2025-02-06, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Varför tyvärr???

Skrev nyss ett svar, på ett sätt så är det ändå ett sätt att minnas de som omkom. Det jag menar med tyvärr är att det är tragiskt att det förekommer. Dvs tragiskt man mist livet i detta hemska dåd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-Pax
Tycker det låter som "Ni ska bort allihopa".

Vi kan nog bara konstatera att vi kanske aldrig får klarhet i vad som sades, och om det ens var han som sade det eller någon annan som skrek något i stil med ”han har ihjäl allihopa”. Lägg där även till offer med olika etnisk bakgrund och hur det kan påverka uttal.

Den enda slutsats som kan dras är att det är lågt av TV4 att syssla med så spekulativ journalist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det kan jag tycka är helt uppåt väggarna. Personer med NPF omfattas heller inte av HMF. Men det är OT i tråden.

Vad står HMF för? Jag har inte läst så långt bak i tråden, det kanske står men frågar direkt.
Citera
2025-02-06, 00:28
Medlem
Harmonizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tottootoot
Bara jag som tycker mig höra vad som möjligen kan vara hylsor som slår i golvet och studsar efter skotten?
Någon som hör detsamma?
Det skulle placera skytten utanför och i närheten av dörren, vilket skulle betyda att skytten inte är den som ropar.

Precis så , hylsorna hörs tydligt falla på golvet precis utanför toalettdörren medan rösterna kommer längre bort . Det kan inte vara GM isåfall hade rösten hörts betydligt närmre och klarare . Tv4 klantade sig rejält i detta .
Citera
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigglewiggle
En person på Tiktok som var på plats uppger att en yngre man från Syrien och en äldre man från Libanon är offer. Syrianen har små barn o skulle gifta sig i sommar…
Jävligt ovanligt att skaffa barn innan man gifter sig för syrianer. Tvärt om mot svenskar.
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Jag känner instinktivt att detta handlar om en person som inte känt gemenskap med det samhälle han levt i. - Inte fått det stöd och psykologiska stöd som han var i behov av.

- Har haft en känning av att leva i ett samhälle som ständigt har förringat och inte förstått honom. - Misslyckande gång på gång och kanaliserat sina misslyckanden på sin omgivning...

- Det finns två fel här:

- Dels på hur samhället behandlat honom och dels på hur han hanterat det själv...

- Det borde alltid finnas en varningssignal när personer söker licens för jaktvapen av militär karaktär som egentligen inte ägnar sig åt jakt.

Och när det gäller sportskyttevapen är kraven rätt rigorösa. - Jag känner personer som har både Glock & 38 Smith and Wesson revolvrar och Colt 45 helt enligt licens. - Men de tävlar i sportskytte. - Redovisar sitt deltagande varje månad...

- Den här personen verkar inte varit en av dem.

Bara ett fiasko för licensgivning. - Han ha antagligen inte jagat alls, men ändå fått licens för ett halvautomatiskt jaktvapen.

/WTF
Senast redigerad av What-The-Fuck 2025-02-06 kl. 00:33.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Var nyss inne i en live av blattar, dom tror att polisen mörkar antalet döda och hittar på det där med Soc för skydda sig själva för misstaget dom gjorde med att ge honom vapenlicens.
Polisen har väl för fan inget sagt om Soc.
Jag blir mer rädd för alla okunniga idioter på nätet än psyksjuka.

Jag har inte öppnat TikTok på 2 dagar av just den anledningen. Tonåringar som sitter och tror att dom river upp en konspiration innan den sista kroppen ens lämnat byggnaden. Hur jävla tappad får man vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Tack! Tycker det är ganska tydligt där att den personen som skjuter inte är samma som säger vad den nu säger. Då man hör när hylsorna slår i marken är antagligen skotten precis utanför dörren, men personen som säger något är avsevärt längre bort än så.
Han kan röra sig bortåt snabbt då folk flyr undan honom. Därav dialogen som låter avlägsen där han hunnit ifatt något av offren.
Citera
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Han behövde Samhall jobb. Märkligt att Arbetsförmedlingen inte hjälpte han med det.

EDIT: Sjukt passande att jag svarar här

Det är fullt möjligt att dom visst gjorde men att han helt enkelt inte kvalificerade sej in i en sådan stödåtgärd. "I en ej namngiven verksamhet nära samhall" som jag själv jobbar i så kommer det å går folk precis hela tiden (jag har dock ingen djupare insikt i vart alla tar vägen förutom dom jag lär känna bra själv). Vissa är på arbetsträning, vissa från FK, vissa från AF, vissa från soc, vissa är anställda på plats. Det är allt ifrån folk med psykiska besvär (panikångest, social fobi, etc till uppenbara autism-fall och svåra ADHD-fall, jajemen) till folk med fysiska besvär (skador från reg arbetslivet, kroniska sjukdomar, utbrändhet mm) ända till fd fängelsekunder som slussas ut i samhället samt helt vanligt folk som lite balanserar upp denna "mångfald". Det är dock alltså fullt möjligt att misslyckas kvalificera sej för sådana här åtgärder och inte anses lämplig alls för någon aktivitet nära andra människor - sådana beslut tas på ganska hög nivå och innefattar oxå ganska många analyser och möten. Det är faktiskt hyfsat enkelt att bli utkastad från denna typ av stödverksamhet - det kan tex vara fall av uppenbar substanspåverkan, olämpligt beteende, hotfullt beteende, oförmåga att samarbeta ens på grundläggande nivå etc. Det är inte så kravlöst som vissa vill få det till.

Jag skulle inte bli förvånad alls ifall GM diskvalificerat sej själv på ett tidigt stadium av ev stödinsatser (t ex helt enkelt struntat i att dyka upp på viktiga möten). Det vi vet om hans historia är ju att den går långt tebax i tiden och att han uppenbarligen vad jag läste nu sist i tråden åtminstone fanns i nån stödverksamhet i det långt gångna förflutna. Jag blir mer och mer intresserad och aningen konfunderad över vad som hänt i den familjen under årens gång och hur främst hans föräldrar har agerat ang honom och hans symptombild. Hoppas vi får mer insikt i detta i framtiden.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-06 kl. 00:32.
Citera
2025-02-06, 00:29
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallisalice
Vad står HMF för? Jag har inte läst så långt bak i tråden, det kanske står men frågar direkt.

Hets mot folkgrupp. Baserat på religionstillhörighet, kön, sexuell tillhörighet, etnicitet etc. Personer med npf eller handikapp omfattas inte av denna lagstiftning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Var tror du dom pengarna gått till?

Handlar inte om det utan om att tvång vägs mot individens integritet. I Sverige värderas individens integritet så högt att någon som motsätter sig vård tyvärr kan lida fruktansvärt mycket – och gå runt som en tickande bomb – utan att man tar till tvångsåtgärder. Låt oss hoppas på en rekordsnabb skärpning av tvångslagstiftningen, men det är nog för mkt begärt.
Citera
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
autister är inte mer våldsamma än andra. Fan om detta blir ett ytterligare skäl för folk tt mobba och hata folk med NPF. Precis när det äntligen började normaliseras.

Det SKA INTE normaliseras. Det är att totalt stoppa huvudet i sanden att påstå att ”autister är inte mer våldsamma än andra”. Det finns hur många exempel som helt där Aspies har visat en helt otrolig våldsamhet ”från ingenstans”. Jag orkar inte lista åt dig nu för det är väldigt sent men om du vill så kan jag göra det .

Det är lite som med hundar - det är inte alls pitbulls som biter ihjäl människor men det är väldigt ofta en pitbull när väl sånt händer. Poängen är att självklart är det inte ALLA autister, men överrepresentationen är tydlig.

Jag pratar inte om våld eller mord överlag som tex gäng eller i nära relation utan jag talar om grova våldsdåd utan någon klar ”anledning” överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in