2024-12-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej de ska äta kött din idiot, det som du påstår att du inte klarar av att ge valpen.

Har du läst tråden?
Citera
2024-12-24, 23:53
Medlem
ArtificialElegances avatar
När du säger att torrfoder inte är något för din hund, vad menar du då? Och vilka sorter har du provat?

Du aktiverar honom för mycket men fortsätter - varför?

En växande, överaktiv och därtill stor hundvalp genererar självklart stor aptit. Du KAN reglera den.
Citera
2024-12-25, 02:55
Medlem
Jag tror att din 10 månader valp får för mycket motion samtidigt som han växer och behöver mycket mat
Jag tycker du ska dra ner på motionen
Kanske gå kortare promenader
Sen spår skydds 4 ggr i veckan????
Skydds med en 10 månader
Lägg ner...
Spår kanske 2 ggr i veckan
Sen lite hjärngympa övningar

Min kunskap baserar jag på att jag fött upp hundar
Haft 28 kullar skk

Aldrig problem med mat eller vikt eller något med hundarna
Jag har fött upp mest dvärghund men har haft 3 kullar brukshund

Det bästa som finns är inte alltid raw eller barf
Kanske han behöver torrfoder för protein och andra näringsämnen och toppa med färskfoder

Det låter ju på dig som hunden är 3 årig vuxen när du berättar hur mycket mat och motion den får

Den växer ju inte mer än den ska och blir inte större pga fodret
Men den låter som om den är inne i en tillväxtfas och behöver bra med mat men samtidigt så kanske också mycket vila nu för att låta kroppen tillgodogöra sig fodret

En dobermann är ju inte klar i kroppen förrän framåt 5 års ålder och enligt mig i huvudet aldrig....
Citera
2024-12-25, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Jag uppfattade det som så, hunden var mager som en vinthund men käkade rejält av fodret!
Blev bara en säck av det och gick tillbaka till det gamla och det blev normalt igen.
En rådjurshund fö.
Vad är en rådjurshund????
Citera
2024-12-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Vad är en rådjurshund????

Vissa hundraser används vid, och passar för, rådjursjakt - s.k. "rådjurshundar".
Citera
2024-12-26, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Vissa hundraser används vid, och passar för, rådjursjakt - s.k. "rådjurshundar".
Jag vet
Men vad menar du för ras?
Citera
2024-12-26, 16:21
Medlem
Citat:
Jag vet
Men vad menar du för ras?

I regel kortbenta drivande hundar såsom drever, tax, basset, beagle och i viss mån amerikanska foxhounds.
Citera
2024-12-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Du kan inte föda din valp med kött? Är du efterbliven?

Så varför finns detta då och är så populärt?
https://www.zoo.se/hund/produkter/va...la-not-ren-lax
Citera
2024-12-26, 21:59
Medlem
Citat:
I regel kortbenta drivande hundar såsom drever, tax, basset, beagle och i viss mån amerikanska foxhounds.

Ja har inte det något med att dom inte ska driva för hårt?
Citera
2024-12-27, 23:29
Medlem
Citat:
Jag tror att din 10 månader valp får för mycket motion samtidigt som han växer och behöver mycket mat
Jag tycker du ska dra ner på motionen
Kanske gå kortare promenader
Sen spår skydds 4 ggr i veckan????
Skydds med en 10 månader
Lägg ner...
Spår kanske 2 ggr i veckan
Sen lite hjärngympa övningar

Min kunskap baserar jag på att jag fött upp hundar
Haft 28 kullar skk

Aldrig problem med mat eller vikt eller något med hundarna
Jag har fött upp mest dvärghund men har haft 3 kullar brukshund

Det bästa som finns är inte alltid raw eller barf
Kanske han behöver torrfoder för protein och andra näringsämnen och toppa med färskfoder

Det låter ju på dig som hunden är 3 årig vuxen när du berättar hur mycket mat och motion den får

Den växer ju inte mer än den ska och blir inte större pga fodret
Men den låter som om den är inne i en tillväxtfas och behöver bra med mat men samtidigt så kanske också mycket vila nu för att låta kroppen tillgodogöra sig fodret

En dobermann är ju inte klar i kroppen förrän framåt 5 års ålder och enligt mig i huvudet aldrig....

Hej, tack för din input.

Jag brukar gå 8-10km/dag. Oftast en längre på 45-60min, sen får han vara lös och skutta runt plus kortare.
Spår/skydd är 4ggr totalt, kanske blev missvisande. Dvs antingen eller, och total mängd. Nu pratar vi vanliga kommandon för, följ, vakt, hugg och loss. Inget avancerat. Spår mest personsök på ett par hundra meter.

Hunden är avlad enbart för tävling, och jag har bra kontakt med uppfödaren.

Jag tror nog han tillgodoser sig fodret (kommer knappt ut något bajs trots all mat), jag anväder vanligt torrfoder som godis, denna https://www.zoo.se/hund/produkter/do...ck?p=300000531

Även prövat det som helfoder förut.

Får väl dra ner på promenerandet då.
Citera
2024-12-27, 23:30
Medlem
Citat:
När du säger att torrfoder inte är något för din hund, vad menar du då? Och vilka sorter har du provat?

Du aktiverar honom för mycket men fortsätter - varför?

En växande, överaktiv och därtill stor hundvalp genererar självklart stor aptit. Du KAN reglera den.

Bland annat detta foder https://www.zoo.se/hund/produkter/do...ck?p=300000531

Aktiverar för mycket? Det blir väl 90min promenad, 15-20min spår/skydd (per vecka) samt 30 min lek/skutta runt per dag, är det verkligen för mycket? Men tack för svar.
Citera
2024-12-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Bland annat detta foder https://www.zoo.se/hund/produkter/do...ck?p=300000531

Aktiverar för mycket? Det blir väl 90min promenad, 15-20min spår/skydd (per vecka) samt 30 min lek/skutta runt per dag, är det verkligen för mycket? Men tack för svar.

Okej! Det lät annorlunda i det du skrev tidigare och då tyckte jag att det lät för mycket.

Aktivitetsnivån för en 10 månader gammal dobermann är något att hålla ett öga på, eftersom valpar i den åldern fortfarande är under utveckling, både fysiskt och mentalt. Aktivitetsnivån du har beskrivit är ganska mycket för en ung hund, även om dobermanns är kända för sin höga energi och arbetskapacitet. Jag skulle rekommendera att vara uppmärksam på tecken på överträning: stelhet, trötthet, irritation eller minskad entusiasm för träning. Om sådana tecken dyker upp kan det vara bra att minska på intensiteten eller längden på aktiviteterna.

När det gäller torrfoder finns det ett antal högkvalitativa alternativ som kan passa en aktiv och växande hund som din. Några märken att titta på är:

- Purina Pro Plan Puppy Large Athletic – Specifikt för aktiva valpar av större raser.
- Orijen Original eller Orijen Puppy Large – Hög kötthalt, spannmålsfritt och biologiskt anpassat.
- Eukanuba Growing Puppy Large Breed – Utformat för att stödja tillväxt hos stora raser med rätt kalcium- och fosforbalans.

Om du byter från färskfoder till torrfoder kan det ta lite tid för magen att vänja sig, så gör övergången gradvis genom att blanda lite torrfoder med färskfodret till en början. Torrfoder kan också vara ett enklare alternativ för att justera portionerna om du märker att energibehoven ändras med tiden.

Hur har du tänkt balansera hans träning och återhämtning framöver? Kanske kan en lugnare dag här och där hjälpa både kropp och knopp att hålla långsiktigt?

När du skrev tidigare att torrfoder inte är något för din hund, vad syftade du på då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in