2024-12-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Om man har lidit ekonomisk under sina bästa år för att komma dit så är det mycket tragiskt anser jag.
Lidit?
Citera
2024-12-29, 13:21
Medlem
TonyBergmans avatar
Ja det är enkelt.
Kontinuerligt sparande på börsen så har man sin första miljon inom några år. (Självklart kan vi få börskrach)
Citera
2024-12-29, 14:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Ja, förmodligen är det jag som jobbar på som är en idiot medan du som redan listat ut allt bara behöver ligga i soffan.
Ja, eller vad fan babblar du om? Att leva på passiva inkomster kräver inte ett jobb på 40h/v om man inte är daytrader.
Citera
2024-12-29, 14:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag tror att det är tvärtom. Dumma människor är lyckligare då de lättare finner sig i sina livssituationer🤑
Absolut. Happiness is bliss. Men det är jag som skrattar hela vägen till banken.
Citera
2024-12-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag har inte lidit ekonomisk skada av att spara aggressivt som ung. Det handlar om att skita i att konsumera skräp. Jag kunde fortfarande resa och uppleva världen på en stram budget. I slutändan handlar det mer om vilken intelligensnivå man besitter, och lågintelligenta människor kan helt enkelt inte hantera pengar i någon större utsträckning.

Ytterligare ett mycket bra och Rakt-På-Sak inlägg av dig.

Visst är det ett val man måste göra,som ung,Antingen konsumera allt här&nu eller spara för att kunna lata,sig/konsumera mer i framtiden.

När jag såhär 30år senare ser vilka ekonomiska vägar jag och min dåvarande bekantskapskrets gick är jag iallafall glad att ofta ha valt bort Pizza Kebab Hamburgare och konstant Fredag-Lördagsfylla på krogen även om gliringar om Snål&Tråkig ofta förekom.
De som alltid söp på lokal och avslutade natten med taxi hem och nattamat väger nog 20kg mer än mig idag och rondören är påtaglig då samma vanor har följt med genom livet.
Konsumtionsmönster av sådant om omedelbart efter inköp antingen är borta eller nästintill värdelöst kostar.

Ytterligare minst 15år i arbetslivet verkar mer vara en plåga än nöje för de flesta,men med noll kronor på kontot varje månad den 24e är det en omöjlighet att trappa ner.
Citera
2024-12-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Absolut. Happiness is bliss. Men det är jag som skrattar hela vägen till banken.

Att "happiness is bliss" är ju rätt givet i stil med "vatten är vått".

Tänkte först rätta till det hela och skriva frasen myntat av Thomas Gray men funderade sedan på innebörden i uttrycket och fann det då klokt att avstå. Fortsätt med happiness is bliss du.
Senast redigerad av Bushbuck 2024-12-29 kl. 17:11.
Citera
2024-12-29, 17:48
Medlem
Månadsspara i Bitcoin och härda ut under skakiga perioder så har du ett bra stabilt sparande med grym avkastning.
Citera
2024-12-29, 17:56
Medlem
Citat:
Jag tror att det är tvärtom. Dumma människor är lyckligare då de lättare finner sig i sina livssituationer🤑
Till de har fått ONÖDIGA jätteproblem p g a t ex svindyra lån
Citera
2024-12-29, 18:00
Medlem
Ollonbos avatar
Låter som ett tråkigt liv för att få en mille på banken.
Själv levde jag livet och hade kul i unga år (till 30 ca) sen med åldern så kom inkomsterna och utgifterna minskade. Men är du äldre med utflugna barn så spar på.
Citera
2024-12-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$
Med tanke på att du sedan tidigare har en del smålån så kan man ifrågasätta om du orkar spara så mycket som du säger. Du måste ju tidigare konsumerat mer än dina inkomster. Vad är det som säger att du nu inte kommer göra det igen.

Jag hade amorterat bort skulderna före jag börjat spara. Det ger en garanterad avkastning för dig på en handfull procent. De sju procent som du räknar med är inte någon garanti.
Citera
2024-12-29, 19:12
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$

Stabil avkastning på sju procent? Var hittar du det någonstans? Det enda sättet att få en sådan avkastning är att investera 100% på aktiebörsen men då utsätter du ditt kapital för risk. Tänk på att börserna kan svänga - rejält. Om någonting går ner 50% måste det gå upp 100% bara för att vara tillbaka på ruta ett.

Det är absolut bäst att sprida riskerna över så många tillgångar som möjligt - amortera ditt bolån, köp guld, ha en större del av pengarna på en stabil bank med hyfsad ränta - SBAB ger tex 2,8% på tre månader i skrivande stund. En mindre del i aktiefonder.
Citera
2024-12-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så du tycker det är imponerande att spara 11k i månaden, intressant
Hela den här trådstarten handlar om andras godkännande, ja.
Oklart vad du menar med ditt inlägg dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in