2025-02-08, 17:42
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Jag tror på Mr.Woods när han säger att han inte kan se det. Däremot så köper jag inte att ingen kan se det, eller har andra sätt att se åtminstone vissa saker som redan klargjorts att man inte tänker prata om av skäl som jag inte heller har anledning att ifrågasätta.

Jag håller inte alls med postarna som skrivit att det här skulle vara förödande för Flashback. Tvärtom är det positivt att vi reder ut det ordentligt så att ingen går och tror att när en moderator säger ”moderatorer kan inte se IP-adresser” så betyder inte det att ingen kan se IP-adresser eller annan avslöjande information.

Vad finns att reda ut?
"Genom att tillämpa principen om dataminimering kan onödig insamling av personuppgifter undvikas. Vi sparar exempelvis inte användarnas IP-adresser, och kan därför inte heller lämna ut dem vid en förfrågan."

https://www.flashback.org/datapolicy.php
Du får givetvis fortsätta tro att vi ljuger, och att vi sysslar med exakt samma övervakning som alla övriga aktörer. Trots att vi påstår motsatsen. Du är dessutom inte ensam om denna övertygelse.

(FB) Flashback övervakar dig..
(FB) Flashback övervakar dig!
(FB) säpo övervakar flashback
(FB) Hur loggar Flashback IP adresser?
(FB) Flashback och deras moderatorer avslöjar våra ip nummer trots VPN.

Tror inte att det spelar någon roll vad jag eller någon annan säger.
Frågan är redan besvarad upprepade gånger, men du har givetvis all rätt i världen att fortsätta tro att vi ljuger.

admin
Citera
2025-02-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Intressant, men kan det inte bara vara så att moderatorn bara läste igenom hans posthistorik och såg att han hade skrivit något i stil med t.ex "jag är 16 och bor i Finland"?
Exakt. Jag tror inte Flashback vet vilken användare som (eventuellt) var Örebrosvinet, men Flashback vet garanterat vem som inte var det. Användare läcker helt öppet sina spår som en magsjuk hund, det är bara för den intresserade att lägga pussel med fläckarna.
Senast redigerad av Fetgirig 2025-02-08 kl. 18:11.
Citera
2025-02-08, 18:18
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vad finns att reda ut?

Det skrevs inlägg i den här tråden av moderatorer där det avslöjades detaljer som är intressanta att reda ut.

Ifall du återställer dem så kan vi börja där, jag tänker ju inte repetera vad jag läst som sen raderades. Det gällde i vart fall moderatorers underlag för utredning av brott mot 1.07.

Citat:
Tror inte att det spelar någon roll vad jag eller någon annan säger.
Frågan är redan besvarad upprepade gånger, men du har givetvis all rätt i världen att fortsätta tro att vi ljuger.

admin

Du är onödigt fientlig här tycker jag. Du har ju citerat ett stycke där jag skrivit motsatsen:

Citat:
Jag tror på Mr.Woods när han säger att han inte kan se det. Däremot så köper jag inte att ingen kan se det, eller har andra sätt att se åtminstone vissa saker som redan klargjorts att man inte tänker prata om av skäl som jag inte heller har anledning att ifrågasätta.

Jag har tidigare också sagt:

Citat:
Jag tror inte nödvändigtvis själv på alla mina egna gissningar, men det är verkligen intressanta sammanträffanden.

Citat:
Jag är inte helt dum i huvudet bara för att jag är jobbig och trycker på ömma punkter.

Det skulle uppskattas om du slutade klumpa ihop mig med andra så här. Jag uppfattar det som förvånande aggressivt där du verkar göra ditt bästa för att tillskriva mig saker som jag tycker och därför tillhör någon slags mobb. Så är det inte.

Citat:
Du är dessutom inte ensam om denna övertygelse.

Är det möjligt att återställa de inlägg som skrevs av moderatorer och sedan raderades och ha en sansad diskussion om den saken istället?

Det är väl självklart att folk blir intresserade när det å ena hand sägs att det inte går men samtidigt när det gäller massmördare och potentiellt PR-drama plockas det fram ”starka bevis”.

Citat:
Vi har tämligen starka bevis på att tråden INTE är startad av GM i Örebroskjutningen.

Jag misstänker att de ”starka bevisen” är vad som delvis beskrevs av moderatorer i numer raderade inlägg. Här kan du ju bara pudla och erkänna att det inte handlade om ”starka bevis” utan ”vaga bevis”.

”Starka bevis” vore åtminstone för mig till exempel en IP-adress. Något annat vet jag inte hur det kan motiveras att kallas för starkt.

När det sägs att det är ”starka bevis” får man uppfattningen att det fungerar som det fungerat förut, mellan åtminstone 2006-2009:

Citat:
För att öka säkerheten gällande användarnas anonymitet, så kan inte moderatorerna se era IP-nummer längre automatiskt. Dennna funktion kommer endast ett fåtal moderatorer att ha, och endast de som modererar forum där troll ofta verkar och som i sin moderatorroll har aktiv användning för den, kommer att ha denna funktion.

För närvarande har sex personer (inkl. root och admins) denna funktion, men jag räknar med att cirka tio moderatorer (exkl. root och admins) kommer att ha den senare.

För att kunna få denna möjlighet så måste man varit moderator i minst tre månader, och ha godtagbara skäl till varför man behöver den.

Det är en balansgång mellan att å ena sidan hålla forumet rent från troll, och å andra sidan garantera eran säkerhet gällande anonymitet. Vi kan givetvis aldrig garantera något till 100%, men genom att göra mera än något annat forum gör på den punkten, och aktivt göra så mycket som anses rimligt, så anser jag detta är en bra väg att gå. Det betyder att drygt 80% av moderatorerna idag inte kan se era IP, och nu får framtiden visa sig ifall detta räcker för att hålla forumet trollfritt.

admin

Innan du hugger om att jag inte tror att saker kan förändras:

Citat:
Det är inte alls osannolikt att saker har förändrats.

Vad som till exempel har förändrats är din inställning till troll. På den tiden jagades uppenbarligen troll aktivt, medan nu för tiden så är det fritt fram att trolla.

Jag är väl medveten om att förändring kan ske, men jag är också väl medveten om:

Citat:
Det är inte tekniken som förändrats så att det blivit omöjligt att spara data.

Om ni inte ”kan se” IP-adresser så beror det inte på att TCP/IP förändrats genom att en server inte längre vet till vilken adress den ska skicka ACK-paket. Det är inte naturlagarna som har förändrats.

Vad som isåfall förändrats är hur ni hanterar IP-adresser som servrarna mottar. Det är inte HTTP som förändrats så att de inte längre mottas.

Påståendet att det är omöjligt för Flashback att inspektera nätverkstrafik och logga IP-adresser motbevisas nämligen av fundamentala detaljer i klient- och serverkommunikation. Det motbevisas också av att ni, åtminstone historiskt sett, enligt dig själv lagrat informationen tidigare.

Att ni plockat bort gränssnittet att visa IP-adresser i applikationslagret påverkar inte nätverkslagret. Vad servern ser, vad routern ser, vad servern hanterar i operativsystemets nätverksprotokollstack, och vad eran ISP och eran ISPs ISP ser.

Vad som ses och inte ses i applikations- och presentationslager, det vill säga vad moderatorer ser, är det absolut sista steget i överföringen. Jag hoppas att ingen tekniker vilselett dig på den punkten. Här verkar dock finnas saker att reda ut.

Konkret fråga: kunde samma starka bevis genererats med OSINT, eller krävdes tillgång till Flashbacks servrar för att ta fram vad du kallade ”starka bevis”?
Citera
2025-02-08, 18:42
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Det skrevs inlägg i den här tråden av moderatorer där det avslöjades detaljer som är intressanta att reda ut.

Ifall du återställer dem så kan vi börja där, jag tänker ju inte repetera vad jag läst som sen raderades. Det gällde i vart fall moderatorers underlag för utredning av brott mot 1.07.

Du är onödigt fientlig här tycker jag. Du har ju citerat ett stycke där jag skrivit motsatsen:

Jag har tidigare också sagt:

Det skulle uppskattas om du slutade klumpa ihop mig med andra så här. Jag uppfattar det som förvånande aggressivt där du verkar göra ditt bästa för att tillskriva mig saker som jag tycker och därför tillhör någon slags mobb. Så är det inte.

Är det möjligt att återställa de inlägg som skrevs av moderatorer och sedan raderades och ha en sansad diskussion om den saken istället?

Det är väl självklart att folk blir intresserade när det å ena hand sägs att det inte går men samtidigt när det gäller massmördare och potentiellt PR-drama plockas det fram ”starka bevis”.

Jag misstänker att de ”starka bevisen” är vad som delvis beskrevs av moderatorer i numer raderade inlägg. Här kan du ju bara pudla och erkänna att det inte handlade om ”starka bevis” utan ”vaga bevis”.

”Starka bevis” vore åtminstone för mig till exempel en IP-adress. Något annat vet jag inte hur det kan motiveras att kallas för starkt.

När det sägs att det är ”starka bevis” får man uppfattningen att det fungerar som det fungerat förut, mellan åtminstone 2006-2009:

Innan du hugger om att jag inte tror att saker kan förändras:

Vad som till exempel har förändrats är din inställning till troll. På den tiden jagades uppenbarligen troll aktivt, medan nu för tiden så är det fritt fram att trolla.

Jag är väl medveten om att förändring kan ske, men jag är också väl medveten om:

Om ni inte ”kan se” IP-adresser så beror det inte på att TCP/IP förändrats genom att en server inte längre vet till vilken adress den ska skicka ACK-paket. Det är inte naturlagarna som har förändrats.

Vad som isåfall förändrats är hur ni hanterar IP-adresser som servrarna mottar. Det är inte HTTP som förändrats så att de inte längre mottas.

Påståendet att det är omöjligt för Flashback att inspektera nätverkstrafik och logga IP-adresser motbevisas nämligen av fundamentala detaljer i klient- och serverkommunikation. Det motbevisas också av att ni, åtminstone historiskt sett, enligt dig själv lagrat informationen tidigare.

Att ni plockat bort gränssnittet att visa IP-adresser i applikationslagret påverkar inte nätverkslagret. Vad servern ser, vad routern ser, vad servern hanterar i operativsystemets nätverksprotokollstack, och vad eran ISP och eran ISPs ISP ser.

Vad som ses och inte ses i applikations- och presentationslager, det vill säga vad moderatorer ser, är det absolut sista steget i överföringen. Jag hoppas att ingen tekniker vilselett dig på den punkten. Här verkar dock finnas saker att reda ut.

Konkret fråga: kunde samma starka bevis genererats med OSINT, eller krävdes tillgång till Flashbacks servrar för att ta fram vad du kallade ”starka bevis”?

"Jag tror att det är såhär men jag tror inte nödvändigtvis att det är så, förut var det såhär och någon måste svara på om det fortsatt är så trots att jag vet att det kan ha ändrats".

Ja du är omöjlig, du har fått svar på alla dina frågor.
Citera
2025-02-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja du är omöjlig, du har fått svar på alla dina frågor.

- Krävdes tillgång till Flashbacks servrar för att plocka fram ”starka bevis” om vem användaren Tomtenissen37 inte är?

- Står ni fast vid att bevisen var starka?

- Varför är inte Tomtenissen37 avstängd för brott mot regel 1.07 om bevisen fanns för att postaren brutit mot regeln?

- Får jag diskutera, avslöja, spekulera eller ställa frågor om saker som moderatorer själva skrivit med detaljer om vilket underlag som finns för utredningar av brott mot regel 1.07?

- När ni säger ”vi kan inte se IP-adresser”, pratar ni om applikations- och presentationslagret, eller;

- Har Flashback outsourcat hanteringen av nätverksutrustning och således hanteringen av IP-adresser till okänd tredjepart för att kunna säga att Flashback inte kan se IP-adresser?

- Vem kan se IP-adresser, eller har Flashback uppfunnit och obemärkt infört ett alternativt internet som bryter mot naturlagar?

- Kan root se IP-adresser?

- Vem om inte Flashback ansvarar för IP-adresser som oundvikligen tas emot pga hur TCP/IP fungerar?

- Av vilken anledning trumfar regel 1.07 användarnas rätt till anonymitet?

- Varför informerar inte Flashback sina användare om att deras IP-adresser skickas till tex InMobi och Quantcast och potentiellt minst en till tredjepart?
Senast redigerad av fittanstickerfram 2025-02-08 kl. 19:00.
Citera
2025-02-08, 19:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
- Krävdes tillgång till Flashbacks servrar för att plocka fram ”starka bevis” om vem användaren Tomtenissen37 inte är?

- Står ni fast vid att bevisen var starka?

- Varför är inte Tomtenissen37 avstängd för brott mot regel 1.07 om bevisen fanns för att postaren brutit mot regeln?

- Får jag diskutera, avslöja, spekulera eller ställa frågor om saker som moderatorer själva skrivit med detaljer om vilket underlag som finns för utredningar av brott mot regel 1.07?

- Har Flashback outsourcat hanteringen av nätverksutrustning och således hanteringen av IP-adresser till okänd tredjepart för att kunna säga att Flashback inte kan se IP-adresser?

- Vem kan se IP-adresser, eller har Flashback uppfunnit och obemärkt infört ett alternativt internet som bryter mot naturlagar?

- Vem om inte Flashback ansvarar för IP-adresser som oundvikligen tas emot pga hur TCP/IP fungerar?

- Av vilken anledning trumfar regel 1.07 användarnas rätt till anonymitet?

- Varför informerar inte Flashback sina användare om att deras IP-adresser skickas till tex InMobi och Quantcast och potentiellt minst en till tredjepart?

1. Nej admin har förklarat det.
2. Det är väl upp till var och en att bedöma men användaren har själv uppgett att denne inte är den utpekade så det var tydligen rätt.
3. Det är inte otillåtet att ha flera konton på forumet.
4. Det bör du ha märkt utifrån raderade inlägg.
5. Flashback kan inte se IP-adresser vilket har påpekats flera gånger.
6. Flashback kan inte se IP-adresser vilket har påpekats flera gånger.
7. Flashback kan inte se IP-adresser vilket har påpekats flera gånger.
8. Regel 1.07 är till för användarnas upplevelse, anonymiteten hotas inte och vi går inte in på hur det utreds.
9. Flashback kan inte se IP-adresser vilket har påpekats flera gånger.

Om du nu tror att Flashback sparar IP-adresser, fast du inte tror det så kan du få fundera kring varför du inte hittar ett enda rättsfall där polisen har fått ut uppgifter från Flashback. Det finns massvis med utredningar där Flashback nämns men ingen där polisen har fått ut information, anledningen till att polisen inte kan få ut information beror på att den inte finns. Annars hade de kunnat tvinga ut den informationen via domstol, massvis med andra företag har drabbats av detta, både internetleverantörer och mobiloperatörer.
Citera
2025-02-08, 19:23
Medlem
Citat:
Om du nu tror att Flashback sparar IP-adresser, fast du inte tror det så kan du få fundera kring varför du inte hittar ett enda rättsfall där polisen har fått ut uppgifter från Flashback. Det finns massvis med utredningar där Flashback nämns men ingen där polisen har fått ut information, anledningen till att polisen inte kan få ut information beror på att den inte finns. Annars hade de kunnat tvinga ut den informationen via domstol, massvis med andra företag har drabbats av detta, både internetleverantörer och mobiloperatörer.

Nyckelordet här är ”Flashback”. Att påstå att ingen kan se dem är antingen ormolja eller security through obscurity.

På frågan ”Har Flashback outsourcat hanteringen av nätverksutrustning och således hanteringen av IP-adresser till okänd tredjepart för att kunna säga att Flashback inte kan se IP-adresser?” svarade du ”Flashback kan inte se IP-adresser”. Det är inte ett svar på frågan.

På frågan ”Varför informerar inte Flashback sina användare om att deras IP-adresser skickas till tex InMobi och Quantcast” svarade du samma sak. Så har jag redan bevisat att det är så. Ditt svar är därför återigen inget svar, men du saknar teknisk kompetens för att svara.

Du har ingen aning om vad du pratar om och du förstår inte mina frågor. Istället spammar du dogmatiskt och kallar mig för omöjlig.

Jag kan inte ta dig seriöst när du beter dig som en sektmedlem.
Citera
2025-02-08, 19:30
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Nyckelordet här är ”Flashback”. Att påstå att ingen kan se dem är antingen ormolja eller security through obscurity.

På frågan ”Har Flashback outsourcat hanteringen av nätverksutrustning och således hanteringen av IP-adresser till okänd tredjepart för att kunna säga att Flashback inte kan se IP-adresser?” svarade du ”Flashback kan inte se IP-adresser”. Det är inte ett svar på frågan.

På frågan ”Varför informerar inte Flashback sina användare om att deras IP-adresser skickas till tex InMobi och Quantcast” svarade du samma sak. Så har jag redan bevisat att det är så. Ditt svar är därför återigen inget svar, men du saknar teknisk kompetens för att svara.

Du har ingen aning om vad du pratar om och du förstår inte mina frågor. Istället spammar du dogmatiskt och kallar mig för omöjlig.

Jag håller med om att dina frågor fått svar flera gånger om, men du vägrar godta svaren. Fair enough. Fortsätt du upprepa dig, men jag tvivlar på att du kommer få fler svar än du redan fått.
Citera
2025-02-08, 19:30
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Du har inte bevisat något, du har kommit med ett påstående som du medger kanske inte stämmer. Sätter du argumenterar på gör att du borde bli politiker, en massa ord men i grunden står du för ingenting.

Alla dina frågor om oro har du fått svar på, det du försöker dig på är att få information som du inte ska ha genom att formulera frågor på ett sätt för att lura till dig den informationen och när det inte går så blir du upprörd. Jag vet inte om du i allmänhet utgår ifrån att folk är idioter men du har fått de svar du kan få.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2025-02-08 kl. 19:33.
Citera
2025-02-08, 19:34
Medlem
Citat:
Du har inte bevisat något, du har kommit med ett påstående som du medger kanske inte stämmer. Sätter du argumenterar på gör att du borde bli politiker, en massa ord men i grunden står du för ingenting.

Alla dina frågor om oro har du fått svar på, det du försöker dig på är att få information som du inte ska ha genom att formulera frågor på ett sätt att man måste avslöja info du inte ska ha för att svara på dessa och när du inte får den informationen så blir du upprörd. Jag vet inte om du i allmänhet utgår ifrån att folk är idioter men du har fått de svar du kan få.

Jisses. Konsten att missförstå med flit är hög märker jag.

När jag besöker en sida på Flashback forum görs ett anrop till https://pixel.quantserve.com/pixel/p-cpHynGFrSsPB2.gif

När det anropet görs skickas min IP-adress till Quantcast för att samla in uppgifter till annonsörer.

Det läckaget är inget nytt, det är av samma orsak som Flashback har följande när man klickar på en länk: https://www.flashback.org/leave.php?...ynGFrSsPB2.gif

Detta är ett av två exempel jag redovisat i tråden som jag länkade till men du vägrade läsa. Jag beskrev det på en nivå som till och med du kan förstå.

Men visst, fortsätt upprepa dogma. Hare Krishna Krishna, Flashback kan inte se IP-adresser. Händerna för öronen, ignorera allt som skrivs, felcitera mig om vad jag menar och inte menar, det blir säkert övertygande.
Citera
2025-02-08, 19:49
Medlem
Citat:
5. Flashback kan inte se IP-adresser vilket har påpekats flera gånger.
6. Flashback kan inte se IP-adresser vilket har påpekats flera gånger.
7. Flashback kan inte se IP-adresser vilket har påpekats flera gånger.
9. Flashback kan inte se IP-adresser vilket har påpekats flera gånger.

Tekniker påstår sig kunna se IP-adresser. Är inte han Flashback?

Citat:
Ursprungligen postat av grottfisk
Ligger inga spärrar uppe på OVPN just nu, men jag såg en hel del OVPN-ip:n bli blockerade för ett tag sedan på grund av aggressiva crawlers, det är nog tyvärr så att de delar/byter ip:n en del så att andra blev drabbade. Vi ska försöka fixa brandväggsreglerna och kanske försöka sortera ut delade ip:n på ett bättre sätt.

Repetera efter Sanningsministeriumet: Flashback kan inte se IP-adresser. Om vi säger det tillräckligt ofta kan vi tillsammans nå skyarna där naturlagar inte gäller och TCP-paketen kan flyga genom universum utan att veta vart de skall.

Halleluja, sieg dogma! Här går inga frågor obesvarade. Det är bara att läsa flera FUP för att veta att det är helt omöjligt!
Citera
2025-02-08, 19:56
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Jisses. Konsten att missförstå med flit är hög märker jag.

När jag besöker en sida på Flashback forum görs ett anrop till https://pixel.quantserve.com/pixel/p-cpHynGFrSsPB2.gif

När det anropet görs skickas min IP-adress till Quantcast för att samla in uppgifter till annonsörer.

Det läckaget är inget nytt, det är av samma orsak som Flashback har följande när man klickar på en länk: https://www.flashback.org/leave.php?...ynGFrSsPB2.gif

Detta är ett av två exempel jag redovisat i tråden som jag länkade till men du vägrade läsa. Jag beskrev det på en nivå som till och med du kan förstå.

Men visst, fortsätt upprepa dogma. Hare Krishna Krishna, Flashback kan inte se IP-adresser. Händerna för öronen, ignorera allt som skrivs, felcitera mig om vad jag menar och inte menar, det blir säkert övertygande.

Ja det är omöjligt att "förstå" dig då du anger flera motstridiga uppgifter i dina inlägg, det var min poäng med kommentaren om att du borde bli politiker. Skämt blir tråkigare när man måste förklara dem.

Jag går inte in på den tekniska biten och du kommer inte att lyckas lura in någon i det med förolämpningar. Oavsett om vad du anger stämmer eller ej så medför det inte att Flashback eller någon annonsör sparar uppgifter som kan leda till att en persons identitet avslöjas. Det var väl din oro?

Om du inte vill lämna något digitalt spår alls efter dig så får du undvika att använda elektronisk utrustning, du behöver inte ens vara uppkopplad för att företagen ska kunna samla in information om dig.

Jag kan inte svara för hur det har sett ut tidigare, som du själv har angett kan förändringar ske, tydligen gäller bara dina brasklappar när det passar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in