Citat:
Ursprungligen postat av
526
Rökte på i många år. Sen slutade jag bara. Flyttade ihop med en kvinna (nu fru) och då kändes det fel.
Jag trodde aldrig jag skulle kunna sluta med det men det var det enklaste av allt. Ingenting hände.
Kan ju bero på att ämnet du brukade inte direkt är beroendeframkallande.
Det är inte nikotin eller alkohol vi pratar här.
Kall kalkon är det enda sättet, stålsätta sig och använda pannbenet. Knappast enkelt men det går så klart. Sinnesslöa tar återfall och grinar, starka står emot. Simple as that.
Citat:
Ursprungligen postat av
Horverket
12 stegsprogrammet talar om en kraft starkare än dig själv, vissa kallar den Gud och du får kalla den precis vad du vill. Många hänger upp sig på just Gud och anger det som en orsak till att inte gå på 12-steg men jag ser det bara som en ursäkt till att inte ta tag i det.
Missbruket är en kraft starkare än dig själv, börja att acceptera det så kanske det blir enklare. Du behöver ta kommandot över ditt eget liv och bli den kraften.. för då kan inget annat rubba dig
Trams! Att förlita sig på att andra än sig själv. Det går utmärkt att sluta missbruka själv utan att någon ska övertala dig om krafter och Gud och hans moster. Nej, hitta viljan inom dig och förlita dig inte på någon eller något, i synnerhet något som är vinstdrivande.