2025-02-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
De är utbildade för det och deras jobb.

Undrar hur många Flink hade lyckats knäppa i Falun om polisen sprungit och gömt sig då också istället för att söka rätt på gärningsmannen och oskadliggöra honom.
Citera
2025-02-06, 21:02
Medlem
alprans avatar
Vilket konto är det folk pratar om? Kan nån länka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
I Trollhättan tog sig 2 poliser in direkt trots gärningsman
Den gärningsmannen hade ett svärd, inte automatvapen. Om du inte förstår skillnaden tycker jag lite synd om dig.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Varifrån info att man inte hör skottlossning under en timme?

Varifrån kommer info om hur länge man hörde skottlossning? Enda jag har hört är polischefen som sa, på en direkt fråga av P3:s journalist att skytten hade flera minuter på sig att skjuta, och det är länge (hennes ord). Men hur säkra dom uppgifterna är när journalisterna bombarderar med tiden upprepade korkade frågor ska jag låta vara osagt.
Citera
2025-02-06, 21:03
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fackvetjag
Hur svagbegåvade är folk på detta forum? Tror folk att polisen är Rambo? Skjuta mot skolan när när de blir beskjutna som även är rökfylld? Vafan tror ni hänt om polisen råkade träffa någon utöver GM? Om tiderna polisen angivet stämmer har man ju varit så skyndsam som är möjligt..
Poliserna har brutit mot sina instruktioner. Det är ingen som är ”svagbegåvad”, bara du som inte är kunnig om polisens direktiv vid pågående dödligt våld.

Detta kommer förstås tydliggöras i alla större medier framöver, eftersom de poliser som inte gick in och tog fokus från gärningsmannen har begått ett sådant flagrant fel.

Se Rapports 19:00-sändning på SVT Play så tar de upp frågan. Tio minuter in och ett par minuter framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Det är det väl ingen som påstår? Det han utsattes för är väl fortfarande förbannat onödigt och ett resultat av korkade människor som drar förhastade slutsatser utan några som helst belägg.

Nej, polisens maskande med mördarens identitet som ledde till missförstånd varför media valde att gå ut med identitet istället för att vänta på att polisens maskande skulle först upphöra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zum3x
Gm hade Gasmask på sig..

Vet vi det eller gissar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag hörde igår på P1 om en polisledare som berättade om hur man ska hantera PDV (pågående dödligt våld). Det polisen som ankommer till platsen ska göra är att vara maximalt högljudda, maximala sirener, maximalt rop och skrik från polisens sida, gärna skottlossning.

Detta leder (enligt erfarenhet från USA) oftast till:
- GM avbryter dödandet
- Flyr, eller tar sitt liv, eller rusar mot polisen för "suicide by cop"

Nu vet vi inte vad som har hänt i detta fall, men det polisen absolut inte ska göra är att smyga fram, eller avvakta. Maximalt buller och "här är vi" är det som gäller.

Du har helt rätt i det du skriver.

Men om gärningsmannen slutar skjuta av någon anledning utan att polisen egentligen vet vad som händer så har ju det dödliga våldet upphört och då kommer polisen agera annorlunda.

Själv så misstänker jag att gärningsmannen rätt så snabbt tog sitt liv när väl polisen anlände. Men på grund av röken så såg polisen inte vad som hände. I ett sådant läge så lär polisen frysa situationen. För de vet inte om de finns fler gärningsmän, om han ligger i försåt eller kanske har stängt in sig i ett rum med gisslan. Alla dessa scenarier och mer där till måste de agera efter.

Jag tror knappast att han fortsatte skjuta länge efter att polisen kom på plats. Just med tanke på att polisen mest troligen kom på plats högljutt och då borde även elever och personal som var kvar ha hört dem. Hade det fortsatt att skjuta efter att de var på plats så borde det vara ute i media.
Citera
2025-02-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Garanterat hade han ett möte inbokat som han skulle till 12:30 för att diskutera sin situation, det här är ingen slump vilka som iaf initialt dödades.
Ett SIP-möte kanske? En kollega till mig arbetade tidigare som handläggare på socialtjänsten och har varit med på dessa möten. Där närvarade bland annat läkare samt personal från skolan.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag förstår att man kan tycka det. Men tre poliser som rusar in med handeldvapen i en situation där man sett gevär, inte vet hur många skyttar som finns, inte vet hur många potentiella gisslan som finns, inte vet vad det är för rök man ser, jämfört med en vältränad och välutrustad insatsstyrka 10 minuter senare, är rätt stor.

Om man ska räkna på det krasst för att bedöma polisens arbete får man göra följande analys:

Hur många blev skjutna efter att polisen kommit till platsen?

Hur många dog efter att polisen ankommit till platsen?

Jag skulle gissa (och bara gissa, jag vet inte) att det inte avfyrades många skott efter att polisen kommit. Jag tror RA tog livet av sig ganska omedelbart efter att han skjutit mot de första som kom in. Och då blev det tyst.

Jag håller med om att det mycket möjligt kan finnas en god orsak till varför polisen väntade med ingripandet. Det är bara en jävla tragedi.

Myntet har liksom två sidor beroende på perspektiv:

- Om polisen inte hör fler skott, varför går man inte in?

eller

- Om polisen inte hör fler skott har dom ingen anledning att gå in utan insatsstyrkan.
Citera
Medlem
CyberIngmars avatar
Det var någon här på Flashback som igår/under natten listade några av offren innan ett av dem nu blivit offentligt. Den personen skrev om det som media nu rapporterar – att mannen var förlovad och planerade att gifta sig. Detta stämmer överens med Salim. Användaren verkar veta vad den pratar om. Det finns alldeles för många trådar och inlägg att gå igenom. Är det någon som känner till detta och vet vilket inlägg det handlar om?

R.I.P.
Salim Iskef
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-02-06 kl. 21:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokMyran
För det första uttalar inte Örebroare Europa som E-u-ropa. Det är helt fel. En Örebroare skulle säga E-ropa, kanske till och med Ä-ropa. Det där u:et kan du glömma, särskilt hos en yngre person. Vi är inte skåningar.

För det andra så har flera vittnen sagt att han gick runt och sköt i tystnad. Att han var helt tyst.

Antagligen är det inte ens han som ropar. Dessutom, makes no sense att han skulle säga Europa? Liksom vem säger så

Mina tankar också. Att det antagligen inte är han som ropar. Och det är alldeles för otydligt för att höra vad som sägs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in