Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Alltså jag är inte superfixerad vid just en specifik siffra, 68 och 62 går precis lika bra 😁 Men skämt åsido, jo det är antagligen inte särskilt friskt att ignorera formen, stirra på siffror och tro att jag blir lycklig som smal. Men å andra sidan så betraktar jag ca 70 kg som ett absolut maxtak för min vikt. Runt 68 är väl okej, runt 65 kg är bra och 62-63 kg vore optimalt.
Vill se vältränad ut. Nu är mina ansträngningar i gymmet dolda och inbäddade i massa fluff. Ser mest bara chunky ut, sen marginellt musklig och räfflad bara när jag har pump. Vill liksom inte ha halvtjock sleeper build konstant utom vid pump, vill se fit ut till vardags och när jag är avslappnad också. Typ som du Sklee, den där v-formen skojar man inte bort.
MEN, är sjukt nöjd OCKSÅ. Har haft fetma en gång i tiden och vägt 100+. Gick ned till ca 70 och sedan upp igen. Fastnade på ca 85 kg men lyckats gå ned 10 kg till sedan dess. Har kommit långt. Känner mig seriöst som två personer i en, en missnöjd och en nöjd. Blir nästan galen ibland. På riktigt schizofren.
Tror att vägen fram här är att försöka skita i utseende och siffror och fokusera på välmående. Äta rent (antiinflammatoriskt så jag är snäll mot sjuka sköldkörteln) och ta det mer lugnt. Hälsan är nummer ett. Resten löser sig.
Vad är din längd förresten?
Asså jag förstår ju hur du menar. De flesta av oss vill nog ha en leanare och tränat utseende och det innebär ofta en lägre vikt. Men vikten blir ju samtidigt mer irrelevant ju mer muskelmassa man har.
Jag tror att jag behöver ligga på runt 65-66kg glykogenfylld för att ha min "bild" av en schysst form och hälsosam bf%. Men hade hellre varit runt 70kg med den samma form och bf%.
Men du har rätt. Man behöver ha en viss mängd fett på kroppen för att så muskulös ut konstant och ännu viktigare att ha tillräckligt med muskelmassa. Då kan man se ganska krallig ut oavsett fettmängd.
Tack 😇. Helt ärligt så har jag inte strävat efter en bred rygg, jag vill hellre ha en tjock rygg. Men har haft ett mål sedan start att bli duktig i Pull-Ups och Chins så det är det som har gjort ryggen bred. Och jag kan inte göra 10+ Pull-Ups ens. Eller kanske om man räknar halvtaskig form på en bra dag. Kör mycket efter teknisk fail och kanske klarar 4st idag och är ändå nöjd med det.
Det med "flera personligheter" kan jag relatera till. Men fundera över hur länge du har varit den feta missnöjda personen. Den försvinner inte över en dag men med tiden ju längre du har varit den nya personen. Ju längre du är din nya person som kommer den gamla du tvinga bort men tex 10års personlighet försvinner inte på 1 eller 2 år. Låt bara inte den gamla du dra ner dig i skiten igen.
Det är vanligare med hypotereos hos kvinnor eftersom ni har ett mer komplext hormonsystem. Tycker att det är lite bra information om detta. Men tex för kvinnor så rubbas hormonella systemet enklare av dålig kost kunskap i samhället, en större social press som drivs av ohälsa, stressen som en följd av detta.
Något som kanske många tycker är pinsamt att prata om är kvinnors mens som är det bästa att ha koll på för ha koll på sina hormoner. Har haft många kompisar och bekanta som inte har regelbunden mens eller inte haft sin mens i flera år och förstår inte den signalen att kroppen inte mår bra och bara prokastinerar det faktumet.
Låter som en klyscha men man kommer ha sitt bästa utseende och fysik när all hälsa är på topp. Jag är inte religiös men jag tycker att religion har verkligen förstått att det är viktigt att vårda en själv ur alla aspekter för att man ska få det bästa av livet.
Gillar du poddar?