• 1
  • 2
2025-01-14, 22:23
Medlem
Hur blev ni av med era djävulsr?

Spelmissbruk, porrmissbruk, matmissbruk.

Att inte kunna håll kontrakt med sig själv.

Hoppas någon kan svara, vill veta, är genuint omöjligt för mig att inte söka tröst hos mina djävular. Behöver en vägledning som är starkare än vad jag nu har. 12 stegsprogrammet talar om att tro på Gud. Visst. Men hur? Behöver inspiration för det. Räcker inte att låtsas som Jung säger.

Tack för svar
Citera
2025-01-14, 22:27
Medlem
526s avatar
Rökte på i många år. Sen slutade jag bara. Flyttade ihop med en kvinna (nu fru) och då kändes det fel.
Jag trodde aldrig jag skulle kunna sluta med det men det var det enklaste av allt. Ingenting hände.
Citera
2025-01-14, 22:33
Bannlyst
kan börja med att tala om att jag ser mig som troende

men har även förstått att det t-ex i det sk 12-stegs programmet handlar om att "tro på något högre än sig själv och vad det än är, ödmjuka sig inför det". eller som om de menar att man ska tilllbe och göra allt vad denna makt/varelse säger åt en

jag tror du är värd något mycket bättre. så därmed vill jag passa på att varna för att tillbe allt som ligger ovanför dig och säkert i många fall bland mäninskor, som hinder mellan oss och vår Skapare och Frälsare.

sen tvivlar jag inte direkt på att om man nu hade gått den vägen, så kan det verka najs ändå. för Satan är en riktig djävel alltså, lögnens fader.

avgudadyrkan bör man passa sig för menar jag.

i mitt liv så har jag blivit av med flera beroenden. kan ju nämnas att jag i dagsläget har ett dagligt inmundigade av snus kvar, samt flera gånger i veckan dricker vin på kvällen. det är en piss i havet jämfört med vad som funnits i min omgivning samt erfarenhet. Men de gånger jag "blivit av" med ett beroende, har i princip alltid setts som stora välsignelser, och jag har prisat Jesus Kristus, förr eller senare. så det är en grejj jag rekommenderar, att tänka på vår skapare samt vad Han gjorde på korset. säkert har jag en del att upptäcka i min historia själv också, men för diskussionen samt om möjligt Sanningens skull så är jag mest vetande här då, om vad jag varit med om

sen finns ju argument såsom "vad är upp&ner" och att det kan skifta, men jag menar typ som att en ska passa sig för att lita på människor, sen finns det även andar en inte ska lita på direkt. men däremot testa dem lär vara guld värt. frukta ej!
Senast redigerad av litenfiskare 2025-01-14 kl. 22:45.
Citera
2025-01-14, 22:49
Medlem
hockexs avatar
Drogtester via jobbet. Hade länge velat sluta med det och nu fanns det en bra anledning dessutom. Hade jag testat igen någon helg hade jag säkert fått ett kortare återfall så blir nolltolerans. Bättre att det inte finns i ett liv än att det gör det
Citera
2025-01-14, 22:50
Medlem
Du säger att du vill bli av med dina "djävlar" – men vad du inte ser är att dessa djävlar inte är externa, de är du. De är resultatet av hur du har lärt dig att hantera smärta och obehag genom att fly. Missbruket är ett sätt att förneka dig själv att känna och hantera det som är svårt. Du har blivit programmerad att tro att den enda lösningen på inre smärta är att fly – att fylla det tomrummet med något snabbt, något som ger dig en liten paus från dina egna tankar och känslor. Det fungerar inte. Det har aldrig fungerat, och det vet du. För varje gång du söker efter tröst i dina missbruk, så skapar du mer smärta för dig själv på lång sikt.

Så vad handlar det om egentligen? Det handlar inte om missbruket som sådan – det är bara en symptom på något mycket större. Det handlar om att du inte har lärt dig att stå ut med din egen obehagliga känslomässiga verklighet. Det handlar om att du inte har gett dig själv utrymme att känna din egen smärta och läka den, för du har byggt en mur av distraktion runt dig själv. Den smärtan som du försöker undvika är en del av din egen människoliknande erfarenhet. Om du fortsätter att fly från den kommer du bara att skapa ännu mer lidande för dig själv.

Frågan är inte hur du blir av med dina djävlar, utan varför du fortfarande väljer att vara bunden av dem. Det handlar om att du fortfarande har en relation till dem – du söker tröst i dem för att du har lärt dig att tro att du inte klarar av att leva utan dem. Men det är en lögn. Du har inte lärt dig att vara med dig själv utan att behöva dessa kortsiktiga belöningar. Det är som att du håller på att överleva på en illusion. Varje gång du väljer missbruket, så bekräftar du för dig själv att du inte är kapabel till något annat.

För att bryta det här mönstret måste du förändra din relation till dig själv. Du måste börja våga möta smärtan och det obehagliga. Det kräver att du är villig att stå kvar med de känslor du inte vill känna. Det krävs att du börjar förstå att den där smärtan inte är något att vara rädd för – den är en signal, en nyckel till att förstå dig själv på djupet. Genom att möta den, genom att vara sårbar inför dig själv, så börjar du ta tillbaka din egen kraft.

Missbruket är ett sätt att undvika din egen kraft, för du har inte lärt dig att vara med din egen inre storm och ändå stå stark. Men varje gång du söker tröst i något yttre, ger du bort din makt. När du slutar ge bort din makt, när du slutar vara beroende av något för att må bättre, då öppnar du dörren till sann förändring. Förändring handlar inte om att bli något du inte redan är, det handlar om att återupptäcka din egen inre styrka – den styrkan som har varit där hela tiden, bara du har inte vågat se den.

Du måste börja med att våga vara ärlig med dig själv om vad du verkligen söker – för varje gång du söker efter tröst i missbruket, söker du egentligen efter något mycket större: en känsla av att vara hel och i kontroll, en känsla av att du är värd mer än att vara fast i en cykel av förnekelse och självdestruktion. När du hittar den känslan, då har du också blivit fri.

Sanningen är att du är redan hel, men för att se det, för att verkligen förstå det, måste du stå öga mot öga med din egen mörka sida. Smärtan du känner är inte din fiende. Den är en spegel, ett test. Den visar dig vad du inte vill se, vad du inte vill erkänna om dig själv. Varje gång du flyr från den, varje gång du söker tröst i något yttre, förstärker du bara illusionen att du inte är hel. Du försöker stoppa flödet av något som måste rinna genom dig för att kunna läka. Smärta är inte något att undvika. Det är en portal, en ingång till en djupare förståelse om dig själv och världen. Du måste släppa taget om tanken att smärta betyder att du har misslyckats.
Senast redigerad av Eggrorat 2025-01-14 kl. 23:01.
Citera
2025-01-14, 23:02
Medlem
pn222jws avatar
Man måste kanske växla från att gilla till att ogilla, jag tror nästan det bara går att vänta på att det sker och leva vidare och försöka ha läget under kontroll tills dess. När du direkt mår dåligt av "det" så går det lättare att lägga av.
Citera
2025-01-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt

Hoppas någon kan svara, vill veta, är genuint omöjligt för mig att inte söka tröst hos mina djävular. Behöver en vägledning som är starkare än vad jag nu har. 12 stegsprogrammet talar om att tro på Gud. Visst. Men hur? Behöver inspiration för det. Räcker inte att låtsas som Jung säger.

Tack för svar

Tror man måste komma till självinsikt, påminna sig själv att hjärnan som skapar beroendet och inte du, alltså bryta med sina vanor.
Så tänkte jag med alkoholen, drack för mycket när man festade till.
Nu undviker jag starksprit och dricker vid enstaka tillfällen som vin till mat endast.
Citera
2025-01-14, 23:21
Medlem
Onanikrems avatar
Gav mig själv en födelsedagspresent när jag fyllde 45, jag slutade röka tvärt. Var på väg att bli ganska rik, inte "flashbackrik" men tillräckligt rik för att kunna sluta jobba. Tänkte att allt jobb med att bygga det skulle varit förgäves om jag bara gick och fick en hjärtinfarkt eller stroke. 20 år sedan nu, slutade jobba för 10 år sedan och det är det näst bästa jag gjort i mitt liv, efter sluta röka...
Citera
2025-01-14, 23:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Man måste kanske växla från att gilla till att ogilla, jag tror nästan det bara går att vänta på att det sker och leva vidare och försöka ha läget under kontroll tills dess. När du direkt mår dåligt av "det" så går det lättare att lägga av.

Det tror jag också. Och det kan ta kortare eller längre tid.
Citera
2025-01-14, 23:38
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eggrorat
Du säger att du vill bli av med dina "djävlar" – men vad du inte ser är att dessa djävlar inte är externa, de är du. De är resultatet av hur du har lärt dig att hantera smärta och obehag genom att fly. Missbruket är ett sätt att förneka dig själv att känna och hantera det som är svårt. Du har blivit programmerad att tro att den enda lösningen på inre smärta är att fly – att fylla det tomrummet med något snabbt, något som ger dig en liten paus från dina egna tankar och känslor. Det fungerar inte. Det har aldrig fungerat, och det vet du. För varje gång du söker efter tröst i dina missbruk, så skapar du mer smärta för dig själv på lång sikt.

Så vad handlar det om egentligen? Det handlar inte om missbruket som sådan – det är bara en symptom på något mycket större. Det handlar om att du inte har lärt dig att stå ut med din egen obehagliga känslomässiga verklighet. Det handlar om att du inte har gett dig själv utrymme att känna din egen smärta och läka den, för du har byggt en mur av distraktion runt dig själv. Den smärtan som du försöker undvika är en del av din egen människoliknande erfarenhet. Om du fortsätter att fly från den kommer du bara att skapa ännu mer lidande för dig själv.

Frågan är inte hur du blir av med dina djävlar, utan varför du fortfarande väljer att vara bunden av dem. Det handlar om att du fortfarande har en relation till dem – du söker tröst i dem för att du har lärt dig att tro att du inte klarar av att leva utan dem. Men det är en lögn. Du har inte lärt dig att vara med dig själv utan att behöva dessa kortsiktiga belöningar. Det är som att du håller på att överleva på en illusion. Varje gång du väljer missbruket, så bekräftar du för dig själv att du inte är kapabel till något annat.

För att bryta det här mönstret måste du förändra din relation till dig själv. Du måste börja våga möta smärtan och det obehagliga. Det kräver att du är villig att stå kvar med de känslor du inte vill känna. Det krävs att du börjar förstå att den där smärtan inte är något att vara rädd för – den är en signal, en nyckel till att förstå dig själv på djupet. Genom att möta den, genom att vara sårbar inför dig själv, så börjar du ta tillbaka din egen kraft.

Missbruket är ett sätt att undvika din egen kraft, för du har inte lärt dig att vara med din egen inre storm och ändå stå stark. Men varje gång du söker tröst i något yttre, ger du bort din makt. När du slutar ge bort din makt, när du slutar vara beroende av något för att må bättre, då öppnar du dörren till sann förändring. Förändring handlar inte om att bli något du inte redan är, det handlar om att återupptäcka din egen inre styrka – den styrkan som har varit där hela tiden, bara du har inte vågat se den.

Du måste börja med att våga vara ärlig med dig själv om vad du verkligen söker – för varje gång du söker efter tröst i missbruket, söker du egentligen efter något mycket större: en känsla av att vara hel och i kontroll, en känsla av att du är värd mer än att vara fast i en cykel av förnekelse och självdestruktion. När du hittar den känslan, då har du också blivit fri.

Sanningen är att du är redan hel, men för att se det, för att verkligen förstå det, måste du stå öga mot öga med din egen mörka sida. Smärtan du känner är inte din fiende. Den är en spegel, ett test. Den visar dig vad du inte vill se, vad du inte vill erkänna om dig själv. Varje gång du flyr från den, varje gång du söker tröst i något yttre, förstärker du bara illusionen att du inte är hel. Du försöker stoppa flödet av något som måste rinna genom dig för att kunna läka. Smärta är inte något att undvika. Det är en portal, en ingång till en djupare förståelse om dig själv och världen. Du måste släppa taget om tanken att smärta betyder att du har misslyckats.
Bra skrivet.
Citera
2025-01-15, 00:03
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt

Tack för svar
Tro på GUD. Så som du själv uppfattar honom.
Hur svårt kan det vara?
Högre kraft?
Finns alldeles fullt runtomkring dig.
Vik ner dig och sluta kämpa å lyssna på vad andta säger till dig.
- kan själv!
Nä det är ju det du inte kan
Citera
2025-01-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eggrorat

Så bra! Bästa jag läst om missbruk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in