2025-02-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Här har du hela kärnan till problemet. Ja vi vet vad npf är men vi har ingen kunskap hur det fungerar i praktiken med samsjuklighet , vilka egenskaper som påverkas osv och så fortsätter de sitt myndigehtsdravel som inget hänt. Soc har en stor delaktighet i detta och det är detta som politiker borde diskutera ihop med kunskap om npf på skolor inte att skärpa vapenlagar för jägare.
Socialtjänsten kan inte tvinga människor till något.

Det kan bara tvångsvården göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne12345678
Detta var min första tanke också. Om det nu stämmer att han inte haft någon taxerad inkomst dom senaste åren, hur har då kunnat skaffa licens för en automatkarbin då den blev laglig för jakt 2023? Och om han nu var sportskytt så ska han vara aktiv skytt på en skytteklubb för att få inneha licensen. Det är något som inte stämmer här! Dom påstår även på radion att dom har hittat flertalet vapen skrivna på GM. Varför ska man besvära sig med att bära med ett gäng vapen när man har en automatkarbin att tillgå? Har man ammunition så att det räcker så behöver man inget annat.
Media går inte att lita iofs.
Anhöriga kan ju ha betalat för jägarexamen och vapen för att de tyckte att det var en bra ide med ett intresse som fick honom att vara i ett socialt sammanhang ute i naturen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Fast GM verkar ju alltid ha haft försörjningsstöd så det är väl knappast Moderaternas fel? Han borde ha haft ersättning från Försäkringskassan från början.

Så mycket skatt vi gödslar välfärden med och ändå räcker inte pengarna till? Hur används våra pengar och till vad?

Jag tror att det har införts ytterligare besparingar och åtstramningar sedan årsskiftet. Vill minnas att jag läst det någonstans. Kanske därför han blev av med stödet i januari som det spekuleras om i tråden.
Citera
2025-02-06, 12:26
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Licens på fyra jaktvapen så det var nog kött på tallriken hela veckan.

Bara för att man har jägarexanen och licens på vapen, så betyder det inte att man har jakträtt på mark för att få jaga. Jakträtten för det viltet man vill jaga måste man ansöka om separat.
Senast redigerad av [Strange Days] 2025-02-06 kl. 12:39.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Händelseförloppet
12.33 Larm till SOS
12.38 första poliserna går in i skolan
12.43 insats-styrkan tar över och går in i skolan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno

Ja enligt denna artikel har de gått in direkt som de skall göra, men inte hittat gärningsmannen förens allt var över 1 timme senare. 130 poliser!

Detta citat: "Drygt tio minuter efter att polisen larmats till platsen anländer insatsstyrkan och inleder en genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna." Det måste väl då vara en lokal insatsstyrka? Inte den som kom med helikopter från Stockholm?

Kanske får jag fel i att polisen inte agerat om detta stämmer.
Citera
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Nej det förafaller snarare att RA var ute efter personer från soc som har nekat honom bidrag eller som han anser sig ha blivit felaktigt behandlad av.

Han kanske var desperat och insåg att han inte längre skule klara uppehälle med hyra mat o.s.v.
.

Då vet du mer än polisen om motivet
Du bör genast kontakta dem
Citera
2025-02-06, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Jag säger inte att samhället bjuder till i dagsläget. Men att leva vid sidan av samhället år ut och år in utan kontakt med andra är nog skadligt för de allra flesta med eller utan diagnoser.

Bortsett från om man lever ofrivilligt utan sex är det bara en välsignelse att leva utanför det s.k. samhället. Samhället är till för NPCs, gråsossar och andra icke-genuina människor.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja men som lagarna är skrivna idag kan de inte vårdas enligt LPT.

Eftersom de inte kan tvångsvårdas kan man bara erbjuda frivilliga insatser.
Så är det. Men jag tänker nog att dom ska rekommenderas att gå utredningar för ev diagnoser innan dom kan få adekvat hjälp som underlättar.

Han verkar väl komma från en normal familj? Skumt om det inte gjorts något från deras sida. Men det kanske det har.

Nej. Känner att vi vet alldeles för lite ännu
Citera
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Hur kunde terroristen leva utan inkomst?

Täta föräldrar, CSN på komvux, bidrag, stipendium, socialtjänst osv. osv.
Finns hur många sätt som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja enligt denna artikel har de gått in direkt som de skall göra, men inte hittat gärningsmannen förens allt var över 1 timme senare. 130 poliser!

Detta citat: "Drygt tio minuter efter att polisen larmats till platsen anländer insatsstyrkan och inleder en genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna." Det måste väl då vara en lokal insatsstyrka? Inte den som kom med helikopter från Stockholm?

Kanske får jag fel i att polisen inte agerat om detta stämmer.

Stämmer, det var den regionala insatsstyrkan som gick in efter 10 minuter.
Den nationella kom med helikopter senare.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Är man nolltaxerad om man får bidrag?

Det kanske är skattefritt? Jag kan inte reglerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne12345678
Detta var min första tanke också. Om det nu stämmer att han inte haft någon taxerad inkomst dom senaste åren, hur har då kunnat skaffa licens för en automatkarbin då den blev laglig för jakt 2023? Och om han nu var sportskytt så ska han vara aktiv skytt på en skytteklubb för att få inneha licensen. Det är något som inte stämmer här! Dom påstår även på radion att dom har hittat flertalet vapen skrivna på GM. Varför ska man besvära sig med att bära med ett gäng vapen när man har en automatkarbin att tillgå? Har man ammunition så att det räcker så behöver man inget annat.
Media går inte att lita iofs.
Intressant det med automatkarbin
Då måste han ha fått en EFTER 2023..
Och vem fn tillät detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här