Citat:
Ursprungligen postat av
Teddyrosevelt
Hur blev ni av med era djävulsr?
Spelmissbruk, porrmissbruk, matmissbruk.
Att inte kunna håll kontrakt med sig själv.
Hoppas någon kan svara, vill veta, är genuint omöjligt för mig att inte söka tröst hos mina djävular. Behöver en vägledning som är starkare än vad jag nu har. 12 stegsprogrammet talar om att tro på Gud. Visst. Men hur? Behöver inspiration för det. Räcker inte att låtsas som Jung säger.
Tack för svar
Små steg varje dag. Och se det inte som ett misslyckande om du skulle trilla dit igen eftersom det heter "kris och utveckling" samt "två steg fram, ett steg bak".
Fysisk träning är en stor hjälp kan jag säga.
Försök minimera frestelsemoment. T.ex. om du verkligen inte kan hålla dig från att spela på t.ex. mobilen/dator köp en knapptelefon och ha en urladdad padda nånstans som du använder för det du MÅSTE göra på internet.
Flytta, byt umgängeskrets(det här är en stor en), är du hela tiden runt andra missbrukare blir det tufft.
Sen kan jag verkligen tipsa om att skaffa ett kreativt utlopp eller hitta något som känns mer tryckande dvs. vad är det du VERKLIGEN vill i livet och börja den resan.
Allt som allt är det jäkligt tufft och var inte för hård mot dig själv. Låt det ta tid att läka. Små steg och se varje dag som den enda dagen du måste tänka på och erövra. Sen som sagt kommer det hända att du går tillbaka i utvecklingen, men det är en del av processen.
Skit totalt i dessa "allt eller inget"-råden samt "jag slutade bara". Dessa personer hade inte problem innan samt vet inte hur tufft det är för personer med den neurologiska läggningen eller/samt de traumatiska triggers som gör det så svårt att lägga av.
Sen bör du se det i en skala av "bättre och sämre" snarare än absoluta värden som "antingen eller".
Har man tufft med att bli beroende av saker kommer det vara en ständig kamp, men det betyder inte att man ska ge upp, bara att man får se den aspekten av sig själv och sätta upp mer hanterbara mål än typ "nu ska jag sluta för evigt".
Läs på om psykologi kring missbruk.