2025-02-08, 20:15
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja det är omöjligt att "förstå" dig då du anger flera motstridiga uppgifter i dina inlägg, det var min poäng med kommentaren om att du borde bli politiker. Skämt blir tråkigare när man måste förklara dem.

Jag går inte in på den tekniska biten och du kommer inte att lyckas lura in någon i det med förolämpningar. Oavsett om vad du anger stämmer eller ej så medför det inte att Flashback eller någon annonsör sparar uppgifter som kan leda till att en LP persons identitet avslöjas. Det var väl din oro?

Om du inte vill lämna något digitalt spår alls efter dig så får du undvika att använda elektronisk utrustning, du behöver inte ens vara uppkopplad för att företagen ska kunna samla in information om dig.

Jag kan inte svara för hur det har sett ut tidigare, som du själv har angett kan förändringar ske, tydligen gäller bara dina brasklappar när det passar dig.

Det är inte brasklappar utan möjligheter som jag gett att ni ska få förklara det. Det var därför jag föreslog att admin pudlar och säger att bevisen inte alls var starka och insinuerar att IP-adresserna inte ses av Flashback för att det tekniskt är uppbyggt för att hyra nätverksutrustning av någon annan. De passningarna var medvetet formulerade för att erbjuda chansen att ge förklaringar.

Jag har inte förolämpat någon förrän du uppmanat mig att bli politiker, spammat nonsens och ickesvar och påbörjat någon slags forum sliding där du pratar med mig som om jag vore ett oförstående barn. Att jag besvarar sånt beteende med att likna dig vid en sektmedlem får du tyvärr stå ut med.

Jag skrev en lista på frågor som du antingen ignorerade eller inte förstod men ändå kände behov att svara på. Det upplever jag som att du vill förgifta samtalet. Innan så skedde haglade det varma ord från mig om Flashback, och den ståndpunkten är hos mig oförändrad.

Jag har varit tydlig med att jag tror på moderatorer som säger att de inte kan se IP-adresser. Jag tror också på teknikern som ser blockerade IP-adresser i brandväggen. Jag vet också att brandväggar rent tekniskt har kapaciteten att se även IP-adresser för trafik som inte blockeras.

Vad jag inte ställer mig bakom är som jag sa tidigare: 1) att detta vore förödande för Flashback eller på något sätt sabba något, och 2) att jag skulle tillhöra nån sorts grupp som admin verkade insinuera där vi alla håller handen och tror att Flashback ljuger.

Jag formulerar medvetet frågor på ett visst sätt för att få ordentliga svar. Att Flashback aldrig någonsin kan se IP-adresser är en teknisk omöjlighet, till exempel syns de bevisligen i brandväggen. IP-adresser kan omöjligt bara försvinna enligt TCP.

Det använde du för att avfärda allt jag säger, bland annat när jag länkade till en tråd där jag mycket noga redogjort för exakt vad som skickas till annonsörer och hur. Jag har också utvecklat mitt resonemang tidigare i tråden.

När jag bevisar saker avfärdar du det genom ”du har inte bevisat någonting” och ”du håller inte med dig själv om nånting”. Jag var väldigt noga med att poängtera att det är just denna retorik av dig som jag uppfattar som oseriös.

Någonstans på vägen så slutade du läsa vad jag skrev, då kan jag lika gärna skriva vad som helst till svar. Det är till den nivån ni som moderatorer sänker hela tråden med spam och påståenden om att alla mina frågor redan besvarats och därför förtjänar jag inga fler svar.

Det verkar snarare som att det här är något ni helst inte vill prata om. Då ligger det närmare att ge såna icke-svar som jag fått ta emot idag. När du gör det så är det skämt. När jag gör det så blir du förolämpad. Det verkar för mig som att du medvetet försöker ta den här tråden off-topic.

Om du är villig att besvara frågan om Flashbacks tekniker och brandvägg kan vi ha det som utgångspunkt för vidare diskussion. För att hålla kvaliteten får du gärna fokusera på vad jag skriver, inte vad jag tidigare skrivit som svar på annat.

Flashbacks tekniker uppgav att han ser IP-adresser i brandväggen. Kan Flashbacks tekniker också se IP-adresser som når fram till lastbalanseraren?
Senast redigerad av fittanstickerfram 2025-02-08 kl. 20:19.
Citera
2025-02-08, 20:27
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Det är inte brasklappar utan möjligheter som jag gett att ni ska få förklara det. Det var därför jag föreslog att admin pudlar och säger att bevisen inte alls var starka och insinuerar att IP-adresserna inte ses av Flashback för att det tekniskt är uppbyggt för att hyra nätverksutrustning av någon annan. De passningarna var medvetet formulerade för att erbjuda chansen att ge förklaringar.

Jag har inte förolämpat någon förrän du uppmanat mig att bli politiker, spammat nonsens och ickesvar och påbörjat någon slags forum sliding där du pratar med mig som om jag vore ett oförstående barn. Att jag besvarar sånt beteende med att likna dig vid en sektmedlem får du tyvärr stå ut med.

Jag skrev en lista på frågor som du antingen ignorerade eller inte förstod men ändå kände behov att svara på. Det upplever jag som att du vill förgifta samtalet. Innan så skedde haglade det varma ord från mig om Flashback, och den ståndpunkten är hos mig oförändrad.

Jag har varit tydlig med att jag tror på moderatorer som säger att de inte kan se IP-adresser. Jag tror också på teknikern som ser blockerade IP-adresser i brandväggen. Jag vet också att brandväggar rent tekniskt har kapaciteten att se även IP-adresser för trafik som inte blockeras.

Vad jag inte ställer mig bakom är som jag sa tidigare: 1) att detta vore förödande för Flashback eller på något sätt sabba något, och 2) att jag skulle tillhöra nån sorts grupp som admin verkade insinuera där vi alla håller handen och tror att Flashback ljuger, och 3) att frågor medvetet utformas på ett visst sätt för att få ordentliga svar.

Det använde du för att avfärda allt jag säger, bland annat när jag länkade till en tråd där jag mycket noga redogjort för exakt vad som skickas till annonsörer och hur. Jag har också utvecklat mitt resonemang tidigare i tråden.

När jag bevisar saker avfärdar du det genom ”du har inte bevisat någonting” och ”du håller inte med dig själv om nånting”. Jag var väldigt noga med att poängtera att det är just denna retorik av dig som jag uppfattar som oseriös.

Någonstans på vägen så slutade du läsa vad jag skrev, då kan jag lika gärna skriva vad som helst till svar. Det är till den nivån ni som moderatorer sänker hela tråden med spam och påståenden om att alla mina frågor redan besvarats och därför förtjänar jag inga fler svar.

Det verkar snarare som att det här är något ni helst inte vill prata om. Då ligger det närmare att ge såna icke-svar som jag fått ta emot idag. När du gör det så är det skämt. När jag gör det så blir du förolämpad. Det verkar för mig som att du medvetet försöker ta den här tråden off-topic.

Om du är villig att besvara frågan om Flashbacks tekniker och brandvägg kan vi ha det som utgångspunkt för vidare diskussion. För att hålla kvaliteten får du gärna fokusera på vad jag skriver, inte vad jag tidigare skrivit som svar på annat.

Flashbacks tekniker uppgav att han ser IP-adresser i brandväggen. Kan Flashbacks tekniker också se IP-adresser som når fram till lastbalanseraren?

Du har som sagt fått svar på alla frågor du rimligen kan förvänta dig svar på. De mer tekniska frågorna kommer ingen att gå in på.

Hade vi inte velat att du skulle få diskutera de frågor du diskuterar vore det mycket enklare att inte tillåta tråden eller för den delen besvara dina inlägg. Om du anser att jag dränker diskussionen vore det rimliga att du inte fortsätter samtalet, dina föreställningar om censur är minst sagt ologiska. Admin kallade inte dig något utan du valde själv att relatera till den fiktiva person han beskrev.
Citera
2025-02-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Tekniker påstår sig kunna se IP-adresser. Är inte han Flashback?

Repetera efter Sanningsministeriumet: Flashback kan inte se IP-adresser. Om vi säger det tillräckligt ofta kan vi tillsammans nå skyarna där naturlagar inte gäller och TCP-paketen kan flyga genom universum utan att veta vart de skall.

Halleluja, sieg dogma! Här går inga frågor obesvarade. Det är bara att läsa flera FUP för att veta att det är helt omöjligt!

När så många moderatorer säger att dem inte kan se IP-adresser är vi på rätt väg och vet att dom kan se IP-adresser. Första frågan, hur vet moderatorer om admin kan se IP-adress? Har dem samma teknisk kontroll av forumet?
Hur kan man blockera TOR om man inte kan se IP-adress från TOR?

Avänds Icloud Relay till att utföra DOS? (FB) Varför funkar inte Flashback med iCloud Relay?

Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Meddelande från OVPN till en annan användare:

"Hej,

Flashback har blockerat våra IP-spann av oförklarlig anledning. Det finns just nu inget vi kan göra. Det bästa är att skicka meddelande till Flashback och fråga varför de har valt att göra detta.

David Wibergh,
OVPN Integritet AB

https://www.ovpn.com/"

https://www.flashback.org/sok/?so=we...t=2438119&sp=1)

När någon sade att det har starka bevis på att det inte var Rickard som skrev det var det sista man kunde för att övertyga andra att logga in på hans konto och skapa en tråd om att han trollade. Rickard är inte den som loggade in.

Hela inlägget är ett bevis på hur användare kartläggs här.

Och du, dom kommer aldrig erkänna att dom kan se IP-adress, om admin skulle erkänna är det Flashbacks slut och vad ska han göra då? Eller moderatorerna som lever sina liv här dagarna till ända. Snart kommer soten låtsas moden också som kommer attackera oss.
Citera
2025-02-08, 20:32
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinganza
När så många moderatorer säger att dem inte kan se IP-adresser är vi på rätt väg och vet att dom kan se IP-adresser. Första frågan, hur vet moderatorer om admin kan se IP-adress? Har dem samma teknisk kontroll av forumet?

Avänds Icloud Relay till att utföra DOS? (FB) Varför funkar inte Flashback med iCloud Relay?

När någon sade att det har starka bevis på att det inte var Rickard som skrev det var det sista man kunde för att övertyga andra att logga in på hans konto och skapa en tråd om att han trollade. Rickard är inte den som loggade in.

Och du, dom kommer aldrig erkänna att dom kan se IP-adress, om admin skulle erkänna är det Flashbacks slut och vad ska han göra då? Eller moderatorerna som lever sina liv här dagarna till ända. Snart kommer soten låtsas moden också som kommer attackera oss.

Då inväntar vi bara bevis för att det vi moderatorer och admins säger är osanning. Inte sett något hittills men kör på, fram med det bara. Jag ser inga IP-adresser och det kan jag svära på över min mormors grav. Du är välkommen att tro jag ljuger men jag skulle inte smutsa ner mitt ord för nåt sånt.
Citera
2025-02-08, 20:32
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Du har som sagt fått svar på alla frågor du rimligen kan förvänta dig svar på. De mer tekniska frågorna kommer ingen att gå in på.

Tack, det var ett mycket bättre svar än du gav tidigare och jag köper det.

Eftersom att alla svar som Flashback är villigt att ge har getts föreslår jag att tråden låses här innan den spinner vidare med nästa person som står på tur.
Senast redigerad av fittanstickerfram 2025-02-08 kl. 20:35.
Citera
2025-02-08, 20:37
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:

Att se IP-adresser är givetvis tekniskt möjligt, Flashback är ju inte annorlunda än något annat på nätet. Det hela handlar ju inte om det är tekniskt möjligt eller omöjligt att se IP-adresser utan om FB använder sig av den möjligheten eller inte, och om FB lagrar undan IP-adresser för användarna. Vilket alltså inte sker, något av det.
Citera
2025-02-08, 20:44
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Men hur kan du tala för admin, och andra mods att Flashack inte kan se IP-adresser? Du har sett vad jag lagt fram. Hur kan Tor, Icloud Relay blockeras om IP inte gick att se?

Jag tror så klart inte på så mycket vad ni moderatorer säger, den typen av människor som du skulle smutsa ner era själv för Flashback. Före detta moderatorn ChristanX ersattes av dig. Du kommer också bli ersatt en dag och sluta logga in som Christan gjorde. Du kommer bli besviken. Hunda dig inte för någon eller något som inte är värt ett skit. Var lite rakryggad.

Jag har bara sagt att jag inte kan se IP-adresser. Sen vad admin kan se och inte se svarar jag inte för. Men jag kan svara för att jag tror helhjärtat på när admin säger att Flashback inte sparar någon information som kan identifiera någon. Och det tror jag på tills någon bevisar motsatsen.

Sen är IP-adresser en självklar sak som måste existera för att sidor och användare på nätet ska kunna kommunicera med varandra. Flashback fungerar som alla andra miljontals sidor på nätet och det är en icke-fråga.
Citera
2025-02-08, 20:47
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ett typiskt admin-svar.
Är det enda rätta svaret att ge dig rätt alltså?

Att blockera för vissa IP-adresser (typ vid DDOS-attacker) har ju exakt noll samband med om FB sen lagrar undan och kontrollerar IP för användarna som loggar in. Och huruvida IP-blockering används för att skydda sidan vid DDOS har jag iof ingen aning om men det är ju som sagt helt irrelevant för frågeställningen i denna tråd.

Och som jag skrivit förut i tråden, att särskilja nätanvändare på en sida med IP har förlorat väldigt mycket av sin effektivitet ändå. I och med att surfander från mobiler blir vanligare, tror mobiler är vanligare än fasta datorer idag till och med, så ger IP-adrsser i princip ingenting för att identifiera en användare.
Så varför krångla med IP-adresser om man väger in nackdelarna det ger att lagra IP (GDPR, behöva lämna ut till polisen osv)
Citera
2025-02-08, 21:13
Medlem
Orkar såklart inte läsa igenom hela tråden men en fråga som säkert besvarats...

Admin/mods ser inte ip-adresser eller liknande (eller ?) men kan ändå stänga av brukare som misstänks ha flera konton...då gör man det på ren spekulation antar jag. Eller finns hårda bevis i någon hubb?

Å andra sidan kan väl en stationär dator delas av flera i ett hushåll och således kan det vara samma ip-adress men olika brukare...?

Alltså, händer det att admin/mods stänger av konton som egentligen inte borde stängts av?

Mest en filosofisk fråga...
Citera
2025-02-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Är det enda rätta svaret att ge dig rätt alltså?

Att blockera för vissa IP-adresser (typ vid DDOS-attacker) har ju exakt noll samband med om FB sen lagrar undan och kontrollerar IP för användarna som loggar in. Och huruvida IP-blockering används för att skydda sidan vid DDOS har jag iof ingen aning om men det är ju som sagt helt irrelevant för frågeställningen i denna tråd.

Och som jag skrivit förut i tråden, att särskilja nätanvändare på en sida med IP har förlorat väldigt mycket av sin effektivitet ändå. I och med att surfander från mobiler blir vanligare, tror mobiler är vanligare än fasta datorer idag till och med, så ger IP-adrsser i princip ingenting för att identifiera en användare.
Så varför krångla med IP-adresser om man väger in nackdelarna det ger att lagra IP (GDPR, behöva lämna ut till polisen osv)

Du berör ju vid min fråga!

Ovanligare ja! - men förekommande, trots allt! Allt körs säkert inte på mobilen. Så man kan aldrig säga aldrig...

/ Detta skrevs på en mobil.
Citera
2025-02-08, 21:23
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Orkar såklart inte läsa igenom hela tråden men en fråga som säkert besvarats...

Admin/mods ser inte ip-adresser eller liknande (eller ?) men kan ändå stänga av brukare som misstänks ha flera konton...då gör man det på ren spekulation antar jag. Eller finns hårda bevis i någon hubb?

Å andra sidan kan väl en stationär dator delas av flera i ett hushåll och således kan det vara samma ip-adress men olika brukare...?

Alltså, händer det att admin/mods stänger av konton som egentligen inte borde stängts av?

Mest en filosofisk fråga...

Vi delger inte hur vi arbetar med 1,07. Så dessa frågor kan vi tyvärr inte besvara.
Citera
2025-02-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi delger inte hur vi arbetar med 1,07. Så dessa frågor kan vi tyvärr inte besvara.

Ok! Tack för snabbt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in