2025-02-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Jag vill ha rättvisa och för att jag har märkt att majoriteten av de som röstar på SD och är invandrarfientliga medvetet pushar för att detta inte var ett hatbrott.
Polisen till och med överväger nu att inte ens upprätta en FUP och att hemlighålla skit som "motiv" dylikt.

Sen om man tittar på statistiken på liknande brott så har GM med 99,9 % marginal alltid varit en rasistjävel.

Uppenbart att det fanns en etnisk dimension i mördandet vilket polisen med all säkerhet kommer visa.
Citera
2025-02-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det är ju tyvärr här det brister.

Idag har vi 10.000-tals elever, de flesta med npf-diagnos, som är hemmasittande från skolan då de mår väldigt i skolan som den ser ut i Sverige idag. Stora klasser och stökigt. Den här gruppen barn mår väldigt och helt bortglömda och isolerade.

Här måste det sättas in insatser!
Det håller jag med om. Men det har hänt mkt på det området sedan RA gick i grundskolan.
Tro mig. Det har blivit samlad insats psykiatrin/arbetsförmedling/socialförvaltning.
Alldeles fantastisk hjälp. Tänk om man själv hade fått den hjälpen som de får idag.
Citera
2025-02-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Uppenbart att det fanns en etnisk dimension i mördandet vilket polisen med all säkerhet kommer visa.

Men dom har ju redan intresserat sej för hans koppling till skolan, men har inte stängt dörren helt för att de skulle hamna om etnicitet, men det är inte deras huvud tes för motivet fattar man ju
Citera
2025-02-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Så det har framkommit och är bekräftat att han hade en diagnos? Eftersom skolan är skyldig att göra anpassningar kanske han hamnade i en sådan klass utan att ha en diagnos? Jag personligen tycker att det borde ha framkommit redan ifall han hade en diagnos. Det är detta som är det intressanta i sammanhanget, anser jag.
Han har tydligen en diagnos för Aspbergers syndrom. Numer går den diagnosen in under autism.
Men båda diagnoserna används fortfarande.
Citera
2025-02-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Så kan jag lära dig att Islamister ser inte barhuvade kvinnor som riktiga muslimer även om dom har en tro. Dom är otrogna kuffar.
Vad har det med RA att göra? Det är ditt eget islamistspöke som du klistrar på allt.
Senast redigerad av ottoplommon 2025-02-09 kl. 22:23.
Citera
2025-02-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall

Man kan komma att lägga locket på. De har själva gått ut och sagt att det kan komma bli en hemligstämplad utredning. Du får helt enkelt lägga ihop bitarna själv, men någon officiell förklaring kanske inte kommer. Annat än något i still med "utökat självmord" "impulsiv vansinnes-skjutning utan uppenbara motiv" "psykisk sjukdom med bakomliggande diagnoser" och andra schablon-förklaringar.
Citera
Medlem
Citat:
Man är inte 18 när man går i högstadiet. Detta är den springande punkten. Varför såg ingen till att något gjordes när de visste att han hade ett avvikande beteende i högstadiet?

Vad får dig att tro att inget gjordes när han gick i högstadiet? Det kan ha gjorts massor av insatser, men om han själv inte kunde förmå sig att ta till sig insatserna, så händer det ju inget. Jag jobbar med dessa typer av elever på högstadiet, vi anpassar och åter anpassar men hur mycket vi än försöker bemöta elevernas behov så förblir vissa hemmasittare. Och det är, utifrån min erfarenhet, frånvaron som är största anledningen till uteblivna betyg. Vi har tät kontakt med vårdnadshavare som gör allt i sin makt för att få eleven till skolan, de tar stöd från andra skyddsnät i samhället - men ändå förblir eleven hemma.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Utförare har ju sällan särskilt mycket med socialtjänsten att göra, förutom att det är där uppdraget beslutas.

Vad jag har sett har han inte haft boendestöd (funktionsstöd) och han har ju absolut inte haft hemtjänst (vård och omsorg).

Känns extremt långsökt att dessa skulle ha nåt med soc-spåret att göra.

Jag socspåret och socialtjänsten har väl avfärdats
men
någon ansvarig för hans studier och försörjningsstöd fanns kanske där ändå (någon som arbetar under gymnasie och arbetsmarknadsnämnden). Och även om så inte är var fallet, gick han kanske dit för att hämnas ett indraget försörjningsstöd han fått besked om från annat håll.
Citera
Medlem
Fiolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
.
Jan har t.om spelat lagsport (hockey) inte alla autister som klarar av det! Inte omöjligt att han fått neuroleptika i vuxen ålder, eller antidepressiva, de kan paradoxalt nog klippa kånslolivet rätt så ordentligt
Tack! Det här har jag funderat kring de senaste dagarna. Du är den första som skriver om läkemedel.
RA kan mycket väl ha fått hjälp av psykiatrin, det är inte ovanligt att man ger mediciner men terapi och stöd kan utebli. Även om man vill. På nära håll har jag sett en person få så många olika tabletter att personen var en zombie, känslokall och varken glad eller ledsen. Neuroleptika (2 sorter), SSRI (2 sorter) & centralstimulantia. Och utan att personen har schizofreni, bipolär eller annan mer genomgripande diagnos. När jag såg det här (jag var med personen 1 dygn och kunde se alla förändringar) tänkte jag: "hur många fler går runt så här, känslokalla och inte riktigt vet vad de gör?
Citera
2025-02-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Han har tydligen en diagnos för Aspbergers syndrom. Numer går den diagnosen in under autism.
Men båda diagnoserna används fortfarande.

Jag vet mycket väl vad Aspergers och Autism är. Alltför väl. Men var han diagnostiserad? Ge mig din källa på detta tack. Annars står jag fortfarande vid att hans föräldrar inte har gjort det som förväntas av en vårdnadshavare. Börjar du förstå varthän jag barkar?

"Rickard Andersson gick i en specialklass för personer med Aspergers syndrom och högfungerande autism i gymnasiet. Men det är ännu inte bekräftat om han hade en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, eller NPF-diagnos."
https://www.tv4.se/artikel/7rwiuZBDxjN9UQo1gFShVX/oron-stigmatisering-av-autism-kan-oeka-efter-skolmassakern
Citera
2025-02-09, 22:23
Medlem
GW har oftast rätt

Citat:
– Det finns redan nu en del som indikerar att det finns en etnisk aspekt i det han har gjort. Etnicitet tycks ha varit ett urvalskriterium. Jag slås av att det är en så stor andel kvinnor, och mest invandrare, säger Leif GW Persson.
Citera
2025-02-09, 22:23
Medlem
Citat:
Så det har framkommit och är bekräftat att han hade en diagnos? Eftersom skolan är skyldig att göra anpassningar kanske han hamnade i en sådan klass utan att ha en diagnos? Jag personligen tycker att det borde ha framkommit redan ifall han hade en diagnos. Det är detta som är det intressanta i sammanhanget, anser jag.

Det stod i tidningen att han hade två bekräftade diagnoser. Det var konfidentiellt vilka det var tydligen. Orkar inte leta upp källan nu igen men jag vet att jag har läst det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in