Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-01-16, 01:19
Medlem
Storfetdases avatar
Lär dig självkontroll, ha det som rutin. Vi lever ju också i ett samhälle där vi försöker maxa vårat dopaminsystem hela tiden men vi blir ju liksom inte lyckligare av det. Du behöver inte sluta helt med något heller, istället för att käka direkt när du är hungrig, svällt ett tag, istället för att runka så fort du känner dig kåt så kör no-fap ett par dagar etc. Du får mer njutning av det. Tappa aldrig självkontrollen i livet, det är då du blir destruktiv mot dig själv.
Citera
2025-01-16, 11:12
Medlem
Phillippoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Lär dig självkontroll, ha det som rutin. Vi lever ju också i ett samhälle där vi försöker maxa vårat dopaminsystem hela tiden men vi blir ju liksom inte lyckligare av det. Du behöver inte sluta helt med något heller, istället för att käka direkt när du är hungrig, svällt ett tag, istället för att runka så fort du känner dig kåt så kör no-fap ett par dagar etc. Du får mer njutning av det. Tappa aldrig självkontrollen i livet, det är då du blir destruktiv mot dig själv.

Säger du detta till en alkoholist eller narkoman så kan du lika bra råda dem att ta livet av sig. Vem fan har "självkontroll" när man är alkoholist? Dina "råd" funkar möjligtvis på en storkonsument men absolut inte en alkoholist eller narkoman. Total avhållsamhet är det som gäller för den kategorin.
Citera
2025-01-17, 07:56
Medlem
Muppetys avatar
Jag drack alkohol varje dag i runt två decennier. Men så en dag, kände jag mig illamående, o märkte att jag inte längre tål alkohol, så jag slutade dricka helt. Kan sakna att bli lite berusad på typ midsommar o nyår, men hellre inte dricka alls, än varje dag.

Upplevde ingen som helst abstinens, men blev mycket bättre. Gick ner 30 kg o började gå upp tidigt på mornarna (05-06) istället för att sova till 11 o ändå vara trött hela dagarna.

Sen den 7:e maj förra året är jag även tobaksfri, rökte som mest runt 50 cigaretter om dagen, men för det mesta var det runt 25-30 st. Har dock fortfarande en "vape".

Bara tabletterna kvar, har ätit 4 mg Iktorivil dagligen sen 2003. runt 2018 lyckades jag halvera dosen, men de där sista 2 milligrammen är svåra. Visserligen stör det mig inte, o det är inget missbruk, men jag märkte hur jag kom ur en "bubbla" när jag halverat dosen, o kommer säkerligen ut ur en ännu större "bubbla" om jag slutar helt med dom.

Visserligen började det med ett benzo-missbruk o jag försökte först bli kvitt de helt, men det gick inte. Fick istället fortsatt legalt utskriven mängd. Men möjligen har GAD:en också släppt så jag kanske skulle klara mig utan de numera?
Citera
2025-06-01, 00:58
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur blev ni av med era djävulsr?

Spelmissbruk, porrmissbruk, matmissbruk.

Att inte kunna håll kontrakt med sig själv.

Hoppas någon kan svara, vill veta, är genuint omöjligt för mig att inte söka tröst hos mina djävular. Behöver en vägledning som är starkare än vad jag nu har. 12 stegsprogrammet talar om att tro på Gud. Visst. Men hur? Behöver inspiration för det. Räcker inte att låtsas som Jung säger.

Tack för svar
Du borde prova att sluta lägg skuld på dig själv och tro du har en djävul på din axel när kom igen spelmissbruk, porrmissbruk, matmissbruk.

Du är ingen missbrukare du bär ingen skuld du har en dopaminbrist i hjärnan som styr dig snarare låter det som och lite annat. För vad ska det annars vara som gör att du trampar på mina efter mina såhär och jagar dopamin på ditt vis? Förvånad att du inte har problem med alkohol eller andra droger. Men det är det komiska nu behöver du droger alltså från doktorn elvanse statligt amfetamin för att skydda dig från dina beroenden.

Samt hjälp att jobba upp din dåliga självkänsla. Inte höra snack om synd du har inte klippt någon. Vad är det värsta du har gjort mot någon? Vad är det värsta någon har gjort mot dig eller samhället eller en grupp människor som kom undan? Är självhatet befogat? Ser du dessa straffade eller springer dom fria utan gud medans du lägger skuld på dig varför?

Gå inte till sekter som 12-steg och acceptera inte ett skit av vad dom säger vägra erkänna dig skyldig till ett dugg förutom att du behöver hjälp och sen ta dig själv i kragen. Du är inte någon syndare det är dom som är syndare som fan i mig inte har läst bibeln låt den utan skuld kasta första stenen dom där jävlarna pekar åt varandra medans dom syndar den manipulativaste han spelar spel och kommer undan. Om han ens befinner sig där. Lämna den där sekten bli fördömd skratta och säg att du går med djävulen nu konstant på din axel dvs lite stolthet och obryddhet.

Men börja ta mer ansvar du kan börja jaga det goda dopaminet naturligt ät bättre träna men sök för ADHD och din depression samt självkänsla på botten först. Låter sjukt att sekten 12-steg ska hantera dig när det finns riktig vård för det här. Bär stolthet och huvudet högt var är gud när du ber för han? Händer inte mycket han tycks inte höra dig. Vad har du själv gjort tror du som får dig att tro att gud straffar dig såhär och är det rimligt i förhållande till ditt lidande i så fall eller är det helt tvärtom synd om dig i grunden kanske? Målad upp som en syndare av syndare nu också? Vilka är dom själva?

Ska du fortsätta be eller ge gud långfingret likaså 12-stegs sekten? Acceptera dig själv för den du är totalt inget snack om synd eller att du är dålig. Du behöver stöttning och hjälp ifrån vården. Inte den där skiten.
Citera
2025-06-06, 00:53
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Alkohol. Inte svårt att slut med. Mest en vanesak.
Rökning samma sak.
Nässprej svårt. Var tvungen att sitta och sova en tid.
Barbiturater. Tog några nätter utan sömn. Men ganska lätt.
Sätt och socker. Svårt; sug i ett år nästan.
Hasch. Lätt att sluta.

Barbiturater? Seriös fråga, menar du allvar? Vart sjutton har du fått tag på det..:
Citera
2025-06-06, 10:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Barbiturater? Seriös fråga, menar du allvar? Vart sjutton har du fått tag på det..:
Topic är inte langning. Min poäng är att det är mycket myter runt att sluta bruka.
GW slutade snusa efter 17 års bruk. Tog några dar, så han.

PS. Barbiturater och Bens går rätt lätt att sluta med. Om man ger sig fan på det.

Vanans makt kan brytas. Men socker…
Citera
2025-06-08, 19:03
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur blev ni av med era djävulsr?

Spelmissbruk, porrmissbruk, matmissbruk.

Att inte kunna håll kontrakt med sig själv.

Hoppas någon kan svara, vill veta, är genuint omöjligt för mig att inte söka tröst hos mina djävular. Behöver en vägledning som är starkare än vad jag nu har. 12 stegsprogrammet talar om att tro på Gud. Visst. Men hur? Behöver inspiration för det. Räcker inte att låtsas som Jung säger.

Tack för svar

Insåg att allt bara handlade om flykter. Tog bort alla dopaminkickar i mitt liv. Börjad skriva ”journal” över vilka flykter jag använde varje dag för att få en översikt och sakta men säkert se varje steg jag tog i rätt riktning. Började se samband mellan sömn, sårbarhetsfaktorer mm och gjorde Kedjeanalyser. DBT hjälpte mycket också för att komma i kontakt med mig själv. Mycket av det materialet finns på hanterakanslor.se
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in