Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag hörde igår på P1 om en polisledare som berättade om hur man ska hantera PDV (pågående dödligt våld). Det polisen som ankommer till platsen ska göra är att vara maximalt högljudda, maximala sirener, maximalt rop och skrik från polisens sida, gärna skottlossning.
Detta leder (enligt erfarenhet från USA) oftast till:
- GM avbryter dödandet
- Flyr, eller tar sitt liv, eller rusar mot polisen för "suicide by cop"
Nu vet vi inte vad som har hänt i detta fall, men det polisen absolut inte ska göra är att smyga fram, eller avvakta. Maximalt buller och "här är vi" är det som gäller.
Du har helt rätt i det du skriver.
Men om gärningsmannen slutar skjuta av någon anledning utan att polisen egentligen vet vad som händer så har ju det dödliga våldet upphört och då kommer polisen agera annorlunda.
Själv så misstänker jag att gärningsmannen rätt så snabbt tog sitt liv när väl polisen anlände. Men på grund av röken så såg polisen inte vad som hände. I ett sådant läge så lär polisen frysa situationen. För de vet inte om de finns fler gärningsmän, om han ligger i försåt eller kanske har stängt in sig i ett rum med gisslan. Alla dessa scenarier och mer där till måste de agera efter.
Jag tror knappast att han fortsatte skjuta länge efter att polisen kom på plats. Just med tanke på att polisen mest troligen kom på plats högljutt och då borde även elever och personal som var kvar ha hört dem. Hade det fortsatt att skjuta efter att de var på plats så borde det vara ute i media.