2025-01-15, 21:05
Medlem
357.Magnums avatar
Haha. Ja du. Jag missbrukade tunga droger när jag var mellan 18-24 år. När man väl bestämmer sig för att sluta, vilket brukar bli när brukets negativa sidor börjar väga tyngre än de positiva, så är inte svårare än att tänka logiskt. Vill du ha en framtid eller vill du svika din familj och vänner, ha ett belastningsregister (bara en tidfråga när man använder droger) och tyna bort som en nolla? Det är bara att bestämma sig. Klarar man inte en avtändning så är man bara en liten stjärtbög, finns liksom ingen räddning då. Har du en kuk mellan benen? Eller en snorig fitta? Var en man och ta tag i ditt liv. Man får bara en chans, livet är inte en övning.
Senast redigerad av 357.Magnum 2025-01-15 kl. 21:09.
Citera
2025-01-15, 21:13
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eggrorat
Du säger att du vill bli av med dina "djävlar" – men vad du inte ser är att dessa djävlar inte är externa, de är du. De är resultatet av hur du har lärt dig att hantera smärta och obehag genom att fly. Missbruket är ett sätt att förneka dig själv att känna och hantera det som är svårt. Du har blivit programmerad att tro att den enda lösningen på inre smärta är att fly – att fylla det tomrummet med något snabbt, något som ger dig en liten paus från dina egna tankar och känslor. Det fungerar inte. Det har aldrig fungerat, och det vet du. För varje gång du söker efter tröst i dina missbruk, så skapar du mer smärta för dig själv på lång sikt.

Så vad handlar det om egentligen? Det handlar inte om missbruket som sådan – det är bara en symptom på något mycket större. Det handlar om att du inte har lärt dig att stå ut med din egen obehagliga känslomässiga verklighet. Det handlar om att du inte har gett dig själv utrymme att känna din egen smärta och läka den, för du har byggt en mur av distraktion runt dig själv. Den smärtan som du försöker undvika är en del av din egen människoliknande erfarenhet. Om du fortsätter att fly från den kommer du bara att skapa ännu mer lidande för dig själv.

Frågan är inte hur du blir av med dina djävlar, utan varför du fortfarande väljer att vara bunden av dem. Det handlar om att du fortfarande har en relation till dem – du söker tröst i dem för att du har lärt dig att tro att du inte klarar av att leva utan dem. Men det är en lögn. Du har inte lärt dig att vara med dig själv utan att behöva dessa kortsiktiga belöningar. Det är som att du håller på att överleva på en illusion. Varje gång du väljer missbruket, så bekräftar du för dig själv att du inte är kapabel till något annat.

För att bryta det här mönstret måste du förändra din relation till dig själv. Du måste börja våga möta smärtan och det obehagliga. Det kräver att du är villig att stå kvar med de känslor du inte vill känna. Det krävs att du börjar förstå att den där smärtan inte är något att vara rädd för – den är en signal, en nyckel till att förstå dig själv på djupet. Genom att möta den, genom att vara sårbar inför dig själv, så börjar du ta tillbaka din egen kraft.

Missbruket är ett sätt att undvika din egen kraft, för du har inte lärt dig att vara med din egen inre storm och ändå stå stark. Men varje gång du söker tröst i något yttre, ger du bort din makt. När du slutar ge bort din makt, när du slutar vara beroende av något för att må bättre, då öppnar du dörren till sann förändring. Förändring handlar inte om att bli något du inte redan är, det handlar om att återupptäcka din egen inre styrka – den styrkan som har varit där hela tiden, bara du har inte vågat se den.

Du måste börja med att våga vara ärlig med dig själv om vad du verkligen söker – för varje gång du söker efter tröst i missbruket, söker du egentligen efter något mycket större: en känsla av att vara hel och i kontroll, en känsla av att du är värd mer än att vara fast i en cykel av förnekelse och självdestruktion. När du hittar den känslan, då har du också blivit fri.

Sanningen är att du är redan hel, men för att se det, för att verkligen förstå det, måste du stå öga mot öga med din egen mörka sida. Smärtan du känner är inte din fiende. Den är en spegel, ett test. Den visar dig vad du inte vill se, vad du inte vill erkänna om dig själv. Varje gång du flyr från den, varje gång du söker tröst i något yttre, förstärker du bara illusionen att du inte är hel. Du försöker stoppa flödet av något som måste rinna genom dig för att kunna läka. Smärta är inte något att undvika. Det är en portal, en ingång till en djupare förståelse om dig själv och världen. Du måste släppa taget om tanken att smärta betyder att du har misslyckats.

Verkligen väldigt bra skrivet.
Citera
2025-01-15, 21:27
Medlem
Missbrukade det mesta. La successivt av och började löpträna. Nu är jag istället beroende av löpning och är på amatör elit nivå
Citera
2025-01-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatte1
Så bra! Bästa jag läst om missbruk
Instämmer, mycket klokt.
Citera
2025-01-15, 22:01
Medlem
Passade på att avge ett löfte till Pappa när han dog i somras. 1 års nykterhet. Första 4-5 månaderna skulle jag återgå till 100 %. Idag 85-90 % sannolikhet. Det är smärtsamt. Jag borde aldrig återgå till alkoholen. I denna stund om jag stod inför valet. Aldrig mer sex eller alkohol. Hade jag valt bort sex.. Frid till mina sinnen..
Citera
2025-01-15, 22:19
Medlem
Det är lätt att sluta
Det svåra är att bygga ett liv som förebygger återfall
Måste fånga dig när du håller på att ramla i samma grop igen, total ärlighet och sluta lura sig själv
Citera
2025-01-15, 22:20
Medlem
Du måste bestämma dig. Många gör det inte innan de ligger i skiten.
Citera
2025-01-15, 22:32
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur blev ni av med era djävulsr?

Spelmissbruk, porrmissbruk, matmissbruk.

Att inte kunna håll kontrakt med sig själv.

Hoppas någon kan svara, vill veta, är genuint omöjligt för mig att inte söka tröst hos mina djävular. Behöver en vägledning som är starkare än vad jag nu har. 12 stegsprogrammet talar om att tro på Gud. Visst. Men hur? Behöver inspiration för det. Räcker inte att låtsas som Jung säger.

Tack för svar

Små steg varje dag. Och se det inte som ett misslyckande om du skulle trilla dit igen eftersom det heter "kris och utveckling" samt "två steg fram, ett steg bak".

Fysisk träning är en stor hjälp kan jag säga.

Försök minimera frestelsemoment. T.ex. om du verkligen inte kan hålla dig från att spela på t.ex. mobilen/dator köp en knapptelefon och ha en urladdad padda nånstans som du använder för det du MÅSTE göra på internet.

Flytta, byt umgängeskrets(det här är en stor en), är du hela tiden runt andra missbrukare blir det tufft.

Sen kan jag verkligen tipsa om att skaffa ett kreativt utlopp eller hitta något som känns mer tryckande dvs. vad är det du VERKLIGEN vill i livet och börja den resan.

Allt som allt är det jäkligt tufft och var inte för hård mot dig själv. Låt det ta tid att läka. Små steg och se varje dag som den enda dagen du måste tänka på och erövra. Sen som sagt kommer det hända att du går tillbaka i utvecklingen, men det är en del av processen.

Skit totalt i dessa "allt eller inget"-råden samt "jag slutade bara". Dessa personer hade inte problem innan samt vet inte hur tufft det är för personer med den neurologiska läggningen eller/samt de traumatiska triggers som gör det så svårt att lägga av.

Sen bör du se det i en skala av "bättre och sämre" snarare än absoluta värden som "antingen eller".

Har man tufft med att bli beroende av saker kommer det vara en ständig kamp, men det betyder inte att man ska ge upp, bara att man får se den aspekten av sig själv och sätta upp mer hanterbara mål än typ "nu ska jag sluta för evigt".

Läs på om psykologi kring missbruk.
Citera
2025-01-15, 22:54
Medlem
Jag kollade så mycket porr att jag tröttnade på det! Rökte så mycket Cannabis att jag blev imun! Söp så förbannat att bakfyllan blev olidlig! Sen blockar jag mig på svenskaspel i 3 månader om jag inte vinner nått på mina 150 spänn.... Sen är det bara att stå ut med att man är en tråkig jävla människa med ett jävla skit liv! Men sen får man också se fram emot alla återfall!
Citera
2025-01-15, 23:38
Medlem
Jofs avatar
Alkohol. Inte svårt att slut med. Mest en vanesak.
Rökning samma sak.
Nässprej svårt. Var tvungen att sitta och sova en tid.
Barbiturater. Tog några nätter utan sömn. Men ganska lätt.
Sätt och socker. Svårt; sug i ett år nästan.
Hasch. Lätt att sluta.
Citera
2025-01-16, 01:01
Medlem
Skarparattarns avatar
Jag missbrukade alkohol och spel i ca 10 år. Alkoholen var mycket enklare än spelet att klippa helt med. Jag bestämde mig bara när jag var på botten att vill jag dö eller leva?
Citera
2025-01-16, 01:13
Medlem
Baksidorna blev större än dom positiva. Höll dessutom på att torska jobbet.

Började sedan träna så det gav en ytterliggare anledning till att inte hoppa på skiten igen. Helt plötsligt såg man även fräschare ut och fick bättre självförtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in