2025-01-02, 23:16
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då?
Såklart finns det arbeten som ej kan utföras på annan plats, men varför skulle det vara ett hinder för distansarbete där så är möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
När det gäller arbete är det också väldigt tydligt att utan övervakning så arbetar många betydligt mindre. Det går att ha arbetare på distans men de måste fortfarande övervakas i detalj. Finns många exempel på Youtube där folk inom it skryter med att de jobbar 6 timmar i veckan men får betalt för 40.
Så oerhört förlegat sätt att se på arbete. Det viktiga och värdeskapande ör produktiviteten - inte antalet nedlagda timmar. Och det är om och om igen bevisat, samt allom bekant, att produktiviteten ökat rejält inom så gått som alla fält. Varför vissa arbetsgivare, och tydligen till och med arbetstagare, inte förstår detta förvånar mig. Så länge jobbet blir gjort bör plats och nedlagd tid vara underordnat.

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ett problem är att vissa inte klarar av att jobba hemifrån.

Inte lätt att vara chefen som ska säga vilka som får och inte får göra det.

Ett annat problem är att man inte kan ge ny personal, särskilt juniorer, rätt introduktion om den inte får träffa sina medarbetare. Fika är gravt underskattat för vissa autister som teambilding.
Detta är ett problem med svagt och bristfälligt ledarskap, inte platsen där arbete utförs. Såklart det inte är lätt för chefer som inte kan styra och följa upp arbete på annat sätt än var de anställdas kroppar befinner sig och när.
Men som ovan, om man inser att resultat är det viktiga och är en bra ledare så kan man säkerställa det på mång andra och mycket mer effektiva sätt. På så sätt skapas värde för företaget och en god arbetsmiljö för de anställda.

Citat:
Handen på hjärtat ni som arbetar hemifrån, om ni var arbetsgivare i ert eget företag, skulle ni gilla att era anställda ”jobbade” hemifrån?
Varför inte? Så länge som jobbet blir gjort och alla trivs är det ju optimalt!
Om inte så saknas modernt och effektivt ledarskap.
Senast redigerad av NollFemNollFem 2025-01-02 kl. 23:19.
Citera
2025-01-02, 23:52
Medlem
1. Jag har lett folk, som jobbat på distans, sedan 1978,
även unga.
Det var en slags betingsjobb, de fick betalt samma oberoende av hur fort de blev klara. Varje rapporterade då den var klar.
Nyanställda kollade jag,
alla andra gjorde jag bara få stickprov på eller om det dök upp något misstänkt.
Nästan alltid mycket bra kvalitet och nästan alltid klart i tid. Totalt fel under många år var mindre än 5 % ifrån perfekt.

2. Ett annat för 20 år sedan var programmering. De bestämde själva sina arbetstider så länge de fick ok mycket gjort så det inte blev väntetid för andra.
Jag skötte diskussioner om lösningar med respektive programerare och uppskattade förväntad tidsåtgång totalt.
En annan kollade kvaliteten, kopplade ihop modulerna och bestämde fördelningen av betalningen.
MYCKET mer per krona än normalt.
Citat:
Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.
OM det är sant, är det inkompetent chef.
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Dom är helt fel ute, det är inte bara barn som behöver övervakas, även vuxna. Det går enkelt att se i länder där polisen och övervakningen inte är tillräcklig, dvs det finns inga konsekvenser. Där är benägenheten att följa lagar väldigt låg. När det gäller arbete är det också väldigt tydligt att utan övervakning så arbetar många betydligt mindre. Det går att ha arbetare på distans men de måste fortfarande övervakas i detalj. Finns många exempel på Youtube där folk inom it skryter med att de jobbar 6 timmar i veckan men får betalt för 40.
Det där är mycket omodern "Pyramid" ledningsmetod. I moderna organisationer låter man dem arbeta med "Frihet under ansvar" med bonus om de jobbar bra.
Man väljer bra medarbetare som är tillräckligt smarta att förstå att de får fortsätta att ha frihet OM de jobbar bra.
Den bäste stannade flera år efter att Motorola erbjudit honom mycket högre lön än vad min klient kunde betala, för att han ville ha sovmorgnar och jag lät honom bestämma mycket detaljer själv.
Citat:

Ett annat problem är att man inte kan ge ny personal, särskilt juniorer, rätt introduktion om den inte får träffa sina medarbetare. Fika är gravt underskattat för vissa autister som teambilding.

Handen på hjärtat ni som arbetar hemifrån, om ni var arbetsgivare i ert eget företag, skulle ni gilla att era anställda ”jobbade” hemifrån?
LÄTT
Man ger alla som vill chansen - om de sköter sig.

I 1:an överst i den här posten var alla i samma län, så vi kunde ha frivilliga samlingar med trivselförmåner.
I 2:an gick det inte eftersom folk var utspritt i tre världsdelar men det fungerade bra ändå.
Citera
2025-01-03, 00:07
Medlem
Hoppas det är sant men som andra påpekar i kommentarsfältet ser billboarden photoshoppad ut.
Texten är vinklad rätt men inte loggan bland annat.
Citera
2025-01-03, 00:09
Medlem
Citat:

Sen visst.. givet läget på arbetsmarknaden kan både arbetsgivare och anställda kräva det ena och det andra givet läget på arbetsmarknaden.

Ja jag hade inte haft problem med det, man får väl gå på resultatet bara. Antingen är det så att många anställda aldrig har gjort något vettigt jobb men företaget har ändå haft råd att betala deras lön. Gör de då inget hemma blir det ingen skillnad. Eller så gör de samma jobb som tidigare fast hemma, då blir det heller ingen skillnad. Skulle de plötsligt inte göra samma som tidigare så märks det väl med tiden och ja då får man väl ta det då.
Citera
2025-01-03, 00:55
Avslutad
Citat:
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?
Som alltså förlorar t.ex 2 timmar i resväg varje dag som inte är betald?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

Byt jobb säger ni, men nån måste endå vara på den arbetsplatsen.

Nej, obligatorisk närvaro på alla jobb är mina 10 cent.
Så länge det finns arbetsgivare som vågar lita på sin personal och tillåta distansarbete så blir det jävligt svårt för bakåtsträvande chefer att hitta kompetenta personer som vill arbeta med jobb som går att göra på distans men måste åka till kontoret. Att det finns personer som din vän är inte mitt problem, utan dens arbetsgivares.

Jag skulle aldrig acceptera att inte få göra mitt jobb (systemutveckling) på distans.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-03 kl. 01:01.
Citera
2025-01-03, 01:00
Avslutad
Citat:
Ja precis, det är ju just avundsjuka det är. Varför ska en person kunna spela datorspel 80% av arbetstiden medan en annan ska slita hela dagen?
Ser du verkligen inget annat sätt att se till att en anställd inte spelar datorspel 80% av tiden än att tvinga personen till kontoret?
Citera
2025-01-03, 01:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja precis, det är ju just avundsjuka det är. Varför ska en person kunna spela datorspel 80% av arbetstiden medan en annan ska slita hela dagen?
Det är inte ok att spela dataspel 80% - då är det inte arbete. Att några fuskar rättfärdigar inte att alla ska ha det lika dåligt som du.
Citera
2025-01-03, 01:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Det är väl ändå företagets uppgift att se till att han gör det han ska och sätta regler för arbetet? Om han gör det han ska och företaget är nöjda så vad är problemet?
Citera
2025-01-03, 01:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Här har vi en som slänger med ord värre än Sveriges politiker. Jag har eget företag, är mer än nöjd över min arbetssituation och tjänar förmodligen mer det första kvartalet än du gör under hela året.

Tycker fortfarande det är orättvist att vissa t.ex spelar dator 80% av arbetsdagen medan andra sliter. Förstår att du känner dig träffad, datanörd!

PS. Även om jag nu blir en trött kontorsnisse så är det fortfarande någon som måste bygga. Missade du att jag skrev det i förra inlägget?

Om du är nöjd över din situation varför gnäller du över andras påhittade diton? Fokusera på dig själv istället.
Citera
2025-01-03, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Alla ska ha det lika dåligt för annars kan det bli orättvist. Du skulle ha gjort någonting med ditt liv och studerat (livets hårda skola räknas inte) så hade du också kunnat få jobba hemifrån. Gör något åt din egna situation istället för att hoppas på att det blir sämre för andra.
Du menar sådana jobb som kan rationaliseras bort till 90% med AI? Good luck with that..
Citera
2025-01-03, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Såklart finns det arbeten som ej kan utföras på annan plats, men varför skulle det vara ett hinder för distansarbete där så är möjligt?

Så oerhört förlegat sätt att se på arbete. Det viktiga och värdeskapande ör produktiviteten - inte antalet nedlagda timmar. Och det är om och om igen bevisat, samt allom bekant, att produktiviteten ökat rejält inom så gått som alla fält. Varför vissa arbetsgivare, och tydligen till och med arbetstagare, inte förstår detta förvånar mig. Så länge jobbet blir gjort bör plats och nedlagd tid vara underordnat.

Detta är ett problem med svagt och bristfälligt ledarskap, inte platsen där arbete utförs. Såklart det inte är lätt för chefer som inte kan styra och följa upp arbete på annat sätt än var de anställdas kroppar befinner sig och när.
Men som ovan, om man inser att resultat är det viktiga och är en bra ledare så kan man säkerställa det på mång andra och mycket mer effektiva sätt. På så sätt skapas värde för företaget och en god arbetsmiljö för de anställda.

Varför inte? Så länge som jobbet blir gjort och alla trivs är det ju optimalt!
Om inte så saknas modernt och effektivt ledarskap.
Varför betala någon för mer än de arbetar, de flesta får väl ändå fortfarande månadslön och inte per utfört projekt? Är det något som är "förlegat" så är det väl allt svinn inom White collar som kunde tjänas in? Vill inte företag tjäna så bra som möjligt? Uppenbarligen för många anställda.
Citera
2025-01-03, 02:10
Medlem
Mycket bra av Spotify!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här