2025-01-03, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är inte ok att spela dataspel 80% - då är det inte arbete. Att några fuskar rättfärdigar inte att alla ska ha det lika dåligt som du.

Jag tror han överdriver.
Har en vän som är sådär också.

Studerar 100% på distans.
35-50tim studier i veckan beroende på projekt inlämning.

Min vän tror att jag sitter hemma och lallar och frågar när jag ska skaffa ett riktigt jobb.
Citera
2025-01-03, 20:50
Avslutad
Tidstypisk ändå att glidare med hittepå-jobb vill ”jobba” hemma med full lön medan knegare med samhällsviktiga jobb ska upp kl 06.00, pendla två timmar om dagen och komma hem slukörda kl 18.
Och dessutom beskyllas för avundsjuka och missunnsamhet av hittepåjobbsglidarna.
Och nej, att föreslå att människor med riktiga jobb får skylla sig själva för att de inte byter till hittepåjobb duger inte. Då skulle samhället kollapsa.
Citera
2025-01-03, 21:56
Medlem
Ni som tar upp att distansarbetare ”spelar datorspel 80% av tiden”, tror ni på riktigt att de skulle vara flitigare inne på kontoret? Jag har med egna ögon bevittnat latmaskar som sitter och surfar på alla möjliga konstiga hemsidor från 8-17. De fikar givetvis 1h på förmiddagen, 1h på eftermiddagen och tar långluncher, och minglar runt och stör alla andra. När det blir problem skyller de ifrån sig, säger att de inte fått info, att de inte visste, att de inte fått ansvaret osv.

Varför hindra produktiva människor, som kan jobba bra hemifrån, för att det finns de som fuskar (som ändå skulle fuska inne på kontoret)?

Spotify har väl rätt höga krav på sina anställda, det är inte idioter som jobbar där. Så man kan tänka sig andelen som är oansvariga är extrem låg.

Jag förespråkar det här klassiska uttalandet: ”Frihet under ansvar”. Jag har själv jobbat en del hemifrån, och ärligt talat så jobbar jag MER hemma eftersom jag brukar jobba under den vanliga pendlartiden. Så istället för 8h, kan jag lika gärna jobba 9-9,5h per dag.

Men givetvis kan man inte gömma sig hemma 5 dagar i veckan. Man måste vara tillgänglig, visa sig, delta i möten fysiskt, kunna skapa/vårda relationer, lära upp nya medarbetare osv.

Men att jobba hemma kanske 2 dagar i veckan, om man är en ansvarsfull person, ser jag inget problem med. Det är win-win.
Citera
2025-01-03, 22:17
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Tidstypisk ändå att glidare med hittepå-jobb vill ”jobba” hemma med full lön medan knegare med samhällsviktiga jobb ska upp kl 06.00, pendla två timmar om dagen och komma hem slukörda kl 18.
Och dessutom beskyllas för avundsjuka och missunnsamhet av hittepåjobbsglidarna.
Och nej, att föreslå att människor med riktiga jobb får skylla sig själva för att de inte byter till hittepåjobb duger inte. Då skulle samhället kollapsa.

Det finns två typer av arbete. En mental- och en fysisktstimulerande. Båda har sina fördelar och nackdelar. Jag vågar tro att en programmerare tänker mer på sitt jobb utanför arbetsplatsen vilken tid som helst än sjuksköterskan. Sen har sjuksköterskor och läkare duktigt med ob om de är på rätt plats. Sen finns det mängder med jobb som verkligen slutar när butiken stänger. Byggarbetarna har inte alltid så lång pendling, projekten tar slut och nya påbörjas på nya platser.
Citera
2025-01-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Såg idag denna nyhet ang. Spotify, som bekräftar att de kommer fortsätta tillåta distansarbete. Det som jag tyckte var helt klockrent var deras resonemang, "Our employees aren´t children", som ju faktiskt fångar precis det som företag som är restriktiva med distansarbete inte vill erkänna, att man misstror sina anställda och ser de som småbarn som behöver övervakas:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Four-employees-arent-children-spotify-will-continue-working -v0-xcw9qw92qo8e1.png%3Fauto%3Dwebp%26s%3D665b2aa7b2f7 848779191c7c7a189e594e0e621d&rdt=34953

Tycker det är en bra signal från Spotify, de säger liksom det alla anställda tänker, att om deras arbetsgivare kräver "mycket" kontorsnärvaro så signalerar det tydligt att man inte har förtroende för sin personal. Lär sannolikt betyda rätt mycket för deras konkurrenskraft som arbetsgivare då de ju öppet sågar bakåtsträvande företag.

Tänker då i jämförelse med andra bolag som gått ut öppet med att de är kritiska till distansarbete och avser begränsa detta, t.ex. H&M och Astra Zeneca:
(FB) H&M kräver att anställda ska arbeta från kontoret - protester bland anställda
(FB) Astra Zeneca övervakar personalens datorer - vill säkerställa kontorsnärvaro

Vad säger ni? Är Spotify något på spåren?

Svensk affärsfilosofi
Citera
2025-01-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Den enda realistiska lösningen är att erbjuda högre löner, men det går ju såklart dåligt ihop med att företaget är mindre och mer känsligt. Stora företag kan leva rätt långt på sitt varumärke som arbetsgivare, och då locka till sig folk som är kompetenta och att det då inte uppstår någon problematik kring distansarbete.

Detta var ju såklart en icke-fråga år 2019 och tidigare, när alla förväntades jobba 5 dagar i veckan på plats mellan ca 9-17, då var det inte tal om distansarbete på regelbunden basis. Så om en stor eller liten arbetsgivare rekryterade behövde man inte ta ställning till frågor kring huruvida folk levererar utan övervakning eller inte, utan man satt ju på jobbet som man fick betalt för, eftersom det var normen.

Idag blir det knepigt för mindre attraktiva arbetsgivare då det blir en så tydlig kvalitetsskillnad mellan företag som ser positivt på hybridjobb och företag som inte gör det. Att kräva kontorsnärvaro är som sagt ingen bra lösning heller då de som är kompetenta och har möjlighet att välja sin arbetsgivare lär välja bort sådana alternativ.

Med det sagt ser jag inte övervakning av personalen som en lösning generellt, folk kan ju mycket väl slappa väl på jobbet också och att signalera en misstro mot personalen löser ju då inte de problemen. Det är istället ett förtroende som måste byggas i båda riktningar mellan arbetsgivare och arbetstagare, men som sagt är det betydligt mer kämpigt för ett företag med svagare varumärke som inte kan locka till sig de bästa.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Citera
2025-01-04, 00:51
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och förbjud arbete på kontorstid tills alla har möjlighet att inte jobba på kvällar eller helger?

Är du möjligtvis sosse? Målet är att alla ska ha det lika dåligt?

Alltså ni hemmasittare. Vilka syltryggar ni är.
Någon hade argumentet att hen får 6-7000:- mindre utgifter om/när hen ”jobbar” hemifrån.
Bra, sänk då lönen med 6-7000 per månad för de som inte har lust att åka in till jobbet.
Annars hade ni väl förhandlat in det i erat anställningsavtal, eller?
Haha
Citera
2025-01-04, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Alltså ni hemmasittare. Vilka syltryggar ni är.
Någon hade argumentet att hen får 6-7000:- mindre utgifter om/när hen ”jobbar” hemifrån.
Bra, sänk då lönen med 6-7000 per månad för de som inte har lust att åka in till jobbet.
Annars hade ni väl förhandlat in det i erat anställningsavtal, eller?
Haha
Varför skulle jag gå med på det? Det hade KANSKE varit diskutabelt om jag hade så stora utgifter för att ta mig till jobbet. Men då mina utgifter knappt påverkas av att åka in till jobbet, varför i helvete skulle jag gå med på 7000 lägre i lön då?
Citera
2025-01-04, 00:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Problemet är just att jag tycker det är orättvist att folk sitter hemma och jäser igenom dagen medan andra jobbar och sliter.

Du kan byta jobb.
Citera
2025-01-04, 01:02
Medlem
llundberg57s avatar
Min brorsa jobbar på Infosys som AS400 utvecklare och efter att ha jobbat 100% hemma i 2 år så har företaget bestämt att alla nu ska tillbaka till kontoret. Jag frågade honom hur det togs och han sa att alla hans kolleger (olika roller) var ok med det. Den generella attityden är att 'om vi vill jobba här så är det deras regler som gäller'. Företagets policy är att ingen är oersättlig. Och det är likadant där jag bor, de stora bankerna och försäkringsbolagen har samma linje.
Det påverkar inte mig eftersom jag inte har något emot att jobba i kontoret. De anställda i mitt team är också helt ok med det.
Citera
2025-01-04, 01:24
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle jag gå med på det? Det hade KANSKE varit diskutabelt om jag hade så stora utgifter för att ta mig till jobbet. Men då mina utgifter knappt påverkas av att åka in till jobbet, varför i helvete skulle jag gå med på 7000 lägre i lön då?

Varför förhandlade du inte in hemmasittare i anställningsavtalet?
Det har mängder av kollegor och fd kollegor gjort sedan mitten av nittiotalet. Det lägger jag däremot ingen värdering i.
Citera
2025-01-04, 01:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Varför förhandlade du inte in hemmasittare i anställningsavtalet?
Det har mängder av kollegor och fd kollegor gjort sedan mitten av nittiotalet. Det lägger jag däremot ingen värdering i.
Jag ser inte vad frågan har för relevans alls. Jag frågade varför jag skulle acceptera 7000 lägre i lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in