska äta kvargen. Men jag får inte ha den på gröten så då ska jag alltså ha den på äggen.

Varför är du så nyfiken på min frukost? Jag äter min kvarg på gröten så tyst på dig din lilla fluga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in