2025-02-06, 05:33
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
men men , aftonbladet säger ju sååååå

Aftonbladet och andra tidningar hade varit bra tidigt ute om det visade sig vara ett dåd riktat mot muslimer.
Citera
2025-02-06, 05:34
Medlem
Gibbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ok. Svårt få ihop hur han fungerade. Han ville inte arbeta, satt ensam kollade TV hela nätterna i en liten etta men hade bil, jaktgevär. Borde inte socialen sett varningstecken?

Hur kan han ens fått bistånd och haft bil? Hade han körkort? Han ville förmodligen sitta med CS hela nätterna och pappa gav inte mer pengar och hänvisade honom till soc där han fick krav som han kanske aldrig fått tidigare.
Citera
2025-02-06, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
Ingen källa men av de namn som nämnts bland offren i denna tråd verkar ingen ha varit muslim.

Ok? Men det finns så många muslimer i Sverige det skulle vara nästan omöjligt att skjuta någonstans utan att råka träffa en muslim Förutom kanske i en kristen kyrka eller på en grisfest... Så jag tror nog vissa offer kommer visa sig vara muslimer.
Citera
2025-02-06, 05:35
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Det är svårt det där. Det tycks inte finnas några dokumenterade "problem" i GM:s förflutna som kunde uppdagas vid en bakgrundskoll. Och att göra en psykiatrisk undersökning på varje ansökande hade nog inte gått, det finns det nog varken resurser eller tid till.
Hoppas såklart att rutinerna skärps, men jag är inte så värst optimistiskt inställd på att det kommer göras på ett sätt som effektivt kan förhindra en sånhär händelse.

Asså, vill inte samhället lägga ner resurser på att kontrollera och ha koll på detta så får man nog räkna med att några "dåliga äpplen" slinker igenom, statistiken säger liksom på nåt sätt att det får man räkna med, men det här extremt, det håller jag med om.

Vi kan säga så här kanske då, att alla som har någon form av historik med utredningar eller psykiatrin ska punktmarkeras och kontolleras extra?

Det kanske kan vara ett bra alternativ så plockar man just specifikt dom som har historik för extra kontroll och inte "alla" bara för att man ansöker om licens, det kanske kan vara ett bra alternativ?.

Jag själv som "diagnosare" vill se hårdare regler i detta avseende.
Citera
2025-02-06, 05:37
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Asså, vill inte samhället lägga ner resurser på att kontrollera och ha koll på detta så får man nog räkna med att några "dåliga äpplen" slinker igenom, statistiken säger liksom på nåt sätt att det får man räkna med, men det här extremt, det håller jag med om.

Vi kan säga så här kanske då, att alla som har någon form av historik med utredningar eller psykiatrin ska punktmarkeras och kontolleras extra?

Det kanske kan vara ett bra alternativ så plockar man just specifikt dom som har historik för extra kontroll och inte "alla" bara för att man ansöker om licens, det kanske kan vara ett bra alternativ?.

Jag själv som "diagnosare" vill se hårdare regler i detta avseende.

Ett enkelt läkarintyg i samband med ansökan kan jag köpa.

Angående att vi inte vill lägga ner resurser på det; det finns inte så mycket resurser över till sådant. Det är otroligt snävt numera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khadiija
Det skiter jag i, var han där han var dvs komvux/SFI så innebär det att han ville inte hämna för soc.
Som sagt, att utföra dådet på ett socialkontor är betydligt svårare än där dådet utfördes, men varsågod och skit i det du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
För att rasism mot invandrare existerar inte?

Rasism mot invandrare existerar men därför behöver inte detta vara ett rasistiskt motiverat dåd. Tydligen var flera offer svenskar vilket också talar emot det...
Citera
2025-02-06, 05:39
Medlem
Gibbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx

Utöver vapenlicens bör de kanske inte få arbeta med människor, tex vården, gamlingar och dagis. ADHD bör i viss mån inkluderas, eftersom att att spektrumtillstånd och adhd ofta går hand i hand. Borderline också bör kategoriseras inom samma.
Citera
2025-02-06, 05:40
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Ett enkelt läkarintyg i samband med ansökan kan jag köpa.

Angående att vi inte vill lägga ner resurser på det; det finns inte så mycket resurser över till sådant. Det är otroligt snävt numera.

Absolut rimligt krav, borde vara för alla som ansöker som minsta möjliga, att alla måste lämna läkarintyg.
En bra början...
Citera
2025-02-06, 05:42
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook
Utöver vapenlicens bör de kanske inte få arbeta med människor, tex vården, gamlingar och dagis. ADHD bör i viss mån inkluderas, eftersom att att spektrumtillstånd och adhd ofta går hand i hand. Borderline också bör kategoriseras inom samma.

Du är lite hård här, men jag förstår din tanke, den är helt rimlig om ändå väldigt "alla över samma kam" kan jag tycka, men jag känner din oro, absolut.
Citera
2025-02-06, 05:43
Medlem
Konstigt att man inte lämnar en lapp och förklarar sig.
Måste ha varit enbart personligt för han alltså motivet.
Citera
2025-02-06, 05:44
Medlem
Jag tror att MGM hade schizoid personlighetsstörning, snarare än autism. Kännetecknas bl a av noll intresse av att umgås med andra. Autister hänger ofta med andra nördar, som delar deras specialintressen.

https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in