2025-02-06, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja vem vet han kanske var arg på Ukrainska flyktingar.

Han var förbannad på sociala! De hade tagit hans inkomst ifrån honom. Snart bostadslös och hungrig. Och på det så hade de mobbat honom. Förhoppningsvis kommer det snart fram att de skjutna var folk från sociala myndigheter
Citera
2025-02-06, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Och vissa troligen illegala och namnlösa!

De pluggade på en skola? Det kräver väl uppehållstillstånd?
Citera
2025-02-06, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Gärningsmannen hade fått diagnos asperger/autism skriver någon, men funderar om han egentligen inte hade schizofreni =psykos . Detta då han fungerat mer normalt på mellanstadiet och haft kompisar, men slutat prata , umgås, och fungera studiemässigt på högstadiet. Autism är inget som man debuterar med senare i livet, men psykos debuterar oftast i sena tonåren.

Sak2, det skrivs han var där för att hämnas på socialen. Att flera saknade var personal arbetandes på socialen. Konstigt ställe träffa socialpersonal. Hade de stämt möte där, eller hur kunde han rikta in sig på sådan personal på en komvuxskola?

Vet vi att många skjutna var från socialen ? Vet vi etnicitet på de skjutna? Frågetecken som bör redas ut.

Sen hur kan man få vapenlicens om man har diagnos autism/asperger och inte ens är aktuell för mönstring? Avklarad grundskola, duglighet för mönstring, och fri från psykisk sjukdom eller neurologisk funktionsstörning borde vara krav.
Han kan ha varit schizoid.

På ett kort i mellanstadiet står han och biter sig i läppen så tvånget kring munnen fanns redan tidigare än högstadiet. Det är nervöst precis som det med att han drog upp luvan över huvudet samt drog ner tröjärmen för att täcka minst en hand.

Problemet med schizofreni är att om det debuterat så tidigt så hade han absolut inte gått obemärkt förbi omedicinerad i över 20 år. Psykossjukdomen bryter ner hjärnan och skadar den.

Han var ett ganska sött barn. Mellanstadiet och tidigare tonåren är fortfarande en ålder då pojkar och särskilt om de är lite udda, riskerar att utsättas för sexuellt våld om de kommer i händerna på en pedofil och även är utsatta för jämnåriga kamrater som begår sexuellt våld då de också råkar debutera i tonåren. Selektiv mutism och att han även tvångsmässigt håller för munnen trots att han försöker försvara sig mot någon tyder på något slags trauman. Den tvångsmässiga rörelsen lite mer på autism.

På ett skolkort så ser an att tjejen bredvid dragit sig ifrån honom och han står och småler med huvudet nervridet och ifrån klassen.

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/amygdala?utm_source=chatgpt.com

Citat:
När ögonen upptäcker en potentiell fara, exempelvis en spindel, skickar talamus signaler till både syncentrum och amygdala, som omedelbart utlöser kroppens rädsloreaktion.

Citat:
När ögonen upptäcker en potentiell fara, exempelvis en spindel, skickar talamus signaler till både syncentrum och amygdala, som omedelbart utlöser kroppens rädsloreaktion.

https://veronicalowenbok.se/utmaningar-med-ogonkontakt-och-social-interaktion/?utm_source=chatgpt.com

Citat:
Att upprätthålla ögonkontakt och skapa sociala anslutningar kan verka som enkla, vardagliga interaktioner för många. För individer som har upplevt trauma kan dessa till handlingar vara förknippade med en stor mängd ångest och obehag. Trauma kan ha en djupgående inverkan på en persons förmåga att relatera till andra. Vilket ofta leder till svårigheter med ögonkontakt och en oförmåga att känna sig trygg i sociala situationer.

Att sluta prata, börja undvika ögonkontakt och tvångsmässigt börja gömma sig under kläder och hålla för munnen och "gå in i sig själv" samt att betygen halverar så alla blir underkända men ändå klara av en del ämnen såsom psykologi på IV, skriker övergrepp. Han hade uppenbart tillräckligt mycket huvud för att inte behöva få underkänt i allt i högstadiet men om han vägrade gå dit för att han hade förövare som väntade på honom så är betygens dropp rätt naturliga.

Killen sägs ha börjat med att vara busig i högstadiet och saken är att dumheter gör ungar sällan ensamma. Män inom skolan kan vara pedofiler och därför ha sökt sig till skolans värld eller där utsatta unga finns liksom män kan våldsamma och hantera pojkar (eller flickor i vårdmiljöer) med övervåld.

Han går uppenbart med invandrare/adoptivbarn i klassen och är med andra ord omgiven av dem när hans "problem" uppstår.

Jag gissar på mycket grov och allvarlig mobbning med traumatiska inslag eller sexualbrott. Kanske bägge två. Och att det är det egentliga skälet till att han sedan skjuter i skolan. Att det kommer så många år efteråt är konstigt om vi tittar på mobbade skolskjutsare men är det PTSD i grunden som resulterat i en schizoid störning så är det inte kanske helt anmärkningsvärt. Går han till skolan och skjuter medan han skriker att de inte ska vara i Europa så kan det vara ett mycket sent försök att få bort förövare av invandrarursprung som kommit till Sverige omkring tiden för hans skolgång och trängt undan honom med våld från skolan. Trots allt står han även och vrider bort huvudet och ner med en mörkhyad pojke ovan sig och det signalerar definitivt att han försöker undvika sina klasskamrater och/eller läraren och inte vågar se in i kameran.

"Något hände" säger gamla klasskamrater som om de inte vet vilka som var mobbare, mobbade, vilka lärare som var kända som peddos" och vilka killar som hade rykte om sig att gå över gränserna sexuellt eller vara våldsamma. De vet mer om det där "något".

https://fherehab.com/learning/reasons-ptsd-self-isolating/

Citat:
De som isolerar sig helt och hållet drar sig tillbaka in i sig själva och tillåter stressen som är involverad i att se andra och delta i normala aktiviteter för att förhindra deltagande i tidigare njutbara beteenden.

Självisolering kan vara ett symptom på andra former av psykisk sjukdom, som depression eller ångestsyndrom , men är en viktig bieffekt att notera hos dem som lever med PTSD.
Citera
2025-02-06, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderino
Från TV4 NYHETER

Ropet innan skotten på skolan: ”Ni ska bort från Europa!”
TV4 Nyheterna har analyserat ljud från dådet
Tio personer sköts till döds när gärningsmannen öppnade eld på skolan i Örebro – samtidigt gömde sig flera elever på olika platser i lokalerna.

På en film inifrån skolan har ljud fångats upp från dådet – som TV4 Nyheterna låtit analysera.
– Ni ska bort från Europa!, hörs någon ropa, kort efter avlossas två skott.

Ska vi verkligen behöva dra hela denna skiten igen? Mördaren sa inte ett ljud under hela dådet och det var tv4 som hörde det de ville höra.
Citera
2025-02-06, 06:07
Medlem
Gibbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Det är för många som har de där diagnoserna.
Sen finns det andra diagnoser tex psykopati, borderline m.m

Vad ska de göra och ta vägen ?
Ska de ha mer i bidrag för att hålla sig hemma?

Konstiga frågor leder till konstiga svar.

Ja de bör kategoriseras inom samma. De kan ha egna skolor och stödboenden med personal. De kommer inte ut i arbete iallafall så istället för att de ska må dåligt för att de inte kan vara som andra o ha ett vanligt jobb kan dom typ montera pallar eller nåt annat med övervakning/medicinering/stöd. Statistik över hur många kriminella som har ADHD lär ju vara intressant tex.
Citera
2025-02-06, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Skulle man vilja veta hur han haft råd med allt och hur han tänkte att han skulle finansiera sin framtid. Lyckats ta körkort och jägarexamen men sen då? Varför kunde han inte ta vilket skitjobb som helst? McDonalds. Den som går på bidrag är inte fri. Problemet är att de borde sparkas ut i snön för att fatta att de verkligen MÅSTE försörja sig själva. Både invandrare och pappas pojkar som sitter hemma framför CS eller teven 24/7. Samhällen med horder av parasiter kan inte överleva, det är en spiral nedåt. Varför ska jag betala hundratusentals i skatt varje år och stiga upp kl 6 varje morgon när andra vägrar?

Säg det till folk som sökt massor av jobb utan att få dem. Finns många här på FB som nämnt de sökt alla möjliga jobb utan att få napp alls...
Citera
2025-02-06, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
Ska vi verkligen behöva dra hela denna skiten igen? Mördaren sa inte ett ljud under hela dådet och det var tv4 som hörde det de ville höra.

Enligt vissa sa han "jag kan inte jobba" som ett stridsrop mot socialen och hans förlorade bidrag innan han började skjuta.
Citera
2025-02-06, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Skulle man vilja veta hur han haft råd med allt och hur han tänkte att han skulle finansiera sin framtid. Lyckats ta körkort och jägarexamen men sen då? Varför kunde han inte ta vilket skitjobb som helst? McDonalds. Den som går på bidrag är inte fri. Problemet är att de borde sparkas ut i snön för att fatta att de verkligen MÅSTE försörja sig själva. Både invandrare och pappas pojkar som sitter hemma framför CS eller teven 24/7. Samhällen med horder av parasiter kan inte överleva, det är en spiral nedåt. Varför ska jag betala hundratusentals i skatt varje år och stiga upp kl 6 varje morgon när andra vägrar?
Du ser inte sambandet med att han inte planerade för framtiden och när han fick press på sig så exploderade han?

Sedan så Jan han ha jobbat med något tidigare eller faktiskt fått saker betalat av närstående. Du förstår, du är inte den enda skattebetalarna och försäkringssystemen skyddar arbetare och deras anhöriga för att människor ska fortsätta arbeta.

Du var inte smartast i klassen när du gick i skolan va?
Citera
2025-02-06, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver

Var finns klipp?
Sa han det där är det ju verkligen anmärkningsvärt att han hakat upp sig på just Europa.
Citera
2025-02-06, 06:17
Medlem
Citat:
Var finns klipp?
Sa han det där är det ju verkligen anmärkningsvärt att han hakat upp sig på just Europa.

Ja, varför skulle han skrika "Europa"? Det skulle i så fall tyda på att han på något sätt ansåg sig agera mot immigration till hela Europa, och kanske att han på något sätt var ideologisk bevandrad i vad han såg som ett hot mot kontinenten. Verkar detta stämma in på vad som hittills kommit fram om honom?
Citera
2025-02-06, 06:19
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Jag har inte varit sjukskriven en enda dag under mitt vuxna arbetsliv 15+ år, men jag fick min diagnos för bara några år sedan, nu när jag har dom verktyg jag behöver så fungerar allt kallas bra.

Orsaken till min utredning var inför en operation och doktorn ville jag skulle träffa en psykolog för jag hade mist en nära anhörig rätt nyligen så det var en "extra åtgärd" som ha ville jag skulle göra innan OP för att kolla att jag var stabil nog för det skulle krävas rätt mycket psykiskt efter den operationen.

Jag har bara mera vila än vanliga på jobbet, men det är inbakat i mitt arbete - som alla som jobbar som mig också har, så jag är inte "annorlunda" på jobbet, jag har bara sängen med mig vart jag än är så att säga, så det sköter sig självt
Låter bra! Jag är 50+ och brukar gubbvila på lunchen. Det behövs vissa dagar. Nu måste jag stiga upp åka och jobba tyvärr men snart är det helg.

Frågan är hur en kille kan mörda folk helt utan empati? Har han haft diagnos och fått droger som gjort honom ännu mer känslokall?
Citera
2025-02-06, 06:20
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Var finns klipp?

https://www.tv4.se/artikel/7qTRgWLWukxyqdqrWOwTyY/ropet-innan-skotten-pa-skolan-ni-ska-bort-fran-europa

Om vi utgår att det har med socialen nu att göra. (Om det som TV4 sagt faktiskt inte stämmer alls)
Då kan det han skriker här vara:

- Hur fan *ska Jag Jobba?

Där * är när han slår någonting i bordet....

Och sen låter det som någon gammal tant tänker försöka lugna han och svara när han trycker sen på avtryckaren. Alltså har dom en dialog där..

Problemet med det här klippet är att TV4 säger vad "experten" tycker han har hört där. Så man får stänga av det för att undvika någon confirmation bias och försöka höra det på sidan.
Senast redigerad av buhbye 2025-02-06 kl. 06:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in