2025-02-09, 15:54
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja exakt det har jag sagt innan med, skjut för fan i taket eller något, hade han ev kanske skrämts och försökt gömma sej och på så sätt minskat antalet döda, vem vet.

Jag undrar om de hittade honom långt bort i änden utav huset eller om det var nära offren ?
Det är en stor skillnad på hur långt man kan ta sig ,typ 1 km näst intill ....

Insatsstyrkan hade kanske kunnat gått in och stått beredda på att ge eld och motat bort GM neråt i huset ,medans ambulansmän kunnat ta ut några utav de som höll på att förblöda ?

( Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2025-02-09 kl. 16:00.
Citera
2025-02-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Jag har börjat tro att journalistkåren VILL att det ska finnas rasism, och att man hoppas underblåsa rasism och VILL att den växer. Mer och mer lutar åt att de själva är rasister med läggningen/metodiken "leading from behind".

Mycket sjukt det som pågår just nu med medierna.

I en demokrati är det pressens uppgift att kontrollera makthavare och myndigheter.

När makthavare och myndigheter öppet säger att mycket allvarliga händelser måste hållas hemliga blir resultatet att media försöker få information om vad myndigheterna uppenbarligen inte vill avslöja – felaktiga teorier kan uppstå, men det är enbart en konsekvens av myndigheternas helt bristfälliga demokratiska agerande:

https://omni.se/aklagare-mojligt-utredningen-forblir-hemlig-for-alltid/a/8qV0G2
Citera
2025-02-09, 15:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Vi har tillräckligt på fötterna för att dra enkla slutsatser.

Richard siktar in sig på invandrare och kvinnor= nazist och incel.

Poliserna som anlände först fegar ut och tillåter Richard att härja fritt i 10 min innan man går in - då tar Richard sitt liv.

Att polisen inte vill gå ut med motiv är inget annat än för att köpa sig tid.

Detta är ett haveri utan dess like!
Suck hur svårt är det att ta till sig fakta? Du framstår inte som den vassaste kniven i lådan när du gissar och kommer med rena felaktigheter .
Motiv är inte klarlagt ännu. Går man in och skjuter på Komvux så blir utfallet att offren till största del är av utländsk härkomst.
Vad ska dom köpa tid för?
Det kan vara rasmotiv, soc, skolan eller inget av dom vi får vänta se.

12:38 går första polisen in och blir beskjuten.
12:45 anländer piketen och går omedelbart in.
Var får du 10 minuter ifrån?
Vet du när han slutade skjuta?

Gör inte bort dig mer utan läs på och invänta fakta innan du gormar.
Citera
2025-02-09, 15:56
Medlem
Citat:
Nej det är för jävla dåligt, hur man än vrider och vänder på det kan man inte från polisens sida i slutändan mena att man gjorde precis allt man kunde, jag köper inte det här med rätt utrustning etc. Eller att man var rädd att skjuta varandra, kalla ut dom då, synka gå in igen va fan.
Något i kommunikationen måste havererat

Röken som stack i ögonen kan ju ha gjort det mesta meningslöst. De kan ju fan inte jobba med vapen när ögonen rinner och man är omgärdad av grå rök
Citera
2025-02-09, 15:56
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Herregud, attacker som i Trollhättan, på Drottninggatan x 2, attacker på svenskar i Bryssel..och nu et massmord i Örebro..det har kommit efter EU..kolla in Schweiz som inte är med i EU..och som folkomröstade om massinvandring 2014( sade nej).

Schweiz har haft 20 masskjutningar under 2000-talet. Nu har vi haft en i Sverige också. Jag vet inte riktigt vad du ville ha sagt med ditt inlägg, men den här händelsen i Örebro är ju ganska speciell eftersom vi inte brukar ha masskjutningar i det här landet.
Citera
2025-02-09, 15:57
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Den tekniken funkar inte. Fattar du det? Du börjar med en brasklapp för att sedan bara komma med en rad påståenden. Vad är ditt syfte att skriva i tråden?
Varför är du så otrevlig?
Vad är ditt syfte, att tjafsa?
Jag diskuterar som dom flesta andra här.
Citera
2025-02-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Röken som stack i ögonen kan ju ha gjort det mesta meningslöst. De kan ju fan inte jobba med vapen när ögonen rinner och man är omgärdad av grå rök

Jo men några skott i taket hade väl inte skadat t ex, hade kanske gjort honom krängd och avslutat sitt liv lite tidigare, eller trängt honom in bland mindre rökigare områden där han själv kunde se vad han gjorde. Skrek dom ens något åt honom?
Citera
2025-02-09, 16:01
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja jag vet . Inte undra på att man inte lyckades gå mer än i typ en tredjedel utav skolan . Kändes som man gick kilometrar därinne .

Den enda korridoren typ Alla gick i in och ut ,var korridor nummer två ,för där fanns den enda in - och utgången till gymnastiksalarna ( end stället där det var nära just till idrottslektionerna .

Annars så höll sig elever i sin ende utav skolan tills det var dags för lunch och alla trängdes i kö ; i korridoren som var nära där GM befann sig i början .
Vänster om honom ,gick korridoren ner dit.
Lite bakom honom .

Undrar hur väl GM hittade i den labyrinten?
Citera
2025-02-09, 16:03
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Hade GM mask månne? Och när utlöste han rökgranaten?
Citera
2025-02-09, 16:04
Medlem
Citat:
Nja, ingen dialog först säger en kvinna "Mercy"

Sen säger någon "Ni ska bort allihopa"

...sen "har ni tänkt på om vi skulle göra detsamma" alt "tänk på om vi skulle göra detsamma" "kännts om vi skulle göra detsamma" med brytning enl mej, samt är dom ju irriterade hör man.

Det kan vara 2 olika personer i slutet men pratar inte med varandra utan om något som sker utanför fönster eller dylikt, kvinnan vill även hon att man ska visa respekt för dom när hon säger "Mercy"

Eftersom jag påverkats av TV4 hör jag

GM: "Ni ska bort från Europa" *slår näven i bord eller vägg*
Kvinna: "Om jag vetat nån annan..(stans? plats?)"
GM avbryter med: "jag ska jobba nu".

Han menar såklart att han inte har tid att lyssna och är där för att jobba (med sin massaker).

Det sista var svårast att höra då det är två röster som talar samtidigt för ett kort ögonblick, då GM argt avbryter kvinnan.
Citera
2025-02-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Haha, vilken sanslöst patetisk bortförklaring. Så du har "respekt" för två ljudtekniker på TV4 bara för att de har en fin studio och får lön? Det är alltså dina kriterier för trovärdighet? Ska vi då blint lita på alla som får betalt för sitt jobb, oavsett hur uselt det är?

Och roligt att du kallar mig "lallare", samtidigt som du själv inte lyckats ge ett enda konkret svar på varför just deras analys är så "övertygande". Du rabblar bara upp deras jobb och studio som om det vore någon sorts kvalitetsstämpel på att de aldrig kan ha fel.

Men jag väntar fortfarande, vad exakt i deras analys gör den så övertygande? Eller är det bara så att du gillar den för att den passar din agenda?
Du är ju fullständigt pantad. Ja jag litar på auktoriteter som vet vad de pratar. Jag litar på yrkesmän som får betalt för det de gör, som har tillgång till ljudteknik och program för att det är högst troligt att de kan sitt jobb. Jag litar inte på tyckare och lallare som du. Vilken reell kunskap och yrkeserfarenhet besitter du som slår två ljudproffs. Du kan ju kontakta polisen om du kan visa med ”kunskap” på att TV4 analys är värdelös. Kan ju hjälpa utredningen
Ha ha
Citera
2025-02-09, 16:07
Medlem
okok1s avatar
AB:
Citat:
Mattias Molin och hans kollegor började föra ur elever ur skolan.

– Vi stod och skrek och puttade ut så många folk vi bara kunde, säger han.
Citat:
”De har räddat många liv”
Sedan barrikaderade han sig tillsammans med en kollega i ett rum. I lärarnas säkerhetsapp skickade han uppdateringar med uppmaningar till lärarna om vad de skulle göra – inrymma.

Han är tacksam för att de anställda genomgick en utbildning i PDV, pågående dödligt våld, under förra året.
Citat:
Han vill hylla lärarna och övrig personal, som i den pressade situationen tvingades fatta svåra beslut.

– Jag vill lyfta fram deras mod och ledarskap. För det är jag övertygad om har räddat många liv. Det är det viktigaste.
Det låter som personalen har agerat bra i den situationen de befann sig i. Och räddat många fler liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in