2024-12-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Alternativet är till exempel ett mer välbetalt jobb med rejäla inbetalningar till tjänstepension.

Är det ett realistiskt "alternativ" verkligen?
Isåfall väljer jag det alternativet istället. Tack för tipset!
Citera
2024-12-29, 21:26
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Om man har lidit ekonomisk under sina bästa år för att komma dit så är det mycket tragiskt anser jag.

Varför tar man för givet att man har lidit ekonomiskt under sina bästa år? Det går faktiskt utan att man lider. Gäller bara att hitta balansen. Det är otroligt skönt att veta att man klarar både upp och nedgångar med ett bra sparande.
Citera
2024-12-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Är det ett realistiskt "alternativ" verkligen?
Isåfall väljer jag det alternativet istället. Tack för tipset!
Inte för svagbegåvade kanske men jag skriver iofs utifrån egna förutsättningar.
Citera
2024-12-29, 21:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Du avslöjar dig mer och mer för varje inlägg du skriver. Du kan ingenting. Du har fel attityd och inte bara det, du har illusioner om verkligheten.

Det existerar ingen sådan sak som passiva inkomster. Att du ens tror det är helt häpnadsväckande. Men det förklarar väl varför du också har ett jobb.
Dina inlägg är obegripliga. Hur mycket menar du att jag måste jobba om jag har 10 mkr på börsen och kan ta ut 400 000 kr om året? För mig räcker det att ligga i soffan.
Citera
2024-12-29, 21:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Storsint av dig att erkänna din låga intelligens. Några andra handikapp du vill dela med dig nu när du ändå är ifrån ämnet?
Jag är extremt intelligent. Så förstår inte riktigt din poäng. Den som är intelligent kan spara ihop till 1 mkr utan problem. Du däremot verkar inte kapabel till det. Jag beklagar det.
Citera
2024-12-29, 21:52
Medlem
Citat:
Inte för svagbegåvade kanske men jag skriver iofs utifrån egna förutsättningar.

Tjänar redan över medel vilket inte svagbegåvade i regel brukar göra. Att bara "fixa ett mer välbetalt jobb" fattar väl du också att man inte bara gör hur som helst. Ja, du tjänar gissningsvis bra mycket mer än vad jag gör men som sagt tjänar jag ändå över medel och jag tror nog du fattar om du tänker efter att det inte är världens lättaste sak att bara öka på sin inkomst hur som helst.

Om du bara har för avsikt att hävda dig själv eller hålla på att tjafsa så ser jag inte poängen med att du ens skriver här i tråden? Du tillför inget av värde.
Citera
2024-12-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag är extremt intelligent. Så förstår inte riktigt din poäng. Den som är intelligent kan spara ihop till 1 mkr utan problem. Du däremot verkar inte kapabel till det. Jag beklagar det.
Nej, du är knappast "extremt intelligent".
Miljonen passerade jag för länge sen, även i amerikanska dollar faktiskt.
Du behöver inte vara ledsen för min skull gubben 🤑
Citera
2024-12-29, 22:05
Medlem
Citat:
Tjänar redan över medel vilket inte svagbegåvade i regel brukar göra. Att bara "fixa ett mer välbetalt jobb" fattar väl du också att man inte bara gör hur som helst. Ja, du tjänar gissningsvis bra mycket mer än vad jag gör men som sagt tjänar jag ändå över medel och jag tror nog du fattar om du tänker efter att det inte är världens lättaste sak att bara öka på sin inkomst hur som helst.

Om du bara har för avsikt att hävda dig själv eller hålla på att tjafsa så ser jag inte poängen med att du ens skriver här i tråden? Du tillför inget av värde.
Nej, att skaffa ett mer välbetalt jobb med bra pensionslösningar är inte för alla men ett alternativ likväl. Särskilt svårt är det om man inte ens försöker.
Jag svarar bara på frågor. Läs inte om du är känslig.
Citera
2024-12-29, 22:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nej, du är knappast "extremt intelligent".
Miljonen passerade jag för länge sen, även i amerikanska dollar faktiskt.
Du behöver inte vara ledsen för min skull gubben 🤑
Hehe visst.
Citera
2024-12-29, 22:19
Medlem
Citat:
Nej, att skaffa ett mer välbetalt jobb med bra pensionslösningar är inte för alla men ett alternativ likväl. Särskilt svårt är det om man inte ens försöker.
Jag svarar bara på frågor. Läs inte om du är känslig.

Det går ju inte att generellt säga "skaffa ett mer välbetalt jobb". Det beror ju helt på i vilket lönesegment personen ligger. Ligger man på medelnivån inom branschen eller en bit under så visst, då kan man alltid söka sig runt och få upp lönen. Men för någon som redan tjänar mer än övriga inom samma bransch med samma erfarenhet kommer det vara extremt svårt att motivera att man skulle vara värd ännu högre lön.
Citera
2024-12-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
blir inget av den miljonen med tanke på hur fåfäng du är. transplantation fy fan asså

Jag tänkte likadant. Plus att själva idén är att konsumera som pensionär: (citat)
"Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m."

Det finns ju ingen stor poäng med att vänta med att "resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute" till en viss ålder, jag tror man behöver något mer motiverande som anledning till sparandet.

Exempelvis sparar jag själv av ren rädsla, jag tror att jag kommer bli av med jobbet eller att mitt boende och bohag skulle kunna brinna upp vilken dag som helst. Det skulle säkert ta 1-2 år att få hjälp av ett illvilligt försäkringsbolag. Då är det tryggt att ha pengarna.
Citera
2024-12-29, 22:33
Medlem
Citat:
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$
Det låter jättebra att tipsa ungdomar om att spara tidigt. I teorin. I praktiken skulle jag aldrig vilja vara utan mina minnen kopplat till festande och resor under mina ungdomsår. Pengar löser sig ändå med åldern och ingen kommer knacka på gravstenen och tacka dig för miljonerna sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in