Citat:
Ursprungligen postat av
bonanbruse
Det är svårt det där. Det tycks inte finnas några dokumenterade "problem" i GM:s förflutna som kunde uppdagas vid en bakgrundskoll. Och att göra en psykiatrisk undersökning på varje ansökande hade nog inte gått, det finns det nog varken resurser eller tid till.
Hoppas såklart att rutinerna skärps, men jag är inte så värst optimistiskt inställd på att det kommer göras på ett sätt som effektivt kan förhindra en sånhär händelse.
Asså, vill inte samhället lägga ner resurser på att kontrollera och ha koll på detta så får man nog räkna med att några "dåliga äpplen" slinker igenom, statistiken säger liksom på nåt sätt att det får man räkna med, men det här extremt, det håller jag med om.
Vi kan säga så här kanske då, att alla som har någon form av historik med utredningar eller psykiatrin ska punktmarkeras och kontolleras extra?
Det kanske kan vara ett bra alternativ så plockar man just specifikt dom som har historik för extra kontroll och inte "alla" bara för att man ansöker om licens, det kanske kan vara ett bra alternativ?.
Jag själv som "diagnosare" vill se hårdare regler i detta avseende.