2024-12-28, 18:31
Medlem
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$
Senast redigerad av Kaustiksodan 2024-12-28 kl. 18:47.
Citera
2024-12-28, 18:41
Medlem
1. Har ingen åsikt.
2. Troligen grejar du det inte givet hur du uttrycker dig.
3. Ja, har kommit över den gränsen för länge sen. Sparar långsiktigt, regelbundet och alltid till mig själv först långt innan övriga utgifter betalas.
4. Nej, inte särskilt.
Citera
2024-12-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
1. Har ingen åsikt.
2. Troligen grejar du det inte givet hur du uttrycker dig.
3. Ja, har kommit över den gränsen för länge sen. Sparar långsiktigt, regelbundet och alltid till mig själv först långt innan övriga utgifter betalas.
4. Nej, inte särskilt.

Vad i det jag uttryckt gör att du gör detta antagande?
Citera
2024-12-28, 18:54
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$
Klart du fixar detta, gäller bara att vara konsekvent i ditt agerande och uthållig.

Sparat 5K/månad rätt länge och har en bra slant på kontot, efter ett tag går det bara på rutin.

Bara att uppdatera med- och motgångar när det väl händer
Citera
2024-12-28, 18:56
Medlem
Citat:
Vad i det jag uttryckt gör att du gör detta antagande?
Långt utlägg och utan ett vettigt syfte annat än att imponera på andra.
Citera
2024-12-28, 18:58
Medlem
Citat:

Vad har det med min eventuella förmåga att uppnå målet att göra?
Citera
2024-12-28, 19:02
Medlem
Citat:

Syftet var dessutom att inspirera andra att se över sitt sparande. Många jag känner har fått en helt annan syn på sparande när de gjort en egen kalkyl och då får se siffrorna direkt framför sig och vad det kan bli över tid.

Men om du själv redan nått ditt mål så säger jag grattis till dig, bra jobbat! Och jag förstår då att detta inte är av intresse för dig. Som tur är finns det ju många andra trådar här på Flashback som kan intressera dig mer?
Citera
2024-12-28, 19:02
Medlem
Så länge du är disciplinerad, alltså att detta inte är tillfällig motivation, så ska det nog gå vägen. Själv hade jag turen att få ärva första miljonen, som dock inte ökat mycket sedan dess.

Uppdatera med och motgångar som någon annan skrev, att bara få veta att det går exakt enligt plan är mindre intressant. Lycka till!
Citera
2024-12-28, 19:04
Jag återkommer här om fem år och ser hur det gått. I övrigt finns det inte så mycket att diskutera om.
Senast redigerad av DigitalDisaster 2024-12-28 kl. 19:06.
Citera
2024-12-28, 20:34
Medlem
Glorfindels avatar
Två tankar:

1. Hoppas du inte räknar för kallt med en uppgång på 7% per år. Det kan bli mer eller mindre. Blir det en krasch kan det ta flera år innan du är tillbaka. Men som utgångsvärde så är det vettigt.

2. Jag skulle nog inte amorterat. Som du nämner så har du en uppgång på 7% per år. Så höga räntor kommer man inte ha på sikt.

Lycka till!
Citera
2024-12-28, 21:19
Medlem
Citat:
Syftet var dessutom att inspirera andra att se över sitt sparande. Många jag känner har fått en helt annan syn på sparande när de gjort en egen kalkyl och då får se siffrorna direkt framför sig och vad det kan bli över tid.

Men om du själv redan nått ditt mål så säger jag grattis till dig, bra jobbat! Och jag förstår då att detta inte är av intresse för dig. Som tur är finns det ju många andra trådar här på Flashback som kan intressera dig mer?
Jag menar alltså syftet med sparmålet på en miljon. Känns ytligt och inte så gemontänkt.
Jo, poletten brukar trilla ner för deltagarna i Lyxfällan. I alla fall för stunden.
Mitt mål var aldrig att bli rik eller snåla ihop pengar till ålderns höst. Har bara fokuserat på högre inkomster. Rekommenderas starkt! Mycket roligare 😀
Vilka andra trådar rekommenderar du?
Citera
2024-12-28, 21:21
Citat:
Var det värt det att göra hårtransplantation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in