Citat:
Ursprungligen postat av
LillenEklund
Han behövde Samhall jobb. Märkligt att Arbetsförmedlingen inte hjälpte han med det.
EDIT: Sjukt passande att jag svarar här
Det är fullt möjligt att dom visst gjorde men att han helt enkelt inte kvalificerade sej in i en sådan stödåtgärd. "I en ej namngiven verksamhet nära samhall" som jag själv jobbar i så kommer det å går folk precis hela tiden (jag har dock ingen djupare insikt i vart alla tar vägen förutom dom jag lär känna bra själv). Vissa är på arbetsträning, vissa från FK, vissa från AF, vissa från soc, vissa är anställda på plats. Det är allt ifrån folk med psykiska besvär (panikångest, social fobi, etc till uppenbara autism-fall och svåra ADHD-fall, jajemen) till folk med fysiska besvär (skador från reg arbetslivet, kroniska sjukdomar, utbrändhet mm) ända till fd fängelsekunder som slussas ut i samhället samt helt vanligt folk som lite balanserar upp denna "mångfald". Det är dock alltså fullt möjligt att misslyckas kvalificera sej för sådana här åtgärder och inte anses lämplig alls för någon aktivitet nära andra människor - sådana beslut tas på ganska hög nivå och innefattar oxå ganska många analyser och möten. Det är faktiskt hyfsat enkelt att bli utkastad från denna typ av stödverksamhet - det kan tex vara fall av uppenbar substanspåverkan, olämpligt beteende, hotfullt beteende, oförmåga att samarbeta ens på grundläggande nivå etc.
Det är inte så kravlöst som vissa vill få det till.
Jag skulle inte bli förvånad alls ifall GM diskvalificerat sej själv på ett tidigt stadium av ev stödinsatser (t ex helt enkelt struntat i att dyka upp på viktiga möten). Det vi vet om hans historia är ju att den går långt tebax i tiden och att han uppenbarligen vad jag läste nu sist i tråden åtminstone fanns i nån stödverksamhet i det långt gångna förflutna. Jag blir mer och mer intresserad och aningen konfunderad över vad som hänt i den familjen under årens gång och hur främst hans föräldrar har agerat ang honom och hans symptombild. Hoppas vi får mer insikt i detta i framtiden.