2025-02-06, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Enligt vissa sa han "jag kan inte jobba" som ett stridsrop mot socialen och hans förlorade bidrag innan han började skjuta.

Det låter helt rimligt att ropa i den situationen, om tanken är att hämnas på soc.
Orimligt att ropa Ni ska ut ur Europa om han främst ska döda invandrare.
Ut ur Sverige är mer rimligt isf.
Citera
2025-02-06, 06:20
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Var finns klipp?
Sa han det där är det ju verkligen anmärkningsvärt att han hakat upp sig på just Europa.

Någon fåntratt på tv4 som inte kan göra sitt jobb har drömt ihop att det man hör i ett klipp när någon ropar något i stil med "... ... allihopa!!!" skulle vara "ni ska ut ur europa", kan lika gärna vara polisen eller någon på skolan som försöker rädda människor som ropar, inget som säger att det är mördaren.
Senast redigerad av guderi 2025-02-06 kl. 06:26.
Citera
2025-02-06, 06:21
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ja, varför skulle han skrika "Europa"? Det skulle i så fall tyda på att han på något sätt ansåg sig agera mot immigration till hela Europa, och kanske att han på något sätt var ideologisk bevandrad i vad han såg som ett hot mot kontinenten. Verkar detta stämma in på vad som hittills kommit fram om honom?

Jag tror inte att det ens är GM:s röst i klippet, men om vi låtsas att det är han, och att det som sägs är "Ni ska bort från Europa" så kan det stämma överens med den raketartat framväxande "Save Europe"-rörelsen. Syns mycket på TikTok till exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, varför skulle han skrika "Europa"? Det skulle i så fall tyda på att han på något sätt ansåg sig agera mot immigration till hela Europa, och kanske att han på något sätt var ideologisk bevandrad i vad han såg som ett hot mot kontinenten. Verkar detta stämma in på vad som hittills kommit fram om honom?

Det är nästan omöjligt att lista ut vad han tänkte på på dagarna.
Därför förstår inte jag vansinessdåd.
Eller vad som var målet.
Citera
Medlem
Angeliqas avatar
Här är intervjun med en anhörig till vaktmästaren som låg skjuten utanför entrédörren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/adnan-forsokte-radda-skadad-kvinna-under-skolskjutningen-i-orebro-blev-sjalv-skjuten
Citera
2025-02-06, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Asså, vill inte samhället lägga ner resurser på att kontrollera och ha koll på detta så får man nog räkna med att några "dåliga äpplen" slinker igenom, statistiken säger liksom på nåt sätt att det får man räkna med, men det här extremt, det håller jag med om.

Vi kan säga så här kanske då, att alla som har någon form av historik med utredningar eller psykiatrin ska punktmarkeras och kontolleras extra?

Det kanske kan vara ett bra alternativ så plockar man just specifikt dom som har historik för extra kontroll och inte "alla" bara för att man ansöker om licens, det kanske kan vara ett bra alternativ?.

Jag själv som "diagnosare" vill se hårdare regler i detta avseende.

Jag tänker spontant att det hade troligtvis motverkat sitt syfte.

Ifall NPF börjat bli kategoriserade och särbehandlade så hade sannolikt väldigt många föräldrar dragit sig för att att kontakta sjukvården gällande sina unga barn. Särbehandlingen kanske bara gäller vapenlicenser, men många hade säkert varit rädda för vad som skulle kunna omfattas av kategoriseringen i framtiden. Vilket troligtvis resulterat i många icke diagnoserade barn och ungdomar varav några säkert skulle kunna bli farliga utan någon form av hjälp när de växer upp.

Och det hade inte gått att lasta skolan att rapportera barnen heller. Det hade blivit någon form av angiverisystem som verkligen inte ska finnas i skolsystemet.

Det kanske kunnat vara en bättre idé att ha någon form av krav på att vara medlem i jaktlag ifall man ska äga vapen. Så var det förr i Sverige. Den här Rickard hade sannolikt aldrig lyckats behålla sitt medlemskap i ett jaktlag baserat på vad som skrivits om hans personlighet. Pistolskyttar har krav på sig att vara aktiva i sin klubb och ställa upp ideellt vid olika arrangemang. Ordförande har rätt (och säkert en skyldighet) att informera polis ifall en medlem inte anses lämplig för vapeninnehav eller är inaktiv i klubben. Då dras licensen.
Citera
2025-02-06, 06:24
Medlem
Citat:
Säg det till folk som sökt massor av jobb utan att få dem. Finns många här på FB som nämnt de sökt alla möjliga jobb utan att få napp alls...

Vill man ha ett jobb så får man. Jag lovar dig att du får jobb som vikarie inom hemtjänsten i din kommun på dagen om du inte är inne i en pågående psykos.
Citera
2025-02-06, 06:24
Medlem
Citat:
Säg det till folk som sökt massor av jobb utan att få dem. Finns många här på FB som nämnt de sökt alla möjliga jobb utan att få napp alls...
Jag tror knappast att arbetsgivare heller skulle ha anställt honom. Saken är att han ganska uppenbart borde ha haft sjukersättning. Han var knappast en person som skulle kunna få ett jobb på normal väg. Svårt psykiskt sjuk med selektiv mutism, oförmögen till ögonkontakt, märklig ansiktsmimik, tvångsmässiga/repetiva rörelser, helt socialt isolerad förutom föräldrarna (grannar som aldrig ens sett honom).

Om inte han var ett ämne för sjukersättning så vem är det? Samhället har givetvis gjort fel här för nej, den här kunde inte arbeta och borde ha skickats till psykiatrin istället.

Vilken arbetsgivare hade anställt honom och till vad? Skumma beteenden är det inte efterfrågan på.

Och ja, vi lägger otroligt mycket pengar på invandrare och att de ska in i samhället som etableringsersättning och annat samtidigt som de får en massa stöd och hjälp. Men våra absolut sjukaste kan inte ens få en längre sjukskrivning, vård och rehabiliteringsinsatser? Det har vi inte resurser till. Och så delar vi ut vapenlicenser till dem istället för remisser till psyk

Det här är inte någon man skulle ha fråntagit normen i straff för att han inte klarar av att arbeta och söka arbeten. Han var såpass svårt sjuk att han visste att han skulle vräkas och bli hemlös utan möjlighet att ens få mat för dagen. Han borde ha skickats vidare till psykiatrin eller iallafall fått hjälp med läkarkontakt. På Arbetsförmedlingen arbetar dessutom psykologer som hade kunnat ordnat en del kring honom.
Citera
2025-02-06, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
https://www.tv4.se/artikel/7qTRgWLWukxyqdqrWOwTyY/ropet-innan-skotten-pa-skolan-ni-ska-bort-fran-europa

Om vi utgår att det har med socialen nu att göra. (Om det som TV4 sagt faktiskt inte stämmer alls)
Då kan det han skriker här vara:

- Hur fan *ska Jag Jobba?

Där * är när han slår någonting i bordet....

Och sen låter det som någon gammal tant tänker försöka lugna han och svara när han trycker sen på avtryckaren. Alltså har dom en dialog där..

Problemet med det här klippet är att TV4 säger vad "experten" tycker han har hört där. Så man får stänga av det för att undvika någon confirmation bias och försöka höra det på sidan.

Låter som att han kan ha sagt det men även något helt annat.

Låter för långt bort för att höra tydligt.
Citera
2025-02-06, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Det är nästan omöjligt att lista ut vad han tänkte på på dagarna.
Därför förstår inte jag vansinessdåd.
Eller vad som var målet.

Hursomhelst jävligt otäckt att folk kan triggas till att ta med tunga vapen till en skola och skjuta. En sak som nästan är säker är att det trots det var komvux, måste delvis vara inspirerat av liknande dåd från USA

Typ omöjligt någon som gör en skolskjutning inte har läst och sett filmer om tidigare skolskjutningar...
Citera
2025-02-06, 06:28
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel123
Jag tänker spontant att det hade troligtvis motverkat sitt syfte.

Ifall NPF börjat bli kategoriserade och särbehandlade så hade sannolikt väldigt många föräldrar dragit sig för att att kontakta sjukvården gällande sina unga barn. Särbehandlingen kanske bara gäller vapenlicenser, men många hade säkert varit rädda för vad som skulle kunna omfattas av kategoriseringen i framtiden. Vilket troligtvis resulterat i många icke diagnoserade barn och ungdomar varav några säkert skulle kunna bli farliga utan någon form av hjälp när de växer upp.

Och det hade inte gått att lasta skolan att rapportera barnen heller. Det hade blivit någon form av angiverisystem som verkligen inte ska finnas i skolsystemet.

Det kanske kunnat vara en bättre idé att ha någon form av krav på att vara medlem i jaktlag ifall man ska äga vapen. Så var det förr i Sverige. Den här Rickard hade sannolikt aldrig lyckats behålla sitt medlemskap i ett jaktlag baserat på vad som skrivits om hans personlighet. Pistolskyttar har krav på sig att vara aktiva i sin klubb och ställa upp ideellt vid olika arrangemang. Ordförande har rätt (och säkert en skyldighet) att informera polis ifall en medlem inte anses lämplig för vapeninnehav eller är inaktiv i klubben. Då dras licensen.

Tackar för informationen, intressant.

Jag tänkte inte på att det kunde motverka sitt syfte, det var inte min tanke utan mer "outside the box" tänkande.
Det kan nog bli så att många blir rädda när dom ser hur det stämplas som i denna situation som nu utspelar sig, det kan nog mycket väl vara skäl för att föräldrar inte kommer göra utredningar, fullt möjligt.

Ja medlem i klubb absolut, och någon form av läkarintyg, då har vi kommit lågnt bara där...
Citera
2025-02-06, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigt.
Vill man ha ett jobb så får man. Jag lovar dig att du får jobb som vikarie inom hemtjänsten i din kommun på dagen om du inte är inne i en pågående psykos.

Är det så? Inte enligt vissa här på FB som hävdar de sökt allt de kan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in