2024-12-29, 19:38
Du avslöjar dig mer och mer för varje inlägg du skriver. Du kan ingenting. Du har fel attityd och inte bara det, du har illusioner om verkligheten.

Det existerar ingen sådan sak som passiva inkomster. Att du ens tror det är helt häpnadsväckande. Men det förklarar väl varför du också har ett jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, eller vad fan babblar du om? Att leva på passiva inkomster kräver inte ett jobb på 40h/v om man inte är daytrader.
Citera
2024-12-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Till de har fått ONÖDIGA jätteproblem p g a t ex svindyra lån
Sant! Dessa måste lära sig den hårda vägen 😀
Citera
2024-12-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Stabil avkastning på sju procent? Var hittar du det någonstans? Det enda sättet att få en sådan avkastning är att investera 100% på aktiebörsen men då utsätter du ditt kapital för risk. Tänk på att börserna kan svänga - rejält. Om någonting går ner 50% måste det gå upp 100% bara för att vara tillbaka på ruta ett.

Det är absolut bäst att sprida riskerna över så många tillgångar som möjligt - amortera ditt bolån, köp guld, ha en större del av pengarna på en stabil bank med hyfsad ränta - SBAB ger tex 2,8% på tre månader i skrivande stund. En mindre del i aktiefonder.

Jag vet. Men jag skriver att om det är en årlig avkastning på 7% så tar det fem år. Skulle det vara 0% avkastning tar det 2 år till. Såklart är ingenting garanterat, det kan bli både mer eller mindre
Citera
2024-12-29, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Jag vet. Men jag skriver att om det är en årlig avkastning på 7% så tar det fem år. Skulle det vara 0% avkastning tar det 2 år till. Såklart är ingenting garanterat, det kan bli både mer eller mindre

Bra, bara så du är medveten om att det kan bli -7% ett år och ytterligare -12% nästa.

Lägg inga pengar på börsen som du inte är beredd på att förlora!
Citera
2024-12-29, 20:03
Medlem
Citat:
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$

blir inget av den miljonen med tanke på hur fåfäng du är. transplantation fy fan asså
Citera
2024-12-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Om man har lidit ekonomisk under sina bästa år för att komma dit så är det mycket tragiskt anser jag.

För det första så ser jag inte detta som lidande, då jag har avsatt pengar varje månad både för gymkort och Övrigt. Och även för högtider och semestrar så det är ändå en realistisk sparplan som jag redan följt ett tag nu utan problem.

Men mina "bästa år" är nog redan förbi eftersom jag nu är i 40-årsåldern. 20-40 levde jag upp mina tillgångar och reste utomlands längre perioder varje år. Konsumerade mycket. Och det är ju på grund av det som detta nu måste göras. Sötebrödsdagarna är över, och vill man även ha en bra framtid när pensionen väl kommer får man nog acceptera att "lida" några år nu att ordna det. Precis på samma sätt som som tjockisar som ständigt "unnat sig" under en längre tid. Då är det bara att "lida" på löpbandet som gäller för att betala för det.

Vad är alternativet? Att inte göra det och få det garanterat dåligt som pensionär? Nej, då lider jag hellre litegrann nu för att säkra det.
Senast redigerad av Kaustiksodan 2024-12-29 kl. 20:19.
Citera
2024-12-29, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Vad tror ni?
Bra initiativ! Skönt att se en vuxen, ansvarsfull och rationell människa bland alla trådar om motsatsen. Kul att läsa!

Kommer jag greja detta?
Jag känner inte dig så jag vet inte hur duktig du är på att hålla dig till en plan över tid. Men om jag förutsätter att du omsätter din plan och genast hoppar upp i sadeln igen, om du gör enstaka misstag, så är jag säker på att du kommer att lyckas.
När det gäller aktier så kan otur/oskicklighet med 1-2 värdepapper lätt sudda ut överskottet från 10-20 andra, så jag tror du gör rätt som satsar på ett balanserat instrument (om jag förstår dig rätt). 7% avkastning över tid låter dock ganska optimistiskt. Jag tror att du det är bra om du gör dig .entalt förberedd på att det kan ta löngre tid än planerat att nå din första miljon. Men jag är säker på att du kan nå dit till slut.
Jag tror dock att en miljon kan vara i underkant för att nå den situation i övrigt, som du beskriver. Med familj/barn, villa, bil, semester etc. (normalt Svenssonliv) så skulle jag säga att 10 miljoner är minimum för att gå i pension.

Tackar för det. Men nu hade jag inte tänkt att göra detta med målet att pensionera mig i förtid - även om det såklart vore trevligt. Tanken är att jobba alla fall till 65 år. Spara aggressivt under de kommande 5 närmsta åren, för att sedan kunna dra ner på sparandetakten när första miljonen är nådd. Under de ca 15 år som sedan återstår till att pensionen närmar sig har denna miljon gissningsvis (förhoppningsvis) växt sig till kanske flera miljoner, samtidigt som också bostaden är betald.

Jag har alldeles för många ex-kollegor på Facebook som gått i pension och hela tiden sitter hemma för de har aldrig råd att göra nånting.
Citera
2024-12-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
blir inget av den miljonen med tanke på hur fåfäng du är. transplantation fy fan asså

Jag förstår din skepsis, men jag kan försäkra dig om att jag inte är den fåfänga typen som lägger massa pengar på utseende osv. Hårgrejen var något som var relativt enkelt och billigt att fixa, och tillsammans med att träna litegrann på gym är jag nöjd. Tycker ändå man kan ta hand om sig på så vis om det går. Nu är jag nöjd och har inga fler behov av att göra något mer. Dessutom kostade det inte speciellt mycket pengar heller.

Men vi får se, kanske får du rätt!
Senast redigerad av Kaustiksodan 2024-12-29 kl. 20:30.
Citera
2024-12-29, 20:17
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Månadsspara i Bitcoin och härda ut under skakiga perioder så har du ett bra stabilt sparande med grym avkastning.

Och vad skulle avkastningen bestå av, om jag får fråga...
Citera
2024-12-29, 20:40
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Jag har inte lidit ekonomisk skada av att spara aggressivt som ung. Det handlar om att skita i att konsumera skräp. Jag kunde fortfarande resa och uppleva världen på en stram budget. I slutändan handlar det mer om vilken intelligensnivå man besitter, och lågintelligenta människor kan helt enkelt inte hantera pengar i någon större utsträckning.

100% sanning. De fattar inte eller så har de för låg arbetarlön för att spara med dyrt boende.

Slemhog har allt och levt livet och rest lyxresor flera ggr mellan 20-40 och har alla prylar jag alltid velat ha inkl båt, sportbilar och fin lägenhet men endå lyckats spara 40% av lönen i 10 år och är mångmiljonär.
Hemligheten är att göra upplevelser, resor och köpa fina grejer IBLAND och då ha tålamod och även leta kampanjpriser eller erbjudanden och skippa onödiga kostnader så man får valuta för pengarna.
Senast redigerad av slemhog 2024-12-29 kl. 20:42.
Citera
2024-12-29, 20:44
Medlem
Citat:
För det första så ser jag inte detta som lidande, då jag har avsatt pengar varje månad både för gymkort och Övrigt. Och även för högtider och semestrar så det är ändå en realistisk sparplan som jag redan följt ett tag nu utan problem.

Men mina "bästa år" är nog redan förbi eftersom jag nu är i 40-årsåldern. 20-40 levde jag upp mina tillgångar och reste utomlands längre perioder varje år. Konsumerade mycket. Och det är ju på grund av det som detta nu måste göras. Sötebrödsdagarna är över, och vill man även ha en bra framtid när pensionen väl kommer får man nog acceptera att "lida" några år nu att ordna det. Precis på samma sätt som som tjockisar som ständigt "unnat sig" under en längre tid. Då är det bara att "lida" på löpbandet som gäller för att betala för det.

Vad är alternativet? Att inte göra det och få det garanterat dåligt som pensionär? Nej, då lider jag hellre litegrann nu för att säkra det.
Alternativet är till exempel ett mer välbetalt jobb med rejäla inbetalningar till tjänstepension.
Citera
2024-12-29, 21:01
Medlem
Citat:
Absolut. Happiness is bliss. Men det är jag som skrattar hela vägen till banken.
Storsint av dig att erkänna din låga intelligens. Några andra handikapp du vill dela med dig nu när du ändå är ifrån ämnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in